اعتبار حلیه المتقین /

تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه

علامه مجلسی درمقدمه ی حلیه المتقین میگویدکه فقط جمع آوری کرده همه احادیث راو تفکیک احادیث غیرواقعی وحقیقی وظیفه اهل فن است پس چطوربفهمیم کدام احادیث حلیه المتقین واقعی است؟


مطلبی را که نوشته اید در مقدمه حلیه المتقین آمده مبنی بر این که فقط جمع آوری روایات شده و تفکیک احادیث غیرواقعی وحقیقی وظیفه اهل فن است را در مقدمه این کتاب نیافتیم بلکه تا حدودی عکس آن امده ایشان در مقدمه حلیه المتقین می گوید جمعی از سالکان مسالک سعادت و ناهجان مناهج متابعت اهل بیت رسالت علیهم السلام از این ذره حقیر التماس نمودند که رساله ای در بیان محاسن آداب که از طریقه مستقیمه ائمه طاهرین صلوات الله علیه باسانید معتبره به این قلیل البضاعه رسیده باشد بر وجه اختصار تحریر نماید .  بنا بر این ایشان روایات نقل شده را معتبر و قابل استناد می دانسته و بنایش بر جمع آوری هر روایتی نبوده البته نمی توان حکم به صحت تمامی روایات این کتاب نمود ولی اصل بر اعتبار روایات این کتاب است و می توان به آن مراجعه کرد مگر آن که در موردی روایتی به حسب محتوایی دارای اشکال باشد که مخالف با بدیهیات دینی و یا حکم عقل باشد در مورد روایات بحار از آنجا که بحار یک موسوعه روایی است و  از منابع مختلف نقل شده ارزیابی سندی و محتوایی آن کاری است فنی که باید توسط اهل فن صورت گیرد . .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر

آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image