نماز مستحبی به جماعت /

تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه

چرا ما شیعیان نباید نمازهاى مستحبى را به جماعت بخوانیم؟


به عنوان مقدمه باید توجه داشت که انسان ها داراى دو بعد فردى و اجتماعى اند، اسلام به عنوان یک آیین جامع و کامل براى تمام ابعاد زندگانى بشر، برنامه ها و دستورات سعادت بخشى را ارائه داده است، که به طور طبیعى تکامل و تقرب انسان ها به مقامات عالى و در نهایت خداى سبحان در پرتو عمل و بستر آن دستورات و آموزه ها متجلى و متحقق خواهد شد. شاید بر همین اساس باشد که شارع مقدس به انسانها دستور داده است که نمازهاى واجب را به جماعت که مظهر شکوه، صفا، همدلى، وحدت و تفاهم است بخوانند، زیرا حضور در جماعات جنبه اجتماعى انسان را اشباع، مسؤولیت هاى اجتماعى و نظارت همگانى را تضمین کرده و سرانجام یک جامعه بالنده و آرام و سالم مى سازد.اما در خصوص جماعت خواندن نمازهاى مستحبى از منظر شیعه دو مساله قابل طرح مى باشد:اول: در فقه شیعه نیز بر اساس آنچه که از پیامبر و اهل بیتش(علیهم السلام) دستور داده شده، نماز باران به لحاظ این که داراى جنبه هاى اجتماعى، همگانى و عمومى است از دیگر نمازهاى نافله استثناء شده و به جماعت خوانده مى شود، اما سایر نمازهاى مستحبى و نوافل و به خصوص نماز شب چون بیشتر براى تربیت، سازندگى، تهذیب و اصلاح فرد - که البته مقدمه براى اصلاح جامعه است - در نظر گرفته شده است، به طور فرادا و پنهانى خوانده مى شود و لذا پیامبر مکرم اسلام(صلى الله علیه وآله) فرموده است: «صلاتها الرجل تطوعا حیث لایراه الناس یعدل صلاته على اعین الناس خمسا و عشرین؛ نماز مستحبى که در مکان دور از دید مردم خوانده شود از نظر ثواب و ارزش معنوى معادل با بیست و پنج نماز است که در معرض دید مردم به جا آورده شود». نهج الفصاحة مجموعه کلمات قصار حضرت رسول ص، ص 545.دوم: آن نمازى که زمینه ساز طرح چنین سوالى شده و نقطه تمایز دیدگاه شیعه با برادران اهل تسنن در نمازهاى مستحبى مى باشد؛ نمازى است که پیروان این مذهب در ماه هاى مبارک رمضان به جا مى آورند.. این نماز به نماز تراویح معروف است.بر اساس روایاتى که حضرت على(علیه السلام) نقل شده چنین نمازى در زمان رسول خدا(صلى الله علیه وآله) وجود نداشته و در دوران خلیفه دوم رسم گردیده است.آن حضرت در این باره فرموده اند: «بخدا سوگند که من بمردم فرمان دادم در ماه رمضان همان نماز فریضه را بجماعت بخوانند و به آن ها اعلام کردم که جماعت در نماز نافله بدعت است و خود ساخته است و دستور خدا نیست شیون و فریاد جمعى از لشکریانم بلند شد که بهم راه من با دشمن جنگ میکردند، داد میزدنداى مسلمانان سنت عمر دگرگون شد، على ما را از نماز نافله ماه رمضان باز میدارد و من ترسیدم که در یک سو از لشکرم شورشى بر پا کنند. ». الکافى، ج 8، ص 62.به همین دلیل از آنجا که در زمان رسول خدا (صلى الله علیه وآله) چنین نمازى وجود نداشته شیعیان نیز به دلیل پایبندى به احکام الهى و سنت رسول خدا (صلى الله علیه وآله) چنین نمازى را به جا نمى آورند. .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image