تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
خود استاد شهید مطهری در بحث عدمی بودن شر می فرماید : مقصود کسانی که می گویند شر عدمی است این نیست که آن چه به نام شر شناخته می شود وجود ندارد تا گفته شود این خلاف ضرورت است زیرا با حس و بالعیان می بینیم که کوری و کری و بیماری و شلم و جهل و ناتوانی و مرگ و زلزله و مانند اینها وجود دارد ، پس نمی توان منکر وجود اینها شد و نه منکر شر بودنشان و نیز در دنبله همین بحث می فرماید : بدها و شرور دو نوعند ، بدها و شرهایی که خود عدمی هستند و بدها و شرهایی که امور وجودیند اما از آن جهت بد و شر هستنی که منشا یک سلسله امور عدمی می گردند . شروری که خود عدمی هستند مانند جهل و عجز و فقر ، صفاتی حقیقی ( غیر نسبی ) ولی عدمی هستند اما شروری که وجودی هستند و از آن جهت بدند که منشا امور عدمی هستند مانند سیل و زلزله و گزنده و درنده و میکرب بیماری زا ، بدون شک بدی اینها نسبی است از آین گونه امور آن چه بد است نسبت به شی یا اشیا ی معینی بد است . مثلا زهر مار برای خود مار بد نیست بلکه برای انسان و سایر موجوداتی که از آن آسیب می بینند بد است گرگ برای گوسفند بد است ولی برای خودش و برای گیاه بد نیست . ر. ک : عدل الهی ، بخش شرور ، تیتر : شر عدمی است . شر نسبی هم شر است،ودر این دعا ازخدا می خواهیم که مارا از شرور دنیا وآخرت مصون نگهداردواز سر ما رفع کند،بنابر این منافاتی بین این دو مسئله وجود ندارد،مشکلات دنیا وگرفتاریهای آخرت به نوعی شر هستند،نسبی بودن یاحقیقی بودن ،تفاوتی دراصل شر بودن ندارد. .
پرسمان دانشگاهیان
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.