تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
آیات قرآنی از جهات متعدد «آیه» محسوب شده و دیگران از آوردن مانند آن عاجز هستند. نسخ در قرآن کریم متوجه احکام آیات می شود که معمولاً در متن همان آیه هم دلالتی وجود دارد که این حکم موقتی است و بزودی جایگزین خواهد یافت، اما تلاوت آن آیه و الفاظ آن به قوت خود باقی خواهند ماند، چرا که جهات آیه بودن آنها منحصر به زمان احکام آنها نیست، بلکه بلاغت و اسلوب بیان و ... از وجوه دیگر اعجاز آن آیات است. این عقیده اکثریت قاطع و مشهور علماء شیعه است. در بعضی از روایات اهل سنت آمده، خلیفه دوم اعتقاد داشت که بعضی از آیات قرآن کریم هم به لحاظ حکم و هم به لحاظ تلاوت از قرآن کریم حذف شده اند، ولی خلیفه دوم نتوانست برای ادعای خود حتی دو شاهد بیاورد و در نتیجه ادعای او پذیرفته نشد. آیات مورد نظر خلیفه دوم به شرح ذیل می باشند: الف: الشیخ و الشیخه ـ اذا زنیا ـ فارجموهما البته [1] ب: أن لاترغبوا عن آبائکم فانه کفر بکم أن ترغبوا عن آبائکم. [2] ج: الولد للفراش و للعاهر الحجر [3] د: ان جاهِدوا کما جاهدتم اول مرهً [4] .
پایگاه اطلاع رسانی حوزه
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.