تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
یکی از مسائل مطرح در مباحث علوم قرآن، مسألة "تواتر قرائات هفتگانه" است.
در آن جا، این پرسش طرح شده که آیا قرائات هفتگانه بالخصوص متواترند و حجّیت قطعی دارند یا نه؟
در صورتی که متواتر باشند، در حجیّت آنها تردیدی نخواهد بود.
بنابر نظر بسیاری از نویسندگان و برخی از فقها قرائات هفتگانه متواترند و حجّیت شرعی دارند.(کتاب الصلاة، شیخ انصاری، ص 117، الرسول المصطفی.) ولی محققان تواتر قرائات را انکار کرده، آن را قابل تصوّر نمیدانند; زیرا اگر مقصود از تواتر قرائات، تواتر از خود قَرّأ سبعه باشد، چنین تواتری فاقد ارزش است; چون مبدأ تواتر باید مقام معصوم باشد تا منقول حجیت پیدا کند و اگر مقصود، تواتر از پیامبر6 باشد، چنین چیزی ثابت نیست; زیرا بیشتر قرّأ، حتی سند قرائت ندارند، چه رسد به تواتر، بعلاوه بیشتر قرائات، از روی اجتهاد شخصی بوده و هرگز مستند به نقل و روایت نیست و اگر فرضاً تواتر قاریان را بپذیریم، این تواتر اثری نخواهد داشت; زیرا تواتر برای کسی حجیت دارد که نسبت به خود او حاصل شده باشد نه دیگران.
و اگر نقل از پیامبر6 به قرّأ و از آنان به دیگران باشد، فاقد شرط تواتر است; زیرا اساسیترین شرط تواتر آن است که از مبدأ تا مقصد در تمامی طبقات، نقل همگانی وجود داشته باشد و در این فرض چنین نمیباشد; زیرا در وسط به نقل فرد میرسد و از تواتر ساقط میشود.(ر.ک: تاریخ قرآن، آیت الله معرفت، ص 149، انتشارات سمت.)
تذکر این نکته لازم است که آن چه بیان شد، مربوط به عنوان "قرائات" است و میان "قرائات" و "قرآن" تفاوت است. قرآن عبارت از معانی و الفاظی که از سوی خداوند به پیامبر اسلاموحی شده است و دارای اعجاز میباشد و آن حضرت به طور کامل، آن چه را که به ایشان وحی شده، حفظ نموده، بیکم و کاستی و به طور کامل به مردم ابلاغ کرد، کاتبان وحی آن را نوشتند و مردم در سینهها حفظ نموده و به صورت تواتر به دست ما رسیده است.
موضوع "قرائات" سالها پس از نزول قرآن مطرح شد و قاریان هفتگانه و دهگانه بیشتر پدید آمدند.
eporsesh.com .
موتور جستجوی پرسش و پاسخ دینی امین
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.