تخمین زمان مطالعه: 4 دقیقه
نماز خلاصه اصول مكتب اسلام، روشنگر راه مسلماني و نشان دهندة مسئوليتها، تكليفها، راهها و نتيجههاست. رسول گرامي اسلام ـ صلّي الله عليه و آله ـ فرمود: «الصلاة معراج المؤمن: نماز نردبان مؤمن است.» به نظر ميرسد كه برپا داشتن نماز چيزي فراتر از خواندن نماز است، يعني فقط همين نيست كه كسي خودش به عمل نماز قيام كند، بلكه بايد در سمت و سوي نماز به راه افتاده و ديگران را نيز به راه اندازد، پس مؤمن يا جامعهي ايماني با برپا داشتن روح نماز يعني نماز همراه با معرفت الهي،ريشة تباهي گناه و فساد را در خود و محيط خشكانده و روحية گناه و انگيزههاي دروني و بيروني آن را خنثي و بيرنگ ميسازد و در اين صورت است كه پيام اصلي فرمايش قرآن كريم در مييابد كه: «و نماز را برپا دار كه نماز (انسان را) از زشتيها و گناه باز ميدارد و ياد خدا بزرگتر است.» روايات در اهميت نماز، خشوع در نماز و معرفت الهي فراوان است و براي تبرك به نمونهاي تبرك ميجوئيم: جابر بن عبدالله انصاري روايت كرده است كه در خدمت مولا اميرالمؤمنين ـ عليه السّلام ـ بودم، حضرت از مردي نمازگزار پرسيد: ((آيا تأويل نماز را ميداني؟ گفت: مگر نماز به جز آن كه عبادت خداوند است تأويلي دارد؟ امام فرمودند: آري به خدا سوگند كه محمد ـ صلّي الله عليه و آله ـ را به پيامبري برگزيد، همه فرمان و دستورات الهي داراي تأويل است كه در هر كدام دلالتي است بر عبادت حق تعالي. مرد پرسيد: تأويل نماز چيست؟ امام فرمود: اما تكبير هفت الله اكبر كه در آغاز هر نماز گفته ميشود آن است كه تكبير اول يعني اعتراف داري كه خداوند والاتر از آن است كه با قيام و نشستن وصف شود؛ تكبير دوم يعني خدا را برتر از توصيف به حركت و سكون دانستهاي، تكبير سوم يعني او را از توصيف كردن به جسم، شبيه و.... بالاتر شناختهاي، و چهارم يعني چيزي بر خدا عارض نميشود و همانند مخلوقات مريض نميشود، پنجم يعني چيزي در او حلول نميكند؛ ششمين يعني زوال پذير نيست و تكبير هفتم يعني او را از آن كه حواس پنج گانه را در ذات مقدسش راهي باشد برتر و بالاتر خواندهاي. پس از آن فرمود:تأويل گردن كشيده تو به هنگام ركوع نماز آن است كه به زبان دل ميگويي: خداوندا به تو ايمان دارم گرچه گردنم را به تيغ جدا كنند. و تأويل سر برداشتن از ركوع و گفتن (سمع الله لمن حمده) آن كه خداوند را سپاس كه از عدم به وجودم آورد. و تأويل سجده نخستين آن كه در قلب خود خطور دهي كه خداوندا مرا از اين خاك آفريدهاي و در سر برداشتن از سجده در دل خود گويي: پروردگارا مرا از اين خاك بيرون كشيدهاي و در دومين سجده گويي: خداوندا: تو مرا دوباره از اين خاك بيرون خواهي كشيد. و اما آن كه به هنگام نشستن به جانب چپ نشستهاي و پاي راست را بر پاي چپ خود قرار دهي، آن است كه در باطن خود گويي: خدايا! حق را زنده و باطل را ميميرانم. و تأويل تشهد، همانا تجديد ايمان و اظهار مكرر اعتقاد به اسلام و تسليم در برابر امر حق متعال و اقرار به بعث پس از مرگ است، تأويل تحيات (تسبيحات اربعه) عبارت است از اذعان به مجد و عظمت پروردگار سبحان و تعظيم و تكريم وتنزيه وجود اقدس او از آن چه ستم كاران گفتهاند و ملحدان و كافران دربارة او توصيف كردهاند. تأويل سلام، ترحم از سوي خداوند پاك و در حقيقت، امان نمازگزار است از آتش دوزخ و عذاب روز واپسين پس از آن امام علي ـ عليه السّلام ـ فرمود: هر آن كس كه بدين گونه تأويل نماز خويش نداند، عملش ناقص و ناتمام خواهد بود)). بنابراين نماز با معرفت در اين است كه پيام تك تك واجبات نماز را درك كرده و دل خويش را با عمل به پيامها رنگ خدايي دهي تا هم در ايمان به خدا ورزيدهتر و هم در عمل كاملتر گردي. .
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.