تخمین زمان مطالعه: 1 دقیقه
اولا: صفات خداوند با صفات انسان غیر قابل قیاس است. زیرا ماهیت انسان و خداوند یکی نیست بلکه یکی خالق(خدا) و یکی مخلوق(انسان) است. پس موضوع سوال مخدوش است.
ثانیا: با توجه به صفات خداوند، اصل این است که خداوند بدون تجربه و آزمایش، عالم باشد؛ مگر اینکه خلافش ثابت شود؛ که از زمان خلقت بشر تا کنون این خلاف اثبات نشده است.
ثالثا: خداوند کمال مطلق است و کمال مطلق یعنی اینکه هیچ نقصی در موردش راه ندارد و اگر بنا بود که خداوند دچار خطا شود یا اینکه با آزمایش کردن چیزی پی به نتیجه ی آن ببرد این با کمال مطلق بودن تعارض دارد پس نمی توان گفت که هم خداوند کمال مطلق است و هم با آزمایش و تصحیح خطایش عالم شده است.
از طرفی او واجب الوجود است یعنی وجودی که منشاء تمام موجودات است و خود نشأت گرفته از چیزی نیست. وقتی خداوند علم را می آفریند یعنی اینکه خود، کمال علم است و کسی که کمال علم باشد نیازی ندارد که با تجربه عالم گردد. موفق باشید. .
پایگاه اطلاع رسانی حوزه
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.