تخمین زمان مطالعه: 1 دقیقه
نسخ از قبیل اختلاف نظر و اختلاف حکم نیست بلکه نسخ به دلیل اختلاف مصداق است . به این بیان که گاهی به سبب وجود مصلحتی در یک مصداق و یک موضوع ،حکمی بر آن منطبق می شود اما در زمانی دیگر یا در شرایطی دیگر به سبب وجود مصلحتی دیگر یااز میان رفتن مصلحت اول حکمی دیگر بر آن انطباق می یابد . شاهد این مطلب این است که آیات منسوخه در قرآن همراه با قرائن لفظیه است که بر موقت بودن حکم مذکور درآیه دلالت دارند . مانند آیه 14 سوره نساء [ و اللاتی یاتین الفاحشه من نسائکم فاستشهدوا علیهن اربعه منکم فان شهدوا فامسکوهن فی البیوت حتی یتوفیهن الموت او یجعل اللّه لهن سبیلا ] یا آیه 109 سوره بقره که در پایانش آمده است [ فاعفواواصفحوا حتی یاتی اللّه بامره ] که قسمت پایانی این دو آیه شریفه دلالت دارد براینکه حکم مذکور در این دو آیه موقت است .
eporsesh.com .
موتور جستجوی پرسش و پاسخ دینی امین
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.