نعمت ظاهر امام ظاهر و نعمت باطن امام غائب است /

تخمین زمان مطالعه: 4 دقیقه

مکیال المکارم . . . نعمت ظاهر امام ظاهر و نعمت باطن امام غائب است امام موسی بن جعفر(ع) فرمود: نعمت ظاهر امام ظاهر و نعمت باطن امام غایب است. پرسیدم: آیا از امامان کسی هست که غایب شود؟ فرمود: آری ... او دوازدهمین تن از ماست. خبرگزاری شبستان: "مکیال المکارم فى فوائد الدعاء للقائم" یکى از کتاب هاى ارزشمند شیعه، نوشته آیت اللّه سیدمحمدتقى موسوى اصفهانى(۱۳۴۸ ـ ۱۳۰۱ق) است که به قصد اداء حق حضرت بقیة اللّه که حقش بر گردن ما افزون تر از همه مردم است، احسانش بیشتر و بهتر از همه شامل حال خلق مى شود و نعمت ها و منت ها بر ما دارد ـ به رشته تحریر درآمده است.


مکیال المکارم . . . نعمت ظاهر امام ظاهر و نعمت باطن امام غائب است امام موسی بن جعفر(ع) فرمود: نعمت ظاهر امام ظاهر و نعمت باطن امام غایب است. پرسیدم: آیا از امامان کسی هست که غایب شود؟ فرمود: آری ... او دوازدهمین تن از ماست. خبرگزاری شبستان: "مکیال المکارم فى فوائد الدعاء للقائم" یکى از کتاب هاى ارزشمند شیعه، نوشته آیت اللّه سیدمحمدتقى موسوى اصفهانى(1348 ـ 1301ق) است که به قصد اداء حق حضرت بقیة اللّه که حقش بر گردن ما افزون تر از همه مردم است، احسانش بیشتر و بهتر از همه شامل حال خلق مى شود و نعمت ها و منت ها بر ما دارد ـ به رشته تحریر درآمده است. اصل کتاب به زبان عربى است و مؤلف در مقدمه مى نویسد: "چون ما نمى توانیم حقوق آن حضرت را ادا نماییم و شکر وجود و فیوضاتش را آن طور که شایسته است، به جا آوریم بر ما واجب است آن مقدار از اداى حقوق آن حضرت را که از دستمان ساخته است، انجام دهیم. . . بهترین امور در زمان غیبت آن حضرت، انتظار فرج آن بزرگوار و دعا براى تعجیل فرج او و اهتمام به آنچه مایه خشنودى آن جناب و مقرب شدن در آستان اوست، مى باشد." وجود آن حضرت عجل الله نعمت استعقل و نقل هر دو بر این معنی دلالت دارند.دلیل عقلی: تردیدی نیست که مهمترین و ارزنده ترین نعمت ها آن است که مایه رستگاری به شناختن معارف ربانی و علوم سودمند و رسیدن به درجات والا و نعمته ای جاودانه اخروی می شود و این نعمت همان امام است که به او خداوند شناخته می شود و عبادت می گردد و بندگان به سبب او به آنچه بخواهند از مقامات عالیه و عنایات خاصه نایل می آیند، چنانکه در روایات بسیاری که قسمتی از آنها را در بخش اول کتاب آوردیم دلایت بر این معنی است.و اما دلیل نقلی: روایات بسیار زیادی وارد شده که قسمتی از آنها را می آوریم:1- در اصول کافی به سند خود از حضرت امیر المونین علی (ع) آورده که در تفسیر آیه: "الم تر الی الذین بدلوا نعمه الله کفرا" آیا ندیدی آنان که نعمت های الهی را به کفر بدل ساختند. فرمود: ما آن نعمت هستیم که خداوند بر بندگانش عنایت کرده است و به سبب ما رستگار شوند آنان که رستگار می شوند روز قیامت.2- در غایه المرام از دو تفسیر عیاشی و قمی از امیر مومنان آمده است که درباره: "ثم لتسئلن یومئذ عن النعیم" فرمود: ما نعیم هستیم.مثل همین حدیث از امام صادق (ع) نیز رسیده است.3- و از حضرت ابوالحسن موسی بن جعفر (ع) منقول است که فرمود: ما نعمت مومن و علقم کافر هستیم.علقم: حنظل است یعنی خربزه ابوجهل که در تلخی به آن مثل می زنند. البته کافر به خیال فاسد خودش امام را تلخ می پندارد چون از امام منزجر است یا اینکه منظور قیامت است که مومن به خاطر ایمانش به امامان معصوم به انواع نعمت های ابدی متنعم است و کافر به سبب کفرش به امامان دچار عذاب های همیشگی و عقوبت های دایمی می شود.4- و در مجمع البیان از عیاشی به سند خود از حضرت ابوعبدالله صادق (ع) آمده که فرمود: ما خاندان پیامبر؛ همان نعیم هستیم که خداوند بر بندگانش به وجود ما عنایت فرموده و به ما بندگان الفت گرفتند پس از آنکه پراکنده بودند و به وسیله ما خداوند متعال دل هایشان را مانوس نمود و آنان را برادر ساخت پس از آنکه دشمن بودند و به ما آنان را به اسلام هدایت کرد و همین است نعمتی که قطع نمی شود و خداوند از حق نعمتی که بر مردم عنایت فرموده و آن پیامبر و خاندان اوست از آنان سوال می نماید.5- در کفایه الامر و کمال الدین از محمد بن زیاد ازدی روایت کرده اند که گفت: از مولایم موسی بن جعفر(ع) درباره آیه: "و اسبغ علیکم نعمه ظاهره و باطنه"؛ و خداوند نعمت های ظاهر و باطن خویش را بر شما عنایت کرد.سوال کردم. فرمود: نعمت ظاهر امام ظاهر و نعمت باطن امام غایب است. راوی گوید پرسیدم: آیا از امامان کسی هست که غایب شود؟ فرمود: آری شخص او از دیدگان مردم غایب می گردد ولی یادش از دل های مومنین پوشیده نمی ماند و او دوازدهمین تن از ماست خداوند متعال برای او هر سخت را آسان و هر سرکشی را رام گرداند و گنجینه های زمین را برایش آشکار می سازد و هر دوری را برایش نزدیک می نماند.و هر سرکش خیره سری را هلاک و به دست او هر شیطان پلیدی را نابود سازد او فرزند بهترین کنیزان است که ولادتش بر مردم مخفی می ماند و بردن نامش بر آنها حلال نیست تا اینکه خداوند او را آشکار گرداند پس زمین را از قسط و عدل پر کند همچنانکه از ستم و ظلم پر شده باشد. پایان پیام/ .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image