حقوق /

تخمین زمان مطالعه: 16 دقیقه

هيچ دليل معتبري در سنت و عمل پيامبر مکرم اسلام وجود ندارد تا حکم سنگسار را ثابت نمايد؟


علاوه بر سنت قولي و تقريري در مورد سنگسار (که در حد تواتر معنوي به ما رسيده است)، بر سنت فعلي نيز شواهد متعدد و متقني وجود دارد. به برخي از اين روايات در جواب تفصيلي اشاره مي‌شود. کساني که اندک اطلاعي از منابع روايي شيعه يا اهل تسنن داشته باشد اين ادعا را در حد مزاح و سخره مي‌دانند. مفهوم سنت عبارت است از گفتار، رفتار و هر عملي که دليل بر تاييد رفتاري باشد که به ترتيب به سنت قولي، فعلي و تقرير معروف هستند. اصل وجود حکم سنگسار در سنت، امري متفق عليه بوده که به وسيله روايات در حد تواتر معنوي به معناي واقعي کلمه قابل اثبات است. در ادامه به برخي روايات که ناظر به سنت (فعلي، قولي و تقريري) پيامبر مکرم اسلام و ائمه معصومين است اشاره مي‌نماييم. البته قابل ذکر است که احصاء تمامي اين روايات خود يک مجلد مستقل چند صد صفحه‌اي مي‌طلبد. در اينجا از هر کدام از انواع سنت به نمونه‌هايي که داراي سند صحيح يا موثق، از نظر شيعه است اشاره مي‌نماييم. روايات بسيار زيادي از نظر اهل تسنن نيز در اين زمينه وجود دارد که چون بسياري از اين روايات از نظر فقهاي شيعه حجت نيست، از ذکر آن صرف نظر مي‌کنيم. اول: سنت فعلي سنگسار زني که بعد از زناي محصنه فرزندش را به قتل رسانده بود. 1. «عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ قَالَ قَضَي عَلِيٌّ فِي امْرَأَةٍ زَنَتْ فَحَبِلَتْ فَقَتَلَتْ وَلَدَهَا سِرّاً فَأَمَرَ بِهَا فَجَلَدَهَا مِائَةَ جَلْدَةٍ ثُمَّ رُجِمَتْ وَ کانَتْ أَوَّلَ مَنْ رَجَمَهَا؛ امير المومنين علي در مورد زني که زنا کرده بود و حامله شده و فرزندش را به طور پنهاني به قتل رسانده بود به صد ضربه شلاق حکم نمود و سپس او را سنگسار کرد. اين اولين موردي بود که اميرالمومنين علي رجم کرد». سنگسار پيرمرد و پيرزن مرتکب زناي محصنه. 2. «عَنْ أَبِي عَبْدِاللَّهِ قَالَ کانَ عَلِيٌّ يَضْرِبُ الشَّيْخَ وَ الشَّيْخَةَ مِائَةً وَ يَرْجُمُهُمَا وَ يَرْجُمُ الْمُحْصَنَ وَ الْمُحْصَنَةَ؛ اميرالمومنين علي همواره پيرمرد و پيرزن زناکار را شلاق و سنگسار مي‌نمود و زناکار همسردار را در صورتي که پير نبودند فقط سنگسار مي‌نمود». 3. «عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ قَالَ قَضَي أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ فِي الشَّيْخِ وَ الشَّيْخَةِ أَنْ يُجْلَدَا مِائَةً وَ قَضَي لِلْمُحْصَنِ الرَّجْمَ وَ قَضَي فِي الْبِکرِ وَ الْبِکرَةِ إِذَا زَنَيَا جَلْدَ مِائَةٍ؛ اميرالمومنين علي در مورد پيرمرد و پيرزني که مرتکب زنا شوند در صورتي که همسردار نباشند به صد ضربه شلاق حکم مي‌کرد و درصورتي که همسرداشته باشند حکم به سنگسار مي‌نمود. در مورد جوانان به صد ضربه شلاق حکم مي‌نمود». روايت مذکور به سه طريق صحيح در کتب اربعه وارد شده است و اشاره به سنت فعلي اميرالمومنين علي دارد. سنگسار شراحه همداني 4. قضيه معروف شراحه همداني که به دو سند صحيح در منابع معتبر روايي شيعه ذکر شده است. علاوه بر اين کتب تاريخي و کتب روايي اهل تسنن و همچنين بسياري از منابع روايي شيعه اين قضيه را نقل نموده‌اند. سنگسار ماعزبن مالک 5. قضيه ماعز بن مالک که به سه روايت صحيح در کتب شيعي وارد شده است و در کتب اهل سنت هم مکررا بيان شده است. روايت ديگري به سند صحيح وجود دارد که اسمي از ماعز برده نشده است لکن قضيه روايت شده شبيه قضيه ماعز است. سنگسار مردي که با زن پدر خويش نزديکي کرده بود 6. «عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ أَنَّهُ رُفِعَ إِلَيْهِ رَجُلٌ وَقَعَ عَلَي امْرَأَةِ أَبِيهِ فَرَجَمَهُ وَ کانَ غَيْرَ مُحْصَنٍ؛ اميرالمومنين علي مردي را که با زن پدر خويش زنا کرده بود سنگسار نمودند». اجراي سنگسار توسط کساني که مرتکب زنا نشده‌اند 7. عن أبي جعفر أو أبي عبد اللّه قال أتي أميرالمؤمنين برجل قد أقر علي نفسه بالفجور فقال أمير المؤمنين لأصحابه اغدوا غدا علي متلثمين فغدوا عليه متلثمين فقال لهم من فعل مثل ما فعله فلا يرجمه و لينصرف قال فانصرف بعضهم و بقي بعض فرجمه من بقي منهم‌؛ امام صادق فرمودند در زمان اميرالمومين مردي را که با اقرار زنايش ثابت شده بود را براي اجراي حد آوردند، ايشان دستور دادند که کساني که گناهي مانند او مرتکب شده‌اند اجراي سنگسار نکنند، بسياري از مردم از اجراي سنگسار منصرف شدند و برخي باقي مانده و سنگسار نمودند»، سنگسار زني که مکررا نزد اميرالمومنين اقرار به زنا کرد 8. سه روايت صحيح در مورد زني که نزد اميرالمومنين مکررا اقرار به زنا مي‌کرد. (در پرسش و پاسخ مربوط به شرايط اجراي سنگسار اشاره گرديد). علاوه بر موارد فوق روايات متعدد و صحيح ديگري نيز بر سنت فعلي پيامبر مکرم و اميرالمومنين علي در اجراي حکم سنگسار دلالت دارد. دوم: سنت قولي کليه رواياتي که در مورد ويژگي‌ها، شرايط و اجراي حکم سنگسار است وجود حکم سنگسار را ثابت مي‌کند. در ادامه به برخي از اين روايات که مستند فتواي فقهاي اسلام است اشاره مي‌نماييم. سنگسار يکي از اقسام مجازات زنا 1. «عَنْ أَبِي عَبْدِاللَّهِ قَالَ الرَّجْمُ حَدُّ اللَّهِ الْأَکبَرُ وَ الْجَلْدُ حَدُّ اللَّهِ الْأَصْغَرُ فَإِذَا زَنَي الرَّجُلُ الْمُحْصَنُ رُجِمَ؛ امام صادق فرمودند، سنگسار، حد بزرگ الهي و شلاق حد کوچک خداوند است. زماني که مرد محصن زنا کند سنگسار مي‌گردد». احصان در کتب اربعه بيش از 18 روايت معتبر و مختلف، در مورد معنا و مفهوم احکام و شرايط احصان که شرط اصلي اجراي سنگسار است ذکر شده است. به چند نمونه از اين شرايط اشاره مي‌کنيم. لازم به ذکر است همسردار بودن شرط لازم ولي غير کافي است. يعني زناي محصنه‌اي که مستوجب حکم سنگسار است علاوه بر لزوم همسر دار بودن زناکار بايستي شرايط ديگري نيز وجود داشته باشد تا وصف زناي محصنه تحقق يابد. مسافرت، زنداني بودن، غايب بودن، ازدواج موقت، کنيز بودن و... همسر مانع از تحقق احصان اصطلاحي و سنگسار است. مفهوم احصان 2. اسماعيل بن جابر عن أبي جعفر قال قلت له ما المحصن رحمک اللّه قال من کان له فرج يغدو عليه و يروح، فهو محصن‌؛ اسماعيل بن جابر مي‌گويد: به امام باقر عرض کردم: خداوند شما را مورد رحمت قرار دهد، محصن کيست؟ فرمود: هر کس را همسري باشد که صبح و شام بتواند از او کام گيرد او محصّن خواهد بود. مسافر يا زنداني نبودن همسر 3. عن أبي جعفر قال قضي أميرالمؤمنين في الرجل الذي له امرأة بالبصرة ففجر بالکوفة أن يدرأ عنه الرجم و يضرب حد الزاني قال و قضي في رجل محبوس في السجن و له امرأة حرة في بيته في المصر و هو لا يصل إليها فزني في السجن قال عليه الحد و يدرأ عنه الرجم‌؛ امام باقر مي‌فرمايد، اميرالمومنين علي در مورد مردي که همسرش در بصره بود و در کوفه مرتکب زنا شده بود حکم سنگسار را مرتفع نمود و مجازات شلاق را بر او اجرا کرد و در مورد مرد همسر داري که در زندان محبوس است و به همسرش دسترسي ندارد و در زندان مرتکب زنا شده نيز به حد شلاق قضاوت کرده و سنگسار را مرتفع نمود. ازدواج موقت و غيبت همسر مانع از احصان 4. عمر بن يزيد قال قلت لأبي عبدالله أخبرني عن الغائب عن أهله يزني هل يرجم إذا کانت له زوجة و هو غائب عنها قال لا يرجم الغائب عن أهله و لا صاحب المتعة‌؛ راوي مي‌گويداز امام صادق در مورد شخصي که همسرش غايب است و مرتکب زنا شده پرسيدم که آيا سنگسار مي‌گردد؟ حضرت فرمودند اگر همسري داشته باشد که در غيبت باشد سنگسار نمي‌گردد و همچنين کسي که همسري او به ازدواج موقت است سنگسار نمي‌شود. حريت شرط احصان 5. عَنْ أَبِي عَبْدِاللَّهِ قَالَ الْحُرُّ وَ الْحُرَّةُ إِذَا زَنَيَا جُلِدَ کلُّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا مِائَةَ جَلْدَةٍ فَأَمَّا الْمُحْصَنُ وَ الْمُحْصَنَةُ فَعَلَيْهِمَا الرَّجْمُ؛ امام صادق فرمودند: زن و مرد آزاد در صورتي که مرتکب زنا شوند صد ضربه شلاق و در صورتي که محصن و محصنه باشند سنگسار مي‌گردند. 6. زکريا بن آدم قال سَأَلْتُ الرِّضَا عَنْ رَجُلٍ وَطِئَ جَارِيَةَ امْرَأَتِهِ وَ لَمْ تَهَبْهَا لَهُ قَالَ هُوَ زَانٍ عَلَيْهِ الرَّجْمُ؛ رواي مي‌گويد از امام رضا، در مورد مردي که با کنيز همسرش زنا کرده پرسيدم فرمودند در صورتي که همسرش کنيز را به او نبخشيده باشد زناکار بوده و مجازاتش سنگسار است. در دسترس بودن همسر شرط احصان 7. عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ قَالَ الْمُحْصَنُ يُرْجَمُ وَ الَّذِي قَدْ أُمْلِک وَ لَمْ يَدْخُلْ بِهَا فَجَلْدُ مِائَةٍ وَ نَفْيُ سَنَةٍ؛ امام صادق فرمود: شخص همسردار سنگسار مي‌گردد ولي کسي که همسردارد لکن هنوز با همسر خويش مجامعت ننموده صد تازيانه و يک سال تبعيد مي‌گردد. 8. أَبَا عَبْدِاللَّهِ يَقُولُ الْمَغِيبُ وَ الْمَغِيبَةُ لَيْسَ عَلَيْهِمَا رَجْمٌ إِلَّا أَنْ يَکونَ الرَّجُلُ مَعَ الْمَرْأَةِ وَ الْمَرْأَةُ مَعَ الرَّجُلِ؛ زن و مرد در صورتي که در سفر باشند رجم نمي‌شوند مگر آنکه به همراه همسرشان باشند. 9. عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ سَأَلْتُهُ عَنِ امْرَأَةٍ تَزَوَّجَتْ رَجُلًا وَ لَهَا زَوْجٌ قَالَ فَقَالَ إِنْ کانَ زَوْجُهَا الْأَوَّلُ مُقِيماً مَعَهَا فِي الْمِصْرِ الَّتِي هِيَ فِيهِ تَصِلُ إِلَيْهِ وَ يَصِلُ إِلَيْهَا فَإِنَّ عَلَيْهَا مَا عَلَي الزَّانِي الْمُحْصَنِ الرَّجْم‌؛ راوي مي‌گويد از امام صادق در مورد زن همسرداري که با مرد ديگري ازدواج کرده سئوال نمودم؛ در جواب فرمودند در صورتي که شوهر اول اين زن با او در يک شهر زندگي مي‌کند به گونه‌اي که هر زمان بخواهند باهم رابطه برقرار مي‌کنند در اين صورت حکم سنگسار زناي محصنه بر او جاري مي‌شود. لزوم همبستري با همسر شرط احصان در چندين روايت صحيح، علاوه بر همسردار بودن، وقوع نزديکي با همسر شرعي قبل از ارتکاب زنا، شرط احصان معرفي شده است. به عنوان مثال کسي که در دوران عقد است با اينکه همسردار است لکن به لحاظ عدم نزديکي باهمسر حد سنگسار بر او جاري نمي‌گردد. 10. عاصم عن محمد قال سألت أبا جعفر عن الرجل يزني و لم يدخل بأهله أ يحصن قال لا؛ شخصي از امام صادق درباره زناي مردي که هنوز با همسرش نزديکي نکرده است پرسيد که آيا زناي محصنه محسوب مي‌شود؟ حضرت پاسخ دادند: خير. 11. رِفَاعَةَ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عَنِ الرَّجُلِ يَزْنِي قَبْلَ أَنْ يَدْخُلَ بِأَهْلِهِ أَ يُرْجَمُ قَالَ لا؛ راوي مي‌گويد از امام صادق در مورد مردي که قبل از نزديکي با همسرش مرتکب زنا شده بود، سئوال کردم حضرت فرمودند سنگسار نمي‌شود. شرط اسلام 12. أَنَّ مُحَمَّدَ بْنَ أَبِي بَکرٍ کتَبَ إِلَي عَلِيٍّ فِي الرَّجُلِ زَنَي بِالْمَرْأَةِ الْيَهُودِيَّةِ وَ النَّصْرَانِيَّةِ فَکتَبَ إِلَيْهِ إِنْ کانَ مُحْصَناً فَارْجُمْهُ وَ إِنْ کانَ بِکراً فَاجْلِدْهُ مِائَةَ جَلْدَةٍ ثُمَّ انْفِهِ وَ أَمَّا الْيَهُودِيَّةُ فَابْعَثْ بِهَا إِلَي أَهْلِ مِلَّتِهَا فَلْيَقْضُوا فِيهَا مَا أَحَبُّوا؛ محمد بن ابي بکر در نامه‌اي از امام علي در مورد حکم مردي که با زن يهودي يا مسيحي زنا کرده بود پرسيد، حضرت در پاسخش فرمودند اگر همسر دار است بايستي سنگسارش کني و اگر بدون همسر است صد ضربه شلاق و سپس تبعيد. در مورد زن يهودي هم او را به قومش واگذار تا هر آنچه مي‌خواهند در موردش اجرا کنند. شرط بلوغ 13. عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ فِي غُلَامٍ صَغِيرٍ لَمْ يُدْرِک ابْنِ عَشْرِ سِنِينَ زَنَي بِامْرَأَةٍ قَالَ يُجْلَدُ الْغُلَامُ دُونَ الْحَدِّ وَ تُجْلَدُ الْمَرْأَةُ الْحَدَّ کامِلًا قِيلَ فَإِنْ کانَتْ مُحْصَنَةً قَالَ لَا تُرْجَمُ لِأَنَّ الَّذِي نَکحَهَا لَيْسَ بِمُدْرِک وَ لَوْ کانَ مُدْرِکاً رُجِمَتْ؛ امام صادق در مورد غيربالغي که با زن بالغي زنا نموده است فرمودند، غير بالغ تعزير و زن بالغ حد شلاق زده مي‌شود. پرسيدند اگر زن بالغ محصنه باشد حکم چيست؟ حضرت فرمودند به دليل اينکه کسي که با او زنا کرده است به درجه تمييز نرسيده است سنگسار نمي‌گردد لکن در صورتي که طرفش به سطح تمييز و درک رسيده بود زن بالغ محصن بايستي سنگسار شود. اثبات زنا با اقرار و سقوط سنگسار به خاطر انکار بعد از اقرار 14. قال ابو عبدالله لَا يُرْجَمُ الزَّانِي حَتَّي يُقِرَّ أَرْبَعَ مَرَّاتٍ بِالزِّنَا إِذَا لَمْ يَکنْ شُهُودٌ فَإِنْ رَجَعَ تُرِک وَ لَمْ يُرْجَم؛ امام صادق فرمودند زناکار تا 4 مرتبه بر زنا اقرار نکند سنگسار نمي‌شود و اگر از اقرار خود برگشت سنگسار نمي‌گردد. تعداد شهود در کتب اربعه بيش از 10 روايت معتبر مختلف، در مورد تعداد و شرايط شهود براي سنگسار آمده است. 15. أَبَا عَبْدِ اللَّهِ يَقُولُ الزَّانِيَ الْمُحْصَنَ فَإِنَّهُ لَا يَرْجُمُهُ (إِلَّا أَنْ) يَشْهَدَ عَلَيْهِ أَرْبَعَةُ شُهَدَاءَ فَإِذَا شَهِدُوا ضَرَبَهُ الْحَدَّ مِائَةَ جَلْدَةٍ ثُمَّ يَرْجُمُهُ؛ امام صادق فرمود: ... زناکار محصن سنگسار نمي‌شود مگر اينکه 4 نفر شاهد شهادت دهند. در صورتي که شهادت دادند صد ضربه شلاق زده مي‌شود و سپس سنگسار مي‌گردد. شهادت زنان 16. عن أبي عبد اللّه أَنَّهُ سُئِلَ عَنْ رَجُلٍ مُحْصَنٍ فَجَرَ بِامْرَأَةٍ فَشَهِدَ عَلَيْهِ ثَلَاثَةُ رِجَالٍ وَ امْرَأَتَانِ وَجَبَ عَلَيْهِ الرَّجْمُ وَ إِنْ شَهِدَ عَلَيْهِ رَجُلَانِ وَ أَرْبَعُ نِسْوَةٍ فَلَا تَجُوزُ شَهَادَتُهُمْ وَ لَا يُرْجَمُ وَ لَکنْ يُضْرَبُ حَدَّ الزَّانِي؛ راوي مي‌گويد: در مورد زناي محصنه شخصي که سه مرد و دو زن در موردش شهادت داده بودند، از امام صادق سئوال شد، جواب فرمودند که با شهادت سه مرد و دو زن سنگسار مي‌شود و اگر دو مرد و چهار زن شهادت داده باشند سنگسار اجرا نمي‌گردد لکن حد زنا (شلاق) جاري مي‌شود. کيفيت شهادت 17. عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ حَدُّ الرَّجْمِ أَنْ يَشْهَدَ أَرْبَعَةٌ أَنَّهُمْ رَأَوْهُ يُدْخِلُ وَ يُخْرِجُ؛ امام صادق فرمودند حد سنگسار در صورتي اجرا مي‌شود که چهار شاهد دخول و خروج را در حين زنا مشخصا ديده باشند. 18. قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ لَا يُرْجَمُ الرَّجُلُ وَ الْمَرْأَةُ حَتَّي يَشْهَدَ عَلَيْهِمَا أَرْبَعَةُ شُهَدَاءَ عَلَي الْجِمَاعِ وَ الْإِيلَاجِ وَ الْإِدْخَالِ کالْمِيلِ فِي الْمُکحُلَةِ؛ زن و مرد زناکار سنگسار نمي‌شوند مگر آنکه چهار شاهد بر زناي آنها به نحوي شهادت دهند که، دخول و خروج را مانند داخل و خارج شدن ميله سرمه در سرمه دان ديده باشند. لزوم مطابقت کامل شهادت شهود 19. سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عَنْ رَجُلٍ يَشْهَدُ عَلَيْهِ ثَلَاثَةُ رِجَالٍ أَنَّهُ قَدْ زَنَي بِفُلَانَةَ وَ يَشْهَدُ الرَّابِعُ أَنَّهُ لَا يَدْرِي بِمَنْ زَنَي قَالَ لَا يُحَدُّ وَ لَا يُرْجَمُ؛ راوي مي‌گويد از امام صادق در مورد مجازات مردي پرسيدم، که سه نفر شهادت به زناي او با فلان زن داده‌اند و شاهد چهارم ضمن شهادت به زناي اين مرد، نتوانسته زن زناکار را شناسايي کند. حضرت در جواب فرمودند که نه حد شلاق و نه حد سنگسار بر او جاري نمي‌شود. تشديد مجازات سنگسار پيرمرد و پيرزن 20. عَنْ أَبِي عَبْدِاللَّهِ قَالَ فِي الشَّيْخِ وَ الشَّيْخَةِ جَلْدُ مِائَةٍ وَ الرَّجْمُ وَ الْبِکرِ وَ الْبِکرَةِ جَلْدُ مِائَةٍ وَ نَفْيُ سَنَةٍ؛ امام صادق فرمود: پير زن و پير مرد زناکار صد ضربه تازيانه زده و سپس سنگسار مي‌گردند و دختر و پسر باکره صد ضربه شلاق و يک سال تبعيد مي‌گردند. روش اجراي حکم سنگسار اجراي حکم با سنگ کوچک 21. قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ تُدْفَنُ الْمَرْأَةُ إِلَي وَسَطِهَا إِذَا أَرَادُوا أَنْ يَرْجُمُوهَا وَ يَرْمِي الْإِمَامُ ثُمَّ يَرْمِي النَّاسُ بَعْدُ بِأَحْجَارٍ صِغَارٍ؛ امام صادق در مورد نحوه اجراي سنگسار فرمودند؛ در مورد زن تا کمر در خاک دفن مي‌شود و ابتدا به وسيله امام و سپس توسط بقيه مردم با سنگ‌ها کوچک، سنگسار مي‌گردد. شروع کننده اجرا 22. عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ إِذَا أَقَرَّ الزَّانِي الْمُحْصَنُ کانَ أَوَّلُ مَنْ يَرْجُمُهُ الْإِمَامَ ثُمَّ النَّاسَ فَإِذَا قَامَتْ عَلَيْهِ الْبَيِّنَةُ کانَ أَوَّلُ مَنْ يَرْجُمُهُ الْبَيِّنَةَ ثُمَّ الْإِمَامَ ثُمَّ النَّاسَ؛ امام صادق فرمودند در صورتي که زناي محصنه با اقرار ثابت شده باشد اول کسي که شروع به سنگسار مي‌کند امام و سپس مردم هستند و در صورتي که زناي محصنه با شهادت شهود ثابت شده باشد اول شاهدان، سپس امام و بعد از آن مردم اجراي حکم مي‌نمايند. کيفيت قرار دادن زناکار در حفره 23. عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ تُدْفَنُ الْمَرْأَةُ إِلَي وَسَطِهَا ثُمَّ يَرْمِي الْإِمَامُ وَ يَرْمِي النَّاسُ بِأَحْجَارٍ صِغَارٍ وَ لَا يُدْفَنُ الرَّجُلُ إِذَا رُجِمَ إِلَّا إِلَي حَقْوَيْهِ؛ امام صادق در مورد کيفيت اجراي سنگسار فرموند: زن را تا وسط و مرد را تا کمر دفن کرده و اول امام و سپس مردم با سنگ‌هاي کوچک سنگسار مي‌کنند. پرتاب سنگ به پشت زناکار 24. عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ قَالَ الَّذِي يَجِبُ عَلَيْهِ الرَّجْمُ يُرْجَمُ مِنْ وَرَائِهِ وَ لَا يُرْجَمُ مِنْ وَجْهِهِ لِأَنَّ الرَّجْمَ وَ الضَّرْبَ لَا يُصِيبَانِ الْوَجْهَ وَ إِنَّمَا يُضْرَبَانِ عَلَي الْجَسَدِ عَلَي الْأَعْضَاءِ کلِّهَا؛ کسي که سنگسار بر او حکم شده از پشت سنگسار مي‌شود و از صورت سنگسار نمي‌شود. شلاق نيز بر همه اعضاء بدن غير از صورت زده مي‌شود. عدم جواز توهين سنگسار شونده 25. امام علي در مورد اشخاصي که در هنگام سنگسار، بر سنگسار شونده لعن و دشنام مي‌دادند ندا داد؛ اي مردم زبان هايتان را از دشنام به کام گيريد زيرا هر کس حد الهي بر او جاري شود گناهانش محو مي‌شود. توقف سنگسار در صورت فرار از حفره 26. قُلْتُ لِأَبِي الْحَسَنِ أَخْبِرْنِي عَنِ الْمُحْصَنِ إِذَا هُوَ هَرَبَ مِنَ الْحَفِيرَةِ هَلْ يُرَدُّ حَتَّي يُقَامَ عَلَيْهِ الْحَدُّ فَقَالَ يُرَدُّ وَ لَا يُرَدُّ فَقُلْتُ وَ کيْفَ ذَاک فَقَالَ إِنْ کانَ هُوَ الْمُقِرُّ عَلَي نَفْسِهِ ثُمَّ هَرَبَ مِنَ الْحَفِيرَةِ بَعْدَ مَا يُصِيبُهُ شَيْ‌ءٌ مِنَ الْحِجَارَةِ لَمْ يُرَدَّ وَ إِنْ کانَ إِنَّمَا قَامَتْ عَلَيْهِ الْبَيِّنَةُ وَ هُوَ يَجْحَدُ ثُمَّ هَرَبَ رُدَّ وَ هُوَ صَاغِرٌ حَتَّي يُقَامَ عَلَيْهِ الْحَدُّ؛ راوي مي‌گويد از امام کاظم در مورد زناکار محصن که در هنگام اجراي سنگسار از حفره فرار مي‌کند پرسيدم که آيا بايستي جهت اجراي سنگسار برگردانده شود؟ ايشان فرمودند در صورتي که زنا با اقرار ثابت شده باشد و شخص در زمان اجراي سنگسار بعد از اينکه حداقل يک سنگ به او اصابت کرده باشد فرار کند در اين صورت بازگردانده نمي‌شود و سنگسار ساقط مي‌گردد لکن در صورتي که زنا با شهادت چهار شاهد ثابت شده باشد، شخص براي اجراي حکم سنگسار برگردانده مي‌شود. در اين زمينه روايات متعدد و معتبر ديگري نيز وجود دارد. به نمونه ديگري از اين روايت از قول امام صادق در پاسخ شبهه پنجم اشاره شد. توقف اجراي حکم تا وضع حمل و پايان دوران شيردهي 27. سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عَنْ مُحْصَنَةٍ زَنَتْ وَ هِيَ حُبْلَي قَالَ تُقَرُّ حَتَّي تَضَعَ مَا فِي بَطْنِهَا وَ تُرْضِعَ وَلَدَهَا ثُمَّ تُرْجَمُ؛ راوي مي‌گويد از امام صادق در مورد حکم زناي زن محصنه حامله پرسيدم فرمودند بعد از وضع حمل و پايان زمان شيردهي فرزندش، سنگسار مي‌گردد. سنت تقريري علاوه بر سنت قولي و فعلي ائمه معصومين، که به برخي از روايات آن اشاره گرديد، سکوت، عدم ردع و در برخي مواقع تاييد حکم سنگسار توسط ائمه در مورد اجراي حکم سنگسار در طول تاريخ خلفاء سه گانه و حتي بعد از آن در زمان بقيه حاکمان مسلط بر جوامع اسلامي، في الجمله دليل بر حقانيت حکم سنگسار است. بسياري از رواياتي که در مورد حکم سنگسار از ائمه معصومين خصوصا در زمان امام باقر و امام صادق و امام رضا رسيده است در حقيقت سئوالاتي بوده که در مورد شرايط و احکام حکم سنگسار از ايشان پرسيده مي‌شد که حضرات معصومين پاسخگوي حدود و شرايط اين حکم الهي بودند. اگر بنا بر نامشروع بودن حکم سنگسار مي‌بود، حتما از طرف ايشان نهي مي‌شد. در حالي که نه تنها نهيي صورت نگرفته بلکه حضرات معصومين به بيان احکام حکم سنگسار مي‌پرداختند. .

مرجع:

ایجاد شده در 1400/10/19



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر

آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image