تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
توجه داشته باشید که فقهاء وظیفه شان بیان احکام است در چهار چوب شرعی و اسلامی.وداخل در موضوعات و مصادیق احکام نمیشوند مگر در موارد نادر.مثلا اسلام ازخوردن خمر نهی فرموده وفقهاء با استنادبه آیات و روایات حکم آن را بیان فرمودند تشخیص موضوع و مصداق هر چیزیکه مانند خمر است و مست کننده است به عهده افراد و عرف جامعه است .و موسیقی هم از این قبیل است .وقتی مراجع حکم به حرمت موسیقی می دهند که مناسب مجالس لهو و لعب باشد تشخیص آن به عهده عرف و افراد است. مشهور فقهاء عظام در مورد موسیقی معتقدند که هرگاه موسیقی طرب انگیز و مناسب مجالس لهو و لعب باشد حرام است. حضرت آیة الله مکارم شیرازی: «کلیه صداها و آهنگها که مناسب لهو و فساد است، حرام و غیر آن حلال است و تشخیص آن با مراجعه به اهل عرف عام خواهد بود.»[1]
اما موسیقی که این گونه نباشد و یا مشکوک باشد (یعنی ندانیم این ویژگی های حرام را دارد یا نه) گوش دادن به آن بدون اشکال است.[2]
توضیح این که موسیقی غیر از خواندن است و نباید این دو را با هم اشتباه گرفت.
و گوش دادن به آوازی که مشتمل بر غنا باشد و یا در صورتی که مفسده انگیز باشد؛ جایز نیست.
طرب انگیز یعنی این که با گوش دادن به این موسیقی حالتی سبک به انسان دست داده و مثلاً او را به رقص وا داشته و رفتاری بر خلاف عزّت نفس و کرامت نفس انجام دهد و در واقع انسان را از خداوند متعال و فضائل اخلاقی دور نموده و به سمت بی بندوباری و گناه سوق دهد و مرجع تشخیص موضوع عرف است.[3].
«غنا یعنی ترجیع صدا به نحوی که مناسب مجالس لهو باشد»[4].[5]
موسیقی
.
پایگاه اطلاع رسانی حوزه
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.