نشست «عرفان اسلامی و جنبش‌های معناگرای نوظهور» /

تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، کارگاه آموزشی «عرفان اسلامی و جنبش‌های معناگرای نوظهور»، عصر امروز یکشنبه ۶ اسفند در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.


به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، کارگاه آموزشی «عرفان اسلامی و جنبش‌های معناگرای نوظهور»، عصر امروز یکشنبه 6 اسفند در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد. هادی وکیلی، عضو هیئت علمی پژوهشکده امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی در کارگاه «عرفان اسلامی و جنبش‌های معناگرای نوظهور» با اشاره به اینکه جنبش‌های دینی نوپدیدبا نام‌هایی نظیر نحله‌های انحرافی، عرفان‌های سکولار و معنویت‌گرایی نوظهور مطرح می‌شوند، ابراز داشت: ادیان در عصر کنونی به دو گروه ادیانی با منشا وحیانی و غیر وحیانی تقسیم‌بندی می‌شوند، به طوری که در دین غیر وحیانی گروه‌هایی نظیر گروه الحادی و ضد مذهبی همانند رائیلیان و کلیسای شیطان، گروه‌هایی که فعالیت آنان با تبلیغ دین و مذهبی خاص همراه است نظیر سای بابا و اوشو، همچنین یوگا؛ فالون دافا و ریکی هم در گروه‌هایی قرار می‌گیرند که تبلیغ دینی خاص ندارند. وی افزود: در گروه‌هایی که منشا وحیانی دارند، زیر مجموعه‌های شاخه اسلامی مانند «وهابیت» و «بهائیت»، زیر شاخه مسیحیت نظیر «مورمون‌ها» و «مونیسم» و در نهایت زیر شاخه خاستگاه ایران پیش از اسلام همانند «مانی» قرار می‌گیرند. وکیلی با بیان اینکه دین‌های جدید بشر، التقاطی و دست ساز هستند، اظهار داشت: بیش از 3 هزار فرقه در جهان به ثبت رسیده است که دارای رهبر و طرفدارانی هستند، به طور کلی عمر ادیان جدید به بعد از جنگ جهانی دوم و حدود 60 سال پیش بر می‌گردد. وی با اشاره به اینکه ادیان قدیم به دو دسته مرده و زنده تقسیم می‌شوند، ادامه داد: منظور از دین زنده آن است که دارای آثار مکتوب و کتاب باشند، همانند آنچه در ادیان ابراهیمی (یهود، مسیحیت و اسلام) دیده می‌شود. عضو هیئت علمی پژوهشکده امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی درباره علت گرایش مردم عصر جدید به جنبش‌های معناگرا، گفت: مردم اروپا بعد از دوره رنسانس و انقلاب صنعتی هنگامی که از کلیسا فاصله گرفتند، دچار خلاء معنویت شدند و آن‌ها برای جبران این کمبود گرایش به سوی معنویت‌های نوپدید پیدا کردند. وی درباره ویژگی‌ها و اصول کلی ادیان جدید،‌افزود: سهل‌گیری در شریعت، تحمل ادیان دیگر، گروه‌گرایی و استفاده از اقتدار شخصیت‌های کاریزماتیک، استفاده از مفهوم منجی و نیاز بشر به این موضوع، زبان ساده و خالی از اشارات و رمز و راز و اومانیسم‌گرایی افراطی از عوامل جذب مردم به نحله‌های انحرافی است. .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image