تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه
۱. صرف نظر از صحت این داستان و یا مستند آن، قصد گوینده این جملات، تأیید شخص شرابخوار یا تأیید کار زشت و حرام او نیست. بلکه گوینده از زاویه دیگری به این مطلب نگاه کرده است. او ابتدا خود را در مقام اصلاح شخص گناهکار قرار میدهد ولی بعد از اینکه آن شخص، از کار خود اظهار ناراحتی میکند و میپذیرد که به خطا رفته است، غزالی در مقام محاسبه نفس خود قرار میگیرد و مانع این میشود که خود را از او برتر و بهتر ببیند.۲. در روایات نیز بسیار تأکید شده است که نباید کسی خود را برتر و بهتر از دیگران ببیند؛ امام صادق(ع) فرمود: «اگر کسی خود را برتر از دیگری دانست، او جزو مستکبران خواهد بود». سپس در جواب راوی که پرسید: اگر کسی را در حال گناه ببینیم و ما خود را از او بهتر بدانیم چه طور؟ فرمود: «هرگز، هرگز؛ زیرا ممکن است که خداوند آن گناه را از آن شخص بیامرزد، ولی تو را برای محاسبه نگه دارد. مگر داستان حضرت موسی(ع) و ساحران را نخواندهای؟!».[1]۳. این روایت و امثال آن، به ما میآموزد که نباید خود را با افراد گناهکار مقایسه کرده و خود را برتر از آنها بدانیم؛ چرا که ممکن است او توبه کند و از طرفی دیگر ممکن است که ما در آینده دچار گناه شویم.[2]۴. در قصه مذکور، شیخ غزالی، به همین آموزه عمل کرده و نفس خود را توبیخ کرده، تا مبادا خود را از آن گناهکار بهتر بداند. او برای اینکه دلیلی منطقی برای این موضوع بیاورد، شرایط محیطی او را با خود سنجیده و گفته: شاید اگر من هم در آن شرایط قرار میگرفتم به همان گناه مبتلا میشدم.۵. اما اینکه غزالی، آن گناهکار را مؤمن خوانده، به این دلیل است که از حالات آن شخص و متأثرشدنش، چنین دریافت که خود او نیز به گناهکار بودنش اعتراف دارد و از کار خود راضی نیست و دوست دارد آنرا ترک کند. این نشانه این است که آن گناهکار به خدا و دین و احکام آن ایمان دارد و شرابخواری را عملی حرام و گناه میداند و از خدای خود شرمنده است. اما به دلایل مختلف؛ مانند اعتیاد و یا داشتن اراده ضعیف، نتوانست این عادت خود را ترک کند.۶. از اینکه خود را مبتلا معرفی کرده، معنایش این است که همه انسانها در معرض آزمایش و امتحان الهی هستند و ممکن است مرتکب نشدن گناه، خود راهی برای نفوذ شیطان در او باشد و همانطور که در روایت آمده، ممکن است که موجب ایجاد تکبر در انسان شود. و یا اینکه ممکن است انسان در آینده به گمراهی مبتلا شود و شخص گناهکار در آینده توبه کند و اهل نجات شود. همانگونه که ساحران فرعون، با اینکه در مقابل پیامبر خدا ایستاده و با حضرت موسی(ع) نبرد کردند، ولی در نهایت به او ایمان آورده و به درجه والای شهادت در راه خدا نایل شدند. .
اسلام کوئست
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.