تشکر از خدا-فلسفه شکرگزاری-سپاس گزاری از خداوند /

تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه

چرا خدا از ما انتظار تشکر و قدردانی در برابر نعمت هایش دارد؟ (البته نیت من به خدا کفر یا چیز دیگه نیست فقط یه سؤاله؟)


الف) خداوند در انتظار عبادت کسى نیست و عبادت و طغیان بندگان نفع و ضررى براى او ندارد. ولی بنده می بایست قدر دان باشد و نعمت های الهی را قدر دانی کند. قرآن مجید در این باره مى فرماید: {وَ مَنْ یَنْقَلِبْ عَلى عَقِبَیْهِ فَلَنْ یَضُرَّ اَللَّهَ شَیْئاً{w19-27w}{I3:144I}؛ {Mهر کس به جاهلیت و گمراهى پسروى کند هرگز خدا را زیان نمى رساندM}، (آل عمران 144). به عنوان نمونه پیرامون قربانى در حج مى فرماید: {/Bلَنْ یَنالَ اَللَّهَ لُحُومُها وَ لا دِماؤُها {w1-7w}{I22:37I؛ چنان نیست که گوشت و خون آن به خدا برسد، (حج، آیه 37). بنابراین عبادت فلسفه هاى دیگرى دارد که به اختصار به برخى از فلسفه هاى آن اشاره مى شود: 1- نقش تربیتى و سازندگى؛ عبادت و ارتباط با خدا در رشد کمالات انسانى، پرورش فضائل و مکارم اخلاقى و تنظیم مناسبات انسانى و اجتماعى نقش فوق العاده اى دارد. 2- آرامش روحى و روانى؛ از دیدگاه روانشناختى ارتباط با خدا، انس با خالق هستى و گفتگو با آفرینشگر عالم و آدم از بهترین عوامل آرامش روانى و مقابله با اضطرابات درونى است.3- ایجاد روح امید و نشاط، یکى از دیگر کارکردهاى روانشناختى عبادت، احساس امیدوارى است، زیرا کسى که با خدا در ارتباط است، خود را در زندگى تنها و بى پناه نمى یابد. از اینرو روانشناسان معتقدند که دین و عقاید و مناسک دینى باعث کاهش رنجهاى انسان و بویژه غم و رنج تنهایى در کویر خشک زندگى و در برخورد با ناملایمات و دشوارى ها است. آرى عبادت آدمى شور و نشاط، امید و قدرت بردبارى و مقاومت در برابر سختیها عطا مى کند. 4- اعمال انسان داراى اثر تکوینى و حقیقى در حیات جاودان آدمى است. به عبارت دیگر بهشت و دوزخ یک امر قراردادى و وضعى نیست، بلکه حضور و تجسم خود عمل انسان است. براى آگاهى بیشتر در این باره ر.ک: 1- کلیاتى پیرامون عبادات اسلامى،شهید سید محمدباقر صدر 2- اسرار عبادات،آیه الله جوادى آملى ب ) اگر آدمى نخواهد بنده کسى باشد تنها از یک راه ممکن است و آن بندگى خدا کردن، در این صورت است که آدمى از قید همه تعلقات و زنجیرهاى بندگى و بردگى رها مى شود و با بى نهایت هم آوا و هم سخن مى شود، لیکن آنکه از طرق بندگى خدا سر برتافت گرفتار بندگى نفس و شیطان و بردگى در برابر دریوزگان مى شود: {Sآنکه گریزد ز خراجات شاه # بار کش غول بیابان شودS} این که انسان آزاد و مختار آفریده شده است، یعنى آزاد از بندگى و بردگى خلایق، که آنان نیز مثل ما، همه بندگانى تهیدست و فقیران درگاه الهى اند، اما اختیار آن گونه که از دایره قدرت خدا نیز رها باشیم نه مطلوب است و نه ممکن.  .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر

آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image