حقوق بشر اسلامی-فساد در غرب /

تخمین زمان مطالعه: 9 دقیقه

اخیرا آقای محمد جواد لاریجانی مسئول بخش حقوق بشر قوه قضائیه در دیدار با یکی از مقامات بلند پایه استرالیا در بحثی که در ارتباط باحقوق بشر در گرفت به استدلالی اشاره کردند که قبلا هم از ایشان و بسیاری دیگر ازمقامات جمهوری اسلامی شنیده شده است و آن اینکه غرب نمی تواند معیارهای خودش را در مساله حقوق بشر به همه جهانیان تحمیل نماید و نظام حقوق بشر در هر جامعه و فرهنگی باید متناسب با فرهنگ و ارزشهای آن جامعه وتمدن باشد.. و لابد منظورشان این است که مثلا ما مسلمان ها حقوق بشر متناسب با فرهنگ خویش را باور داریم و ... اما ایشان و دیگرانی که مانند ایشان می اندیشند آیا در نظر نمی گیرند که این استدلال می تواند به ضد خودشان نیز بدل گردد؟ خوب اگر اینطور است هر فرهنگ و تمدن دیگری نیز می تواند معیارهای خود از جمله حقوق بشر مختص خودش را داشته باشد و شما نمی توانید اعتراض کنید و اصلا چرا سعی در جهانی کردن اسلام حتی از راه مسالمت آمیز دارید؟ در غرب متناسب با فرهنگ خودشان همجنسگرایی را نه تنها اجازه می دهند بلکه آن را از نظر اخلاقی نیز ناهنجار نمی دانند... خوب شما چرا می گویید غرب فاسد است؟!!!


نگاه اسلام به انسان و حقوق او و جهان هستى نگاهى متفاوت با نگاه غرب است که این تفاوت ناشى از تفاوت در معرفت شناسى ، انسان شناسى و جهان شناسى اسلام و غرب است . غرب بر اساس مبانى اومانیسم و لیبرالیسم و سکولاریزم نگاهى مادى به انسان داشته و ابعاد روحى او را نادیده گرفته است وهر چند شعار اومانیسم و انسان مدارى را سر داده است اما به دلیل نگاه ناقص به انسان و نیازهاى او , انسان را به حیوان تنزل داده و واقعیت انسان مدارى را به حیوان مدارى تبدیل نموده است . طبیعى است که تنظیم حقوق بشر نیازمند شناخت صحیح و واقع بینانه انسان ، هستى و رابطه انسان با هستى است و تا انسان به طور کامل و آنگونه که باید شناخته نشود نمى توان براى او حقوق کاملى تنظیم نمود . بر این اساس حقوقى که بر پایه نگاه ناقص و مادى به انسان باشد نمى تواند تمام ابعاد وجودى انسان را در بربگیرد از این رو اسلام نه تنها این نگاه به انسان را نمى پذیرد که آن را مخالف با مقام والاى انسان دانسته ، نظام حقوق بشرى را که با چنین دیدگاه و نگاهى به انسان و حقوق او ترسیم شده است بر نمى تابد و تلاش غرب را براى اشاعه تفکر غربى و تحمیل نگاه مادى ناقص به انسان و حقوق او را تقبیح نموده و نمى پذیرد . اما در عین حال الگویى را براى حقوق بشر به جهانیان عرضه مى کند که برخاسته از وحى الهى است که از سوى خداوند که آگاهى کامل به تمامى لبعاد وجودى انسان ومصالح و مفاسد او در دنیا و آخرت دارد , ترسیم شده است و آنرا با فطرت انسانها مطابق و هماهنگ مى داند و معتقد است که همه ملل و مذاهب مى تواند با بر گشت به فطرت خویش این قوانین را با سعادت مادى و معنوى خویش هماهنگ یابند . و این بسیار متفاوت است با قوانین و حقوق بشرى ناقصى که آمیخته با جهل و نادانى وآلوده با هوا و هوس انسانى است . آنچه اسلام ترسیم مى کند مبتنى بر یک منطق و پشتوانه محکم است و آن اینکه اگر بشر بخواهد به تمامى حقوق خویش آنگونه که شایسته است دست یابد ، باید قانون و مقرراتى داشته باشد که با توجه به تمامى نیازها و شناخت کامل از مصالح و مفاسد او تنظیم شود و این از قلمرو قوانین انسانى خارج است و تنها از سوى خداوند انسان آفرین امکان پذیر است . بنابر این دعوت اسلام به فطرت , عقل و منطق روشن است . ما معتقدیم تنظیم هر گونه قانون و حقوقى براى انسان ها به جز از مسیر وحى نمى تواند کامل باشد و با کاستى هایى همراه است . بنابر این نمى توان نگاه تک بعدى و ناقص غرب به انسان و جهان و روحیه استعمارگرى آن را با نگاه همه جانبه اسلام که مبتنى بر عقل و منطق و فطرت انسانى است یکسان دانسته و آن دو را با هم مقایسه نمود . در مورد همجنس بازى نیز باید توجه داشت که نگاه اومانیستى غرب و معرفت شناسى واخلاق نسبى موجب شده تا ضد ارزشهاى انسانى با خواست انسانها تبدیل به ارزش گردند در حالى که چنین امرى با فطرت و عقل انسانى مخالف است اما از آنجا که معیار در ارزش گذارى خواست و خواهشهاى افراد است از این رو ارزش و ضد ارزش را خواست آنان تشکیل مى دهد و طبیعى است که با حاکمیت خواهشهاى نفسانى افراد چنین اعمال زشتى به عنوان قانون و هنجار جامعه اى در بیاید در حالى که مخالف عقل و فطرت انسانى است و حتى از منظر حیات مادى نیز این قبیل انحرافات بحران ها و تهدیدات بسیار جدى براى حیات انسانى و تداوم نسل بشر بوجود آورده که انتقادات زیادى را از سوى صاحب نظران غربى به همراه دارد . که در اینجا مناسب است به برخى از بحران هاى تمدن مادى غرب از دیدگاه تعدادى از اندیشمندان غربى اشاره کنیم الف - بحران معنویت و اخلاقى روبرت کرین بنیان گذارمرکز تمدن و نوگرایى در آمریکا ومشاور وقت نیکسون رئیس جمهور اسبق آمریکا مى گوید : « نتیجه مبارزه مستمر با این که دین باید تفکر و عمل قرار بگیرد . . . فقدان هر گونه سیستم منسجم اخلاقى در زندگى اجتماعى ایالات متحده آمریکا بوده است . » ( میر احمد رضا حاجتى , عصر امام خمینى ره , قم : دفتر تبلیغات اسلامى حوزه علمیه , , 1382 ص 303 ) برژینسکى نظریه پرداز مشهور آمریکایى اعتراف مى کند « سکولاریزم اساساً یک موج فرهنگى است که در آن لذت گرایى و خوش گذرانى و مصرف گرایى مفاهیم اصلى یک زندگى خوب را تشکیل مى دهند در حالى که طبیعت انسانى فراتر از آن است . » ( زبیگنیو برژینسکى , نظریه برخورد تمدنها , ترجمه مجتبى امیرى , ص 166 ) همچنین مى گوید : « ارزش هایى که پیوسته رسانه هاى جمعى ایالات متحده تبلیغ مى کنند به طور کلى تجلى کامل فساد اخلاقى و انحطاط فرهنگى است . » ( زبیگنیو برژینسکى , خارج از کنترل , ترجمه عبدالرحیم نوه ابراهیم , تهران : اطلاعات , , 1372 ص 85 ) در مجله آلمانى اشپیگل زندگى مدرن غربى چنین معرفى شده است « زندگى مدرن به خانه اى جهت ارضاى نیازهاى حیوانى مبدل گشته است . » ( مجله اشپیگل , دسامپر , 1993 به نقل از عصر امام خمینى ره , پیشین , ص 306 ) پرفسور رابرت . اچ . بورک اندیشور معروف آمریکایى و شخصیت سرشناس فرهنگى و حقوقى این کشور با اعتراف به فجایع پدید آمده از فرهنگ لیبرالى در جامعه ایالت متحده تصریح مى کند : « فرهنگ عمومى ما از مرحله تبلیغ براى روسپیگرى هم فراتر رفته , زیرا امروزه در آمریکا تهیه , تولید و توزیع مطالب , فیلم ها , نوارهاى ویدئویى و برنامه هاى دیگر به حدى منحرف , زشت و کثیف است که تصور آن هم مشکل است , پس فرهنگ عمومى ما در مسیر زشت و قبیحى ره مى سپارد و نهایتاً به دست سقوط آزاد سپرده خواهد شد , سقوطى که نهایت آن هنوز هم دیده نمى شود و این ارمغانى است زاییده افکار و عقاید لیبرالیستى . . . اگر جان استوارت میل ( اندیشور انگلیسى و فیلسوف مم مکتب اخلاقى سود گرایى و منفعت عمومى یا بهره جویى 1806 - 1873 ) امروزه حیات مى داشت از آن چه به نام ازادى و بر سر آزادى آورده ایم بر خود مى لرزید و اکنون ما دریافته ایم که بنیان گذاران لیبرالیسم اشتباه کرده و به خطا رفته اند . » ( رابرت . اچ . بورک , لیبرالیسم مدرن و افول آمریکا در سراشیبى به سوى گومورا , ترجمه الهه هاشمى حائرى , انتشارات حکمت , , 1378 جمع بندى فصل هفتم ) ب - بحران و نابسامانیهاى اجتماعى هفته نامه آلمانى اشترن مى نویسد : « در سال 1994 شش میلیون و 527 هزار و 748 شهروند آلمانى قربانى تجاوز جنسى یا نقص عضو و ربودن کیف پول در خیابان و یا مترو و یا ضرب منجر به جرح شده اند » این هفته نامه مى افزاید : « آمار جنایات خیلى بیشتر از این هاست و این آمار فقط در مورد کسانى است که به دلایلى شکایت کرده اند , علاوه این که آمار جنایت در آلمان در سال 1995 میلادى پنجاه در صد افزوده شده است . » ( هفته نامه اشترن , , 95 / 11 / 16 به نقل از عصر امام خمینى ره , پیشین , ص 224 ) پرفسور لاماند اندیشمند فرانسوى معتقد است : « راهى که غرب در پیش گرفته است به نابودى اصول اجتماعى و مدنیت منجر مى شود . » ( روزنامه ایران , 75 / 5 / 7 ) ژان فوراستیه مى گوید : « مردم در بسیارى از نقاط جهان که از شیوه زندگى غرب پیروى مى کنند از خوان گسترده و فریبنده ولى مسموم و کشنده تمدن غربى چیزهایى عاریتى , ناتمام و شکسته ج بسته فرا گرفته اند بى آن که بدانند چرا شیوه زندگى پدرانشان یک سره زیر و رو شده و به دست خود اینان فرو ریخته است » ( ژان فوراستیه , بحران دانشگاه , ترجمه على اکبر کسمایى , سهاما انتشار , , 1363 ص 91 ) گراهم فولر تئوریسین سازمان اطلاعاتى سیا در امور سیاست خارجى مى گوید : « الگوى ارائه شده از سوى دنیاى غرب به جهانیان که در قالب اقتصاد آزاد , لائیسم , دموکراسى , حقوق بشر بنا شده است بر عکس ادعاهاى ما غربى ها نسخه شفا بخش همه جوامع بشرى نمى باشد , این نکته هر چند براى ما تلخ است و دردناک اما باید اعتراف نمود که جوامع غیر غربى اکنون در جست و جوى ایدئولوژى دیگرى براى آینده خود هستند . » ( روزنامه جمهورى اسلامى , , 74 / 3 / 24 نگاهى از زاویه دیگر , به نقل از مجله فارین پالسى آمریکا ) برژینسکى مى گوید : « ضربه پذیرى اصلى آمریکا به دنبال چالش رقباى خود نخواهد بود بلکه به دلیل تهدیداتى خواهد بود که فرهنگ آمریکا وارد مى نماید , تهدیداتى که به طور فزاینده اى آمریکا را در داخل تضعیف و بى هویت و از هم گسیخته و ناتوان مى نماید . » ( برژینسکى , خارج از کنترل , پیشین , ص 163 ) جهت آشنایى بیشتر به منابع زیر مراجعه شود فلسفه حقوق بشر ، عبد الله جوادى آملى ، قم : مرکز نشر اسرا ، 1377 - عصر امام خمینى ره , میر احمد رضا حاجتى , قم : دفتر تبلیغات اسلامى حوزه علمیه , 1382 - غرب شناسى , احمد رهنمایى , قم : مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى ره , 1383 - لیبرالیسم مدرن و افول آمریکا در سراشیبى به سوى گومورا , رابرت . اچ . بورک , ترجمه الهه هاشمى حائرى , انتشارات حکمت , 1378 - خارج از کنترل , زبیگنیو برژینسکى , ترجمه عبدالرحیم نوه ابراهیم , تهران : اطلاعات , 1372 - ظهور و سقوط لیبرالیسم غرب , آنتونى اربلاستر , ترجمه عباس مخبر , نشر مرکز , 1377 - جهان در سراشیبى سقوط , جرمى ریفکین و تد هوارد , ترجمه محمود بهزاد , سروش , 1374 .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image