تخمین زمان مطالعه: 8 دقیقه
هر چند در آیات و روایات متعددى بر مشروعیت و حتى در مواردى وجوب مقابله به مثل تاکید شده اما در عین حال باید به این اصل اساسى مهم نیز توجه داشت که این امر تحت شرایط و ضوابط و محدودیتهاى متعددى است و در نظام هاى اصیل الهى که متکى به آموزه هاى وحیانى اند ، به هیچ وجه منافع مادى نمى تواند نقش تعیین کننده و منحصر به فردى در سیاستگذارى داخلى و خارجى نظام دینى داشته باشد و بلکه علاوه بر آن باید اصول و ارزش هاى الهى و انسانى را در نظر گرفت و به هیچ وجه دستیابى به هدف مجوز استفاده از هر وسیله اى هر چند غیر انسانى نمى شود . هر چند حفظ نظام اسلامى یکى از واجبات مهم مىباشد و از سوى دیگرخداوند در قرآن کریم مسلمانان را امر به قوى شدن در مقابل دشمنان نموده و فرمان داده تا جهت بازدارندگى از هجوم دشمنان به کارآمدترین وسایل دفاعى روز مجهز شوند . اما نگاهى به سایر آموزه هاى اسلامى و سیره بزرگان اسلام به خوبى مشخص مى کنند که منظور از این تجهیز ، مجهز شدن به ابزار متعارف دفاعى است و الا آماده نمودن تجهیزات کشتار جمعى ، با اهداف انسانى اسلام منافات داشته و از سوى دیگر چهره اى زشت و ناخوشایند از اسلام به جهانیان ارائه مى دهد که به هیچ وجه به صلاح اسلام و نظام اسلامى نیست . نکته اساسى این است که تعالیم و آموزههاى دین اسلام و اهداف حکومت اسلامى - که همان احترام به حقوق انسانها و تکریم بشریت مىباشد - با استفاده از روشهاى نامشروع و غیرانسانى براى حفظ حکومت ، سازگارى ندارد . دینى که بر اساس فطرت گام برمىدارد و به حقانیت خود معتقد است ، راههاى مسالمتجویانه را مقدم مىداند و جز در موارد ضرورى ، دست به اسلحه نمىبرد . حضرت على علیهالسلام در فرمان خود به مالک اشتر فرمود : « با رحمت و محبت و لطف با مردم روبهرو شو آنها یا برادران دینى تو هستند یا همانند تو در خلقتند » . ( نهج البلاغه ، نامه 53 ) بر این اساس ، حتى در موارد ضرورى و دفاع مشروع نیز دین مبین اسلام بر رعایت اصول ارزشى تأکید مىکند . این اصول عبارتند از : . 1 اصل وفاى به عهد و منع از پیمان شکنى . 2 اصل حرمت آغاز جنگ قتل نفس و کشتن انسانهایى که همه گرامى داشته شدهاند ، نیاز به مجوز دارد و فقط در چند مورد به حکم عقل و شرع ، چنین جوازى وجود دارد . قتل یک انسان ، همانند قتل تمام انسانهاست « من قتل نفساً بغیر نفس او فساد فى الارض فکانما قتل الناس جمیعا . ( مائده ( 5 ) ، آیه . 32 ) . 3 اصل عدالت و رحمت در جنگ بر این اساس ، در مقابل حمله و تجاوز دشمن ، مىتوان مقابله به مثل کرد اما نباید از اصل عدالت ، خارج و به کشتار غیرنظامیان و تخریب ساختمانهاى غیرنظامى منجر شود . جنگ ، براى رفع موانع هدایت ، تشریع شده ، نه براى ظلم و تصدى و بر این اساس ، در تعالیم و آموزههاى دین اسلام ، شکنجه و آزار دشمن ، بستن آب بر آنها ، کشتار افراد غیرنظامى ، کشتار نظامیانى که به اجبار به صحنه نبرد آورده شدهاند ، کشتار اسیران ، مجروحان و امان خواهان ، مثله کردن دشمن ، تخریب و انهدام هدفهاى غیراساسى و غیرنظامى دشمن ، کشتن حیوانات اهلى ، محاصره اقتصادى غیرنظامیان ، نهى شده است . دین اسلام به رعایت کامل حقوق انسانها و پرهیز از هر گونه ظلم و تعدى ، حتى در برابر دشمنان ، اهتمام خاص دارد . در جنگ صفین ، سپاهیان معاویه زودتر به محل جدال رسیدند ، شریعه را در اختیار خویش گرفتند و آب را بر روى سپاهیان امیرالمومنین ( ع ) بستند . امام ( ع ) طى عباراتى از ضرورت جهاد و مقابله با سپاه معاویه در جمع اصحاب خویش سخن گفتند و سرانجام با نبرد ، شریعه به دست یاران على ( ع ) افتاد . در این هنگام برخى از سرداران سپاه امام دستور دادند که آب باید بر سپاهیان معاویه بسته شود همانگونه که آنها بستند . هنگامى که امیرالمومنین ( ع ) از این مسئله آگاه شد ، به شدت مخالفت کرد و فرمود : « اى مردم ! همانا خداوند بزرگ شما را به علت ستمکارى و بدکارى آنان بر ایشان پیروز گردانید به راستى که اگر شما چنین کار زشتى را مرتکب شوید ، به مراتب بدتر است از اینکه آنها شما را از آب منع کردند . » حضرت سپس در نامه اى خطاب به معاویه نوشت : « همانا ما با تو معامله به مثل نمى کنیم . از آب استفاده کن . ما و شما در آن برابریم . » با توجه به مطالب فوق ، از دیدگاه اسلام ، در اغلب موارد ، حتى در مقابله به مثل وسیله نیز باید مشروع باشد زیرا تفکیک هدف و وسیله از یکدیگر دشوار است از این جهت ، نمىتوان براى انفاق کردن ، دزدى کرد زیرا روح شریعت و سیماى کلى آن ، ویژگىهایى دارد که در صورت توجیه پذیر شدن به وسیله و هدف ، چیزى از آن باقى نخواهد ماند ولى این قاعده کلى در همه موارد جارى است . قانون اهم و مهم نیز از اصولى است که مطرح مىشود . مثلاً دروغ مصلحتى در برخى موارد ( مانند حفظ جان و آبرو ) ، مجاز شمرده شده است چون مسائل مهمترى مطرح است که عقل و شرع بر اهم بودن آنها گواهى مىدهند . تشخیص اهم و مهم ، کار سادهاى نیست بلکه نیازمند آگاهى بر معیارها و موازین و روح شریعت است و در حقیقت ، مسئلهاى اجتهادى است . در نظام دفاعى اسلام تاکید ویژه اى بر رعایت حقوق بشر و رفتار انسانى با دشمنان حتى در زمان جنگ شده است و بدین خاطر دست زدن به اعمال مختلفى که منجر به کشتار افراد غیر نظامى دشمن و اسیران جنگى و یا نابودى حیوانات و محیط زیست و . . . مى شود ممنوع گردیده است . ( . ک : اسلام و حقوق بین الملل ، محمد رضا ضیایى بیگدلى ، تهران : گنج دانش ، 1375 ، صص 146 - 153 ) در مورد استفاده از سلاحهاى کشتار جمعى ، مانند سلاحهاى هسته اى ، میکروبى ، شیمیایى و . . . براى حفظ نظام اسلامى نیز مطالب فوق قابل ملاحظه مىباشد زیرا در اسلام ، استفاده از سموم براى نابودى دشمنان - از آن جا که موجب انهدام جمعى مىشود و آسیبهاى غیرلازم به وجود مىآورد - ممنوع شده است . پیامبر صلىاللهعلیهوآله از این که در سرزمین مشرکان سم پاشیده شود ، نهى مىکرد به این خاطر که موجب کشته شدن کودکان ، زنان و پیران مىشود » . ( نجفى ، جواهرالکلام ، ج 21 ، ص . 68 ) و بر این اساس در دکترین دفاعى نظام مقدس جمهورى اسلامى بر اساس آموزههاى اسلامى و اصول اخلاقى ، از ابتدا با تولید ، تکثیر و به کارگیرى سلاحهاى کشتار جمعى مخالف بوده ، ضمن پیوستن به قراردادهاى بینالمللى ، حتى در سختترین شرایط ، مانند بمباران شیمیایى شهرهاى کشور توسط رژیم عراق ، تعهد خود را مبنى بر عدم استفاده از این سلاحها ، به اثبات رسانده است . مقام معظم رهبرى در این زمینه مى فرمایند : « جمهورى اسلامى و ملت ایران بر اساس منطق اسلام به دنبال بمب اتمى نبوده و نیستند اما استفاده از دانش و فناورى هسته اى را حق مسلم خود مى دانند و دانشمندان پر توان ایران همراه با دولت و ملت به عنوان وظیفه اى ملى این هدف را دنبال خواهند کرد » ( کیهان ، 83 / 4 / 1 ( سخنرانى مقام معظم رهبرى در دیدار با دست اندرکاران جهاد دانشگاهى ) . و همچنین مى فرمایند « نه ، ما اعتقاد به بمب اتم نداریم ، به سلاح اتمى نداریم دنبالش هم نخواهیم رفت . برطبق مبانى اعتقادى ما ، مبانى دینى ما ، به کار بردن اینگونه وسائل کشتار جمعى اصلاً ممنوع است ، حرام است این ، ضایع کردن حرث و نسل است که قرآن آن را ممنوع کرده ما دنبال این نمیرویم . ما دنبال آن چیزى میرویم که قدرتهاى سلطهگر حقیقتاً از آن باید بترسند ، و من اعتقادم این است الان هم از همان میترسند و آن ، بیدار کردن روح حماسه و عزت اسلامى است در همهى امت اسلام . ما این کار را خواهیم کرد این را بدانند . » ( بیانات در دیدار دستاندرکاران ساخت ناوشکن جماران 1388 / 11 / 30 ، ) بر این اساس راهبرد ایران در مقابله با موضوع هسته اى کاملاً شفاف بوده و تولید سلاح هاى کشتار جمعى و یا تهیه آن به هر عنوانى اعم از بازدارندگى , یا مقابله به مثل شرعاً حرام است و هیچ جایگاهى در دکترین نظامى نظام اسلامى ندارد .
.
پرسمان دانشگاهیان
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.