تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
آیت الله العظمی محمد تقی بهجت (ره) «1. اصل قتل باید نزد حاکم محرز باشد و باید قسامه طبق ادعای مدعی، علیه متهم باشد و در این مورد دیه بر کسی نیست. 2. احتیاطاً مصالحه میشود در دیه بین جانی و عاقله. 3. احوط اعتبار لوث است در اجرای قسامه. 1385/10/17» آیت الله العظمی محمد فاضل لنکرانی (ره) «1. اگر اصل قتل مسلّم باشد و قاتل معلوم نباشد دیه از بیتالمال پرداخت میشود و نیازی به قسامه نیست. 2. برخود جانی ثابت میشود، مگر این که خطای محض بودن آن ثابت شود. 3. بستگی به قسم آنها دارد، اگر قسم به عمد بخورند قتل عمد ثابت میشود. 1384/11/27» آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی «1. در صورتی که پای فرد متهمی در میان نباشد قسامه جاری نیست. 2. هرگاه جانی مشخص باشد دیه به خود او تعلق میگیرد مگر این که اثبات شود خطای محض بوده است. 3. هرگاه قسامه نسبت به عمد بودن آن تصریح کنند حکم قتل عمد دارد. همیشه موفق باشید. 1384/11/26» آیت الله العظمی سید عبدالکریم موسوی اردبیلی «1. مشکل است. 2. چنانچه دلیلی برای عمدی و خطایی بودن وجود نداشته باشد و پس از اثبات اصل قتل دیه بر عهده خود جانی است. 3. در مفروض سوال با قسامه بر اصل قتل باید دیه توسط خود جانی پرداخت شود. 1384/12/28» منبع: مرکز تحقیقات فقهی حقوقی قوه قضاییه .
راسخون
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.