تخمین زمان مطالعه: 4 دقیقه
فصل (69): (ظهور باطن ولایت در عصر حضرت مهدى علیه السلام )
اى عزیز! در مقصد الاقصى آورده است که : شیخ المشایخ شیخ سعد الدین الحموى مى فرماید که : هر دو طرف جوهر اول را در این عالم دو مظهر مى باید که باشد. مظهر این طرف که نامش نبوت است خاتم انبیاست ، و مظهر آن طرف که نامش ولایت است صاحب الزمان است . و صاحب زمان اسامى بسیار دارد چنان چه جوهر اول اسامى بسیار دارد.
اى درویش ! صاحب زمان علم به کمال و قدرت به کمال دارد. علم و قدرت را همراه وى کرده اند، چون بیرون آید تمام روى زمین را بگیرد، و روى زمین را از جور و ظلم پاک مى گرداند، و به عدل آراسته گرداند، و مردم در وقت وى در آسایش و راحت باشند. شیخ سعدالدین حموى در حق این صاحب زمان کتابها ساخته است و مدح وى بسیار گفته است و خبر داده است در این وقت که ما در وى باشیم بیرون خواهد آمد. اما این بیچاره بر آن است که وقت بیرون آمدن وى معلوم نیست .
اى درویش ! با وى چیزها همراه کرده اند که اگر از صد یکى بگویم بعضى کس باور نکنند و گویند آدمى را اینها نتواند بودن . احوال وى بیش از آن خواهد بود که به نوشتن راست آید.
چون دانستى که ولایت باطن نبوت است و دیگر دانستى که ولایت و نبوت هر دو صفت محمد صلى الله علیه و آله است بدان که تا اکنون صفت نبوت محمد صلى الله علیه و آله ظاهر بود و وضع صورت مى کرد و وضع صورت را محمد آشکارا مى کرد، و این چندین هزار پیغمبر که بیامدند جمله وضع صورت مى کردند، و وضع صورت را محمد صلى الله علیه و آله تمام کرد، چون وضع صورت تمام شد نبوت هم تمام شد. اکنون نوبت ولایت است که آشکارا شود و حقایق را آشکارا کند.
و گفته شد که صاحب زمان ولى است چون بیرون آید ولایت ظاهر شود و حقایق آشکار شود و صورت پوشیده شود. تا اکنون در مدرسه ها بحث علم ظاهر مى کردند و حقایق پنهان بود، از جهت آن که وقت نبوت بود و نبوت وضع صورت مى کرد، و چون وضع صورت تمام شد نبوت هم تمام شد، اکنون وقت ظهور ولایت است ، چون ولایت ظاهر شود حقایق آشکارا گردد و صورت پنهان شود. و در مدرسه ها بحث از حقیقت اسلام و حقیقت صلاة و حقیقت صوم و حقیقت حج آشکارا کنند، و حقیقت بهشت و حقیقت دوزخ و حقیقت ثواب و حقیقت عقاب و حقیقت صراط پیدا کنند.
(و عن شیخ سعد الدین الحموى انه قال : لن یخرج المهدى علیه السلام حتى یسمع عن یشرک نعله اسرار التوحید). (797)
و از شیخ سعدالدین حموى نقل است که گوید: هرگز مهدى علیه السلام خارج نشود تا این که از بند کفش او اسرار توحید به گوش رسد.
گر سر قدر طعمه ابدال شود
این جمله قیل و قال پامال شود
هم مفتى شرع را جگرخون گردد
هم خواجه عقل را زبان لال شود؛
در صحف ابراهیم علیه السلام آمده است که : الصمت عن الباطل صوم ، و الیاس عن الخلق صلاة ، و حفظ الجوارح عبادة ، و ترک الهوى جهاد، و الکف عن الشر صدقة .
سکوت از باطل روزه است ، یاس از خلق نماز است ، حفظ اعضا و جوارح عبادت است ، ترک هواى نفس جهاد است ، و خوددارى از بدى صدقه است .
چون حقایق آشکارا شود قیامت باشد که صفت روز قیامت این است : یوم تبلى السرائر.(798) و چون قیامت (آمد) و حقایق آشکارا شدخداى تعالى بر همه کس ظاهر شد. امروز بر بعضى ظاهر است ، در قیامت بر همه کس ظاهر شود: انکم سترون ربکم یوم القیامة کما ترون القمر لیلة البدر(799). انتهى عبارة مقصد الاقصى . (800)
به زودى پروردگارتان را در قیامت مى بینید آن چنان که ماه را در شب بدر.
.
پرسمان دانشگاهیان
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.