تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
امام خمینى (رحمه الله): داخل شهر مکه، پس از آن که در آنجا منزل کرده است مانع ندارد، ولى پس از احرام براى حج و حرکت به طرف عرفات اگر خودش راه تونل را انتخاب کند و از زیر سقف تونل برود اشکال دارد. آیة اللّٰه گلپایگانى (رحمه الله): در تونل هاى مکه که منزل او است مانع ندارد ولى در سیر از مکه به منا و عرفات با داشتن مندوحه خلاف احتیاط است. واللّٰه العالم. آیة اللّٰه اراکى (رحمه الله): اشکال ندارد. آیة اللّٰه فاضل (رحمه الله): چنانچه تونلهاى مزبور جزء شهر باشند مانعى ندارد. آیة اللّٰه بهجت (رحمه الله): رفتن از داخل تونل استظلال ممنوع نیست. آیة اللّٰه تبریزى (رحمه الله): عبور از آنجا مانعى ندارد. واللّٰه العالم. آیة اللّٰه زنجانى (حفظه الله): در تونل هاى کوتاه مانعى ندارد و بنابر احتیاط مىباید از تونل ها و راه هاى سرپوشیدۀ طولانى که اخیراً احداث شده است اجتناب کنند مگر در شب غیر بارانى و هواى ابرى غیر بارانى که مانعى ندارد. آیة اللّٰه مکارم (حفظه الله): در شهر مکه مانعى ندارد. آیة اللّٰه سیستانى (حفظه الله): سایه قرار دادن بوسیلۀ اشیاى ثابت براى محرم جایز است. آیة اللّٰه صافى (حفظه الله): در شهر مکه تا چندى که حرکت به سمت منا نکرده عبور از تونل ها مانع ندارد ولى در موقع رفتن به منا و همچنین در تونل هاى بین راه اگر راه دیگرى وجود دارد و اختیار در دست خود اوست باید از همان راه برود و اگر اختیار ندارد و او را حتماً از راه تونل مىبرند اشکال ندارد. واللّٰه العالم. آیة اللّٰه نورى (حفظه الله): بلى مىتواند. منبع: استفتائات ویژه حج از محضر مراجع عظام تقلید، مرکز تحقیقات حج، تهران: نشر مشعر، ۱۳۷۵. .
راسخون
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.