تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
این احادیث در کتب معتبر اهل تسنن از قبیل؛((صحیح مسلم،مسند احمد،در المنثور،مستدرک الحاکم،ینابیع المودة،جامع الاصول،الصواعق المحرقه،سنن ترمذی،نورالابصار،مناقب خوارزمی و...))موجود میباشد و در کتب شیعه نیز فراوان استاز جمله این احادیث:در ینابیع المودة،صفحه ی 126 اینگونه آمده))امام حسن(ع)صمن خطبه ای فرمود:ما اهل بیتی هستیم که خدا درباره ی آنها فرموده:انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و...))همچنین در جامع الاصول،جلد 1،صفحه ی 110 این چنین نقل میکند))انس بن مالک میگوید:رسول خدا(ع)تا شش ماه هنگام نماز که به خانه ی حضرت زهرا(س)میرسید میفرمود:ای اهل بیت برای نماز برخیزید،انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و....))یعنی میخواست در اذهان مردم بفهماند که حضرت زهرا و شوهرش و فرزندانشان ((اهل بیت))هستند نه کسان دیگر.در کتاب الامام الصادق و المذهب الاربعه،جلد 1،صفحه ی 89 آمده))ابن عباس میگوید:دیدم رسول خدا(ص)تا مدت نه ماه وقت هر نمازی درب خانه ی علی(ع)میرفتند و میفرمود:سلام علیکم یا اهل البیت:انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و....))همچنین نقل هایی در ((غایه المرام،صفحه ی 295 و صفحه ی 293-نور الثقلین،جلد 4،صفحه ی 271))در این مضمون وارد شده که به علت اطناب از ذکر آن دو خودداری میکنیم و به بحث اصلی میپردازیم.یک اشکال بر این آیه که اهل سنت مطرح کرده اند:بعضی ها گفته اند آیه ی تطهیر درباره ی زنان پیغمبر نازل شده است.زیرا آیات قبل و بعد آن هم درباره ی زنان پیامبر میباشد.یا لااقل زنان پیغمبر(ص)هم مشمول آیه ی تطهیر میشوند و بنابر این دلیل عصمت نیست.زیرا کسی زنان پیامبر را معصوم نمیداند.جوابعلامه عبدالحسین شرف الدین(ره)به چند وجه جواب داده اند:1)این احتمال اجتهاد در مقابل نصّ است.زیرا روایات زیادی در حد تواتر رسیده و در شان نزول آیه میگوید درباره ی پیغمبر ئ فاطمه و علی و حسن و حسین(سلام الله علیهم اجمعین).2)اگر درباره ی زنان پیامبر(ص)بود باید صیغه ها و ضمایر به صورت خطاب مونث آمده باشد نه مذکر.یعنی باید چنین باشد))انما یرید الله لیذهب عنکن الرجس اهل البیت و یطهرکن تطهیرا))3)آیه ی تطهیر بین آیه های قبل و بعد جمله ی معترضه است.و این بین اعراب فصیح مرسوم است.و در قرآن هم آمده:فلما رای قمیصه قد من دبر قال انّه من کیدکن انّ کیدکن عظیم یوسف اعوض عن هذا و استغفری لذنبک انّک کنت من الخاطئین(سوره ی یوسف،آیه ی 29)که جمله ی {یوسف اعوض عن هذا}خطاب به یوسف و معترضه است و قبل و بعدش خطاب به زلیخا میباشد.بر فرض محال که این توجیه درست نباشد،پس جواب آقایون به آیات ابتدایی سوره ی مائده چیست؟
.
پرسمان دانشگاهیان
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.