تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
يكي از مسائل مطرح در مباحث علوم قرآن، مسألة "تواتر قرائات هفتگانه" است. در آن جا، اين پرسش طرح شده كه آيا قرائات هفتگانه بالخصوص متواترند و حجّيت قطعي دارند يا نه؟ در صورتي كه متواتر باشند، در حجيّت آنها ترديدي نخواهد بود. بنابر نظر بسياري از نويسندگان و برخي از فقها قرائات هفتگانه متواترند و حجّيت شرعي دارند.(كتاب الصلاة، شيخ انصاري، ص 117، الرسول المصطفي.) ولي محققان تواتر قرائات را انكار كرده، آن را قابل تصوّر نميدانند; زيرا اگر مقصود از تواتر قرائات، تواتر از خود قَرّأ سبعه باشد، چنين تواتري فاقد ارزش است; چون مبدأ تواتر بايد مقام معصوم باشد تا منقول حجيت پيدا كند و اگر مقصود، تواتر از پيامبر6 باشد، چنين چيزي ثابت نيست; زيرا بيشتر قرّأ، حتي سند قرائت ندارند، چه رسد به تواتر، بعلاوه بيشتر قرائات، از روي اجتهاد شخصي بوده و هرگز مستند به نقل و روايت نيست و اگر فرضاً تواتر قاريان را بپذيريم، اين تواتر اثري نخواهد داشت; زيرا تواتر براي كسي حجيت دارد كه نسبت به خود او حاصل شده باشد نه ديگران. و اگر نقل از پيامبر6 به قرّأ و از آنان به ديگران باشد، فاقد شرط تواتر است; زيرا اساسيترين شرط تواتر آن است كه از مبدأ تا مقصد در تمامي طبقات، نقل همگاني وجود داشته باشد و در اين فرض چنين نميباشد; زيرا در وسط به نقل فرد ميرسد و از تواتر ساقط ميشود.(ر.ك: تاريخ قرآن، آيت الله معرفت، ص 149، انتشارات سمت.) تذكر اين نكته لازم است كه آن چه بيان شد، مربوط به عنوان "قرائات" است و ميان "قرائات" و "قرآن" تفاوت است. قرآن عبارت از معاني و الفاظي كه از سوي خداوند به پيامبر اسلاموحي شده است و داراي اعجاز ميباشد و آن حضرت به طور كامل، آن چه را كه به ايشان وحي شده، حفظ نموده، بيكم و كاستي و به طور كامل به مردم ابلاغ كرد، كاتبان وحي آن را نوشتند و مردم در سينهها حفظ نموده و به صورت تواتر به دست ما رسيده است. موضوع "قرائات" سالها پس از نزول قرآن مطرح شد و قاريان هفتگانه و دهگانه بيشتر پديد آمدند.eporsesh.com .
راسخون
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.