از اینکه حضرت /

تخمین زمان مطالعه: 5 دقیقه

از اینکه حضرت مهدی(عج)، می تواند یکی از بهترین الگوهای جامعه امروزی باشد، شکی نیست ؛ اما از نظر ازدواج چگونه می تواند الگو باشد ؛ در حالی که آن حضرت ازدواج نکرده است!؟


البته درباره ازدواج حضرت مهدى(عج) دو نظریه وجود دارد و هر کدام شواهدى دارند. بر اساس قواعد کلى، مى توان گفت : آن حضرت ازدواج نکرده و اشکالى هم نخواهد داشت ؛ زیرا آن حضرت هر چیزى را که با غیبت منافات داشته باشد، انجام نمى دهد ؛ زیرا ازدواج با غیبت منافات داشته و مستلزم آشکار شدن وضعیت امام(عج) خواهد بود ؛ ازدواج با وجود غایب بودن آن حضرت (با توجه به نظر مخفى شدن بدن او از دیده ها)، امکان ندارد و اگر بخواهد ظاهر شود و ازدواج کند، این همان محذورى است که باید از آن دورى کند... اگر نظر دیگران (پنهان بودن عنوان و شخصیّت امام)، را مورد توجه قرار دهیم، باز مى گوییم که ازدواج آن حضرت با شخصیت واقعى خود، امکان ندارد و منافى با اصل «غیبت» است محمد صدر، تاریخ غیبت کبرى، ص 80 و 81. . از طرف دیگر، هیچ دلیل روشن و قطعى، بر وجود زن و فرزند براى آن حضرت نیست ؛ چون مسئله غیبت، مهم تر از ازدواج است و مى تواند براى مصلحت بالاتر، مسئله مهم (ازدواج) را ترک کند و اهم را انجام دهد و عمل به سنت پیامبر«ص» مى تواند بعد از ظهور و قیام انجام گیرد و ایشان تشکیل خانواده دهد و بنابر قولى احتمال دارد، ایشان در زمان غیبت صغرى ازدواج کرده باشد ؛ اما با آغاز غیبت کبرى به دلیل مصالح مهم تر ازدواج را ترک کرده باشد. بعضى از شواهد، دالّ بر وجود همسر و فرزند براى او است ؛ از جمله : الف. قواعد کلى احکام کلى شریعت محمدى«ص» ایجاب مى کند که حضرت بقیة اللَّه(عج) نیز مانند دیگر پیشوایان معصوم تشکیل خانواده داده و از سنت جدّ بزرگوارش حضرت محمد«ص» پیروى کند. محدّث نورى مى گوید : «چگونه ترک خواهد نمود چنین سنت عظیمه جدّ بزرگوار خود را، با آن همه ترغیب و تحریضى که در فعل آن و تهدید و تخویف که در ترک آن شده است! سزاوارترین امت در اخذ به سنت پیامبر«ص»، امام هر عصر است و تاکنون کسى ترک آن را از خصایص آن جناب نشمرده است» نجم الثاقب، ص 224.. ب. روایات در کتاب الغیبة، از مفضّل بن عمر از صادق«ع» نقل شده است : «لا یَطّلع على موضعه احَدٌ مِن وُلدِه و لا غیره»؛ ؛ الغیبة، ص 102. ؛ «بر مکان ایشان هیچ کس، حتى فرزندى از فرزندانش اطلاع ندارد». سید بن طاووس در جمال الاسبوع مى گوید : «روایتى با سندهاى متصل یافتم که حضرت ولى عصر(عج) را اولاد بسیارى هست که در شهرهاى کرانه دریا حاکم و والى هستند و درنیکى و بزرگوارى، در رأس نیکان روزگار و در قله صفات ابرار و اخیار هستند» جمال الاسبوع، ص 512.. ابوبصیر از امام صادق«ع» نقل مى کند: «گویا مى بینم که قائم ما با خانواده اش در مسجد سهله اقامت گزیده است. ابوبصیر مى گوید : گفتم : فدایت شوم! قائم همیشه در آن مسجد است؟ فرمود : آرى» اثبات الهداة، ج 3، ص 583، ح 776.. البته با بررسى هاى سندى و دلایل این روایات، به طور قطع نمى توان وجود فرزند را براى آن حضرت اثبات کرد براى مطالعه درباره این روایات ر.ک : حبیب اللَّه ظاهرى، ص 495 و 496.. دو. دعاها ابن طاووس دعاى امام رضا«ع» را در مورد حضرت مهدى(عج) چنین نقل کرده است : «اللهم صلّ على ولاة عهده و الائمّة من ولده»؛ جمال الاسبوع، ص 51.. همچنین از آن حضرت نقل شده که دعا مى فرمود : «اللهم اعطه فى نفسِه و اهله و ولده و ذُرّیته و امته و جمیع رعیّته ما تقرّبه عینه و تُسِرُّ به نفسه»؛ بحار الانوار، ج 95، ص 232.. در بخشى از صلواتى که از ناحیه مقدسه صادر شده، آمده است : «و صلّ على ولیّک و ولات عهده و الأئمّة من ولده و مُدّ فى اَعمارهم و زد فى آجالِهم»؛ کتاب الغیبة، ص 107 ؛ بحار الانوار، ج 52، ص 22.. این ادعیه به صورت کلى وجود زن و فرزند را براى آن حضرت مطرح مى کنند ؛ اما درباره همین ادعیه و الفاظ آنها نیز بین علما اختلاف نظر هست ؛ براى مثال برخى دعاى امام رضا«ع» «اللهم صلى على ولاه عهده و الائمّة من ولده»؛ را چنین نقل کرده اند : «اللهم صل على ولاة عهده و الائمّة من بعده»؛. سه. اسامى فرزندان امام روایت انبارى، گویاى این مطلب است که آن حضرت فرزندانى دارد ؛ بدین ترتیب : 1. طاهر فرمان رواى یکى از جزایر (واقع در دریاى مدیترانه)، به نام زاهره ؛ 2. قاسم فرمان رواى جزیره رائقه ؛ 3. ابراهیم، حاکم شهر صافیه ؛ 4. عبد الرحمان حاکم شهر طلوم ؛ 5. هاشم حاکم شهر عناطیس ؛ داستان این شهر در بعضى از منابع ذکر شده است ؛ ر.ک : نجم الثاقب، ص 220-222 ؛ بحار الانوار، ج 53، ص 213-221. ولى بى شباهت به افسانه نیست و مدرک معتبرى هم ندارد ر.ک : ابراهیم امینى، دادگستر جهان، ص 201 و 202.. بر اساس روایتى : «هر امام باید فرزند داشته باشد، به جز حضرت مهدى(عج) که فرزند ندارد» کتاب الغیبة، ص 134.. در این صورت، عدم ازدواج آن حضرت، مخالف سنت پیامبر«ص» نیست ؛ زیرا آن امام همام زندگى عادى و طبیعى مثل دیگران ندارد و پنهان زیستى ایشان نیز بر اساس دستور و مصلحت خداوندى است. افراد دیگرى نیز - همچون خضر و عیسى«ع» - با اینکه زنده اند، ازدواج نکرده و تشکیل خانواده نداده اند. .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image