تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه
نصب الهی ولی فقیه نصب عام است، یعنی هر فقیهی که عادل زمانشناس و دارای توان کافی در مدیریت کلاناجتماعی باشد از سوی خداوند منصوب است لیکن نقشمجلس خبرگان کشف و تشخیص فردی است که اینخصوصیات را دارد. همچنین اگر ولیفقیه شرایط لازم را از دست داد از ولایت معزول است. یکی از وظایفمجلس خبرگان کنترل رهبری و بررسی این مسئله است که آیا رهبر موجود شرایط لازم را همچنان دارا است یا این کهفاقد برخی از آنها شده است. بنابراین نصب و عزلالهی به نحو ثبوتی است ولی نقش مجلس خبرگان اثباتی و کشفیاست. به عبارت دیگر خبرگان که ترکیبی از فقهای عادل میباشند به وکالت از مردم عملیات کارشناسی را انجاممیدهند و ولیامر را شناسایی میکنند. این از نظراسلامی کاملا مقبول است زیرا رجوع به خبره در تعیین مصداقمیباشد و مشمول آیه (فاسئلوا اهل الذکر ان کنتم لاتعلمون) است. مقصود از (ولایت مطلقه فقیه) آن است که دایره اختیارات ولیفقیه محدود به احکاماولی و ثانوی و قوانینمدوننیست. بلکه هرگاه مصالح عالیه و الزامی جامعهاسلامی ایجاب کند که موقتا برنامهای برخلاف آنها انجام شودولی فقیه میتواندبه آن کار اقدام نماید. به عنوان مثال در فقه اسلامی تخریب مسجد حرام میباشد. اکنون اگر بهتخریب مسجدی جهت خیابانکشی حاجت افتاد چه باید کرد؟ یک رویکرد (نظریه مخالف ولایتمطلقه) آن است کهتا زمانی که تخریب مسجد به حد ضرورت نرسد یعنی چنان کارد به استخوان نرسیده که هیچ راه حل دیگری جزتخریبآن نباشد نمیتوان آن را تخریب نمود. رویکرد دیگر (دیدگاه ولایتمطلقه) آن است که: شارع مقدس به ولی امر اجازه داده است که در صورت مصلحتاهم دست به این کار بزند و لازم نیست آن قدر صبر کند که برای جامعه مشکلاتعدیدهای پدید آید و مسئله را به حدضرورت و حکم ثانوی برساند. حضرت امام پس از ذکر مثال فوق میفرماید: اگر بخواهیم در این گونه امور دایره ولایترا به احکام ثانوی محصور کنیم هرگز نمیتوانیم تمدن داشته باشیم. و همواره جامعهاسلامی گرفتار رکود درماندگی وعقبافتادگی خواهد بود. از اینجا روشن میشود که ولایتمطلقه مطلق به معنای عام نیست بلکه از جهاتی مقید است و قید آن (مصالح اهماجتماعی) میباشند و او فراتر از آنها ولایتیندارد. ولایت مطلقه به معنایی که گفته شد نیازمند عصمت نیست، زیرا مقصود از ولایت در اینجا (ولایت اعتباری) استو ربطی به مقامات تکوینی ائمه(ع) که متکی بر عصمت است ندارد. مسئله امکان خطا درست است ولی از آنگریزی نیست زیرا اگر اختیارات لازم از ولیفقیه گرفته شود مصالح اجتماعی مسلیمنبر زمین خواهد ماند. افزون بر آنساز و کارهایی برای رساندن خطاها به حداقل ممکن در نظام اسلامی وجود دارد که نیازمند بحث تفصیلی است. لزوماطاعت از ولیفقیه در احکام حکومتی و اجتماعی است و این تا زمانی است که کفایت او پابرجاست و برخلاف حق وعدل و مصلحت جامعه حکم نمیراند. برای آگاهی بیشتر ر.ک: ولایت فقیه آیتالله جوادی آملی.
.
پایگاه اطلاع رسانی حوزه
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.