تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
همه مراجع: اگر احتمال تأثیر میدهید –با تحقق سایر شرایط- باید او را نهی از منکر کنید و اگر نمیپذیرید، چنانچه مجبورید در آن مکان حضور داشته باشید کارکردن در آنجا برای شما اشکال ندارد؛ ولی باید به موسیقی مبتذل حرام گوش ندهید. و اگر صدای آن بدون دلخواه به گوش شما رسید، اشکال ندارد[۱]. تبصره: اگر این شخص بتواند بدون زحمت و مشقت، شغل مناسب دیگری انتخاب کند، باید این راه را برگزیند و فرض مسئله جایی است که ترک آن مکان و اختیار شغل دیگر، برای او دشوار و سخت است. پی نوشت ها: [۱]. مکارم، استفتائات، ج ۱، س ۱۱۶۰؛ صافی، جامع الاحکام، ج ۱، س ۱۰۱۶؛ تبریزی، صراط النجاه، ج ۱، س ۱۰۰۴ و استفتائات، س ۱۰۷۱ و ۱۰۷۴؛ فاضل، جامع المسائل، ج ۱، س ۹۳۳ و ۹۴۷؛ خامنهای، اجوبه الاستفتائات، س ۱۱۳۸ و ۱۱۵۸ و ۱۰۶۴؛ دفتر: امام، بهجت، وحید و نوری. منبع: پرسشها و پاسخهای دانشجویی احکام موسیقی؛ دفتر نشر معارف – تدوین و تألیف: سید مجتبی حسینی (مطابق با نظر ده تن از مراجع عظام) پرسش های مرتبط: در اتوبوسرانی بین شهری که نوار مبتذل میگذارند و تذکّر فایدهای ندارد؛ حکم گوش دادن به آن چگونه است؟ حکم گوش دادن به آهنگ و صدای مشکوک چیست؟ آیا میتوان استفاده از موسیقی حرام را برای امری مهمتر، همچون مقابله با هجوم فرهنگی و سیاسی غرب (برای مدّتی و یا مردم منطقهای)، جایز دانست؟ حکم نواختن با آلات موسیقی را بیان کنید؟ آیا زن و شوهر به خاطر تمایل به یکدیگر و افزایش شهوت، میتوانند به موسیقی گوش فرا دهند؟ حکم استفاده از دف و دایرهی زنگی، در عروسی چیست؟ آیا همه سازهای دستی و الکترونیکی ایرانی و غربی، حکم واحدی دارند؟ کوبیدن بر روی ظرف پلاستیکی و حلبی در عروسیها و غیر آن چه حکمی دارد؟ .
راسخون
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.