تفسیر / علوم قرآنی /

تخمین زمان مطالعه: 1 دقیقه

سلام علیکم؛ قرّاء در نحوه قرائت این آیه بسیار اختلاف کرده‌اند: «قاتل معه ربیون کثیر»، عده‌ای از حجازیون و اهل بصره به صورت «قتل» خوانده‌اند(به ضم قاف). و عدۀ دیگر به فتح قاف و به همراه الف قراءت کرده‌اند(عده‌ای از اهل حجاز و کوفه)، در صورتی که «قاتل» بخوانیم این آیه دربارۀ چه کسی نازل شده و از نظر معنایی چگونه می‌توان این قراءات را با هم جمع کرد؟


در جریان حوادث جنگ اُحد، بسیاری از مسلمانان سستی و فرار کردند و تنها عده معدودی؛ مانند حضرت علی(ع) در کنار پیامبر اسلام(ص) باقی مانده و جان‌فشانی نمودند. این آیه در توبیخ آن افراد سست عنصر و در تشویق این افراد پایدار و مبارز نازل شده است. قرائت «قاتَل» در این آیه بیشتر ناظر به این معنا است که بسیاری از مردان الهی در گذشته پیامبر خود را یاری کردند، پس شما مسلمانان نیز چنین باشید؛ اما قرائت «قُتِل» بیشتر متوجه این مفهوم است که بسیاری از مردان الهی در گذشته حتی با وجود کشته شدن پیامبرشان راه حق را رها نکرده و در راه مبارزه پایدار ماندند، پس شما مسلمانان هم در دفاع از دینتان پایدار باشید و حتی با شنیدن شهادت پیامبر دست از مبارزه و جان‌فشانی برای اهدافتان بر ندارید. .

اسلام کوئست

مرجع:

ایجاد شده در 1400/12/23



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image