تحریف احادیث /

تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه

خیلیها می گویند احادیث امامان و پیامبران(علیهم السلام) تحریف شده است و امروزه فقط قرآن بدون تحریف باقی مانده، به نظر شما آیا این گفته صحیح است؟ لطفا بفرمایید که از کجا بفهمیم که احادیث تحریف نشده است؟


پاسخ این سوال نیاز به طرح مقدمات و مباحث علمی فراوان دارد که پرداختن به آن فراتر از یک پرسش وپاسخ معمولی است لکن به اجمال اگر بخواهیم پاسخی داده باشیم میگوییم اعتقاد ما شیعیان بر این است که قرآن کریم کتاب خداوند است که هیچ گونه تحریف در آن راه نیافته علاوه بر این که از نظر لفظی تحریف نشده از نظر معنوی نیز اهل بیت علیهم السلام حافظ ومبین قرآنند در برابر کسانی که می خواهند قرآن را تحریف معنوی کنند وآنرا از مسیر واقعیش منحرف کنند به اعتقاد ما یکی از شئونات امام حفظ وحی و دین پیامبر از زیاده , نقصان وتحریف است بنا بر این اگر قرار باشد در سخنان ائمه معصومین نیز تحریف در حدی رخ دهد که پیام اصلی دین منحرف شود دیگر امام خاصیت حافظ دین بودن را از دست خواهد داد با توجه به مطالب یاد شده هر چند مدعی نیستیم در روایات هیچ گونه تغییری رخ نداده لکن این تغییرات در حدی نیست که مسیر دین را به گونه ای عوض کرده باشد که طالبان حقیقت نتوانند راه هدایت را از ظلالت تشخیص دهند . از سوی دیگر روایاتی که در کتب اربعه ودیگر مجموعه های روایی معتبر شیعه جمع آوری شده برگرفته از اصول چهارصد گانه ای است که در عصر ائمه علیهم السلام تدوین شده وبسیاری از آنها بر ائمه عرضه شده ومورد تایید آنان بوده و برخی هم که عرضه نشده مورد تایید تلویحی ائمه علیهم السلام بوده چون این اصول تا زمان حضرت عسگری علیه السلام در دست شیعه بوده ومورد عمل آنان و بالفرض اگراین اصول مورد تایید آنان نبود دستور به جمع آوری ونفی آنها از سوی ائمه صادر میشد کتاب کافی که یکی از کتب اربعه است وهمان گونه که گفتیم جمع اوری شده از همین اصول است در اواخر غیبت کبری یعنی زمانی که نایب خاص امام زمان حضور داشته گرد آوری شده و مورد توجه شیعیان قرار گرفته اگر روایات این کتاب مورد تحریف جدی قرار گرفته باشد که این تحریف لطمه به دین بزند وموجب انحراف شیعیان باشد امام زمان که هادی خلق و حافظ دین است باید دستور جمع اوری این کتاب را بدهد و شیعیان را از مراجعه به این کتاب ودیگر کتبی که مورد توجه آنان است منع نماید عدم منع امام از مراجعه به این کتب وتایید تلویحی امام و مجموعه ای از دیگر شواهد وقراین ما را به قطع میرساند که این مجموعه های روایی حتی اگر اجمالا جعل وتحریف نیز در ان صورت گرفته باشد مورد تایید ائمه است وکسی که به این روایات در وظایف دینی خود رجوع نماید مسیر خطایی نرفته و به وظیفه عمل نموده اند ضمن آنکه فقها وعلمای بزرگ شیعه که آشنای با روایات هستند راهها و ملاکهایی برای تشخیص روایات تحریف شده ویا روایاتی که به صورت تقیه از ائمه صادر شده در دست دارند که با این ملاکها میتوانند روایات تحریف شده ویا روایتی که به صورت تقیه از ائمه صادر شده را تشخیص دهند که این ملاکها در کتب اصول مطرح و به تفصیل مورد بحث قرار گرفته است . .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image