فلسفه احکام /

تخمین زمان مطالعه: 6 دقیقه

چرا در صدا و سيما وقتي موسيقي پخش مي شود آلات موسيقي آن را نشان نمي دهند ؟


مقدمه: يکي از کارهاي حرام، غنا و موسيقي است. اين موضوع با دلائل مسلّم ثابت گرديده است. مسلما موسيقي خطرات و مفاسدي به همراه دارد که موجب شده اسلام تحريم آن را اعلام نمايد. ولي متأسفانه مردم، اين دشمن خطرناک را در ميان خود پرورش مي دهند و عمر گرانبهايشان را در راه آن تلف مي کنند. به خيال اينکه موسيقي، لطيف و شيرين است، غافل از اين که موسيقي مانند مار، بظاهر نرم ولي در باطن سم و زهر کشنده اي به همراه دارد. فلسفه ممنوعیت نشان دادن آلات موسیقی از تلویزیون ازیک سو به حرمت نگهداری و خرید وفروش آلات موسیقی لهو و لعب که مختص مجلس گناه باشد يعني نه مطلق آلات موسيقي بلکه آلات و ادواتي که مختص موسيقي مطرب و لهوي است، برمی گردد و فلسفه آن اين است که از آن ها جز در کار حرام بهره برداري نمي شود (با فرض اين که از آلات مختصه موسيقي لهوي هستند) و ازسوی دیگر به فلسفه حرمت موسیقی بستگی دارد. ازاین روشایسته است که به فلسفه حرمت موسیقی دراسلام اشاره نماییم و این که چرا اسلام موسیقی را حرام کرده و فلسفۀ حرمت آن چیست؟ موسيقي چيست؟ اهل لغت گفته اند موسيقي مأخوذ از يوناني؛ فن آواز خواندن و نواختن ساز، آهنگي که موجد حزن يا نشاط باشد. غنا و موسيقي دو لفظ مترادفند و هر دو به يک معنا دلالت دارند. فقط از اين جهت فرق دارند که غنا، عربي و موسيقي، لفظ يوناني و فارسي است. آيات قرآن درباره موسيقي آيه اوّل: وَمِنَ النَّاسِ مَن يَشْتَرِي لَهْوَ الْحَدِيثِ لِيُضِلَّ عَن سَبِيلِ اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَيَتَّخِذَهَا هُزُوًا أُولَئِک لَهُمْ عَذَابٌ مُّهِينٌ. عده اي از مردم لهو الحديث و سخنان باطل را مي خرند و از روي ناداني وسيله ضلالت و گمراهي را فراهم نموده و مردم را از راه حق باز مي دارند و آيات الهي را به استهزاء و بازيچه مي گيرند و براي آنان عذاب سخت و خوار کننده اي آماده است. تفسير آيه: لهو الحديث به موسيقي و غناء تفسير شده است. امام باقر ـ عليه السلام ـ مي فرمايد: غنا و موسيقي از همان لهو الحديث است که خداوند در آيه شريفه وعده آتش به آن داده است. علامه طباطبايي(ره) مي گويد: «لهو الحديث يعني چيزي که انسان را به تنهايي از حق باز گرداند مانند حکايت هاي خرافي و قصه هاي شهوت انگيز يا مقارن با چيز ديگر باشد مانند غنا خواندن با شعر يا با آلات موسيقي. لهو الحديث شامل همه اين ها مي شود». آيه دوّم: وَالَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ. يکي از نشانه هاي ايمان اعراض از لغو است. معناي لغو، کار بيهوده است. و يکي از کارهاي بيهوده موسيقي است. امام صادق ـ عليه السلام ـ مي فرمايد: «خانه اي که صداي موسيقي از آن شنيده شود سه نوع اثر شوم در آن خانه ظاهر مي شود: 1. ساکنان آن خانه از بلاهاي خطرناک ايمن نيستند؛ 2. هيچ دعايي در آن خانه مستجاب نمي شود؛ 3. ملائکه رحمت به آن خانه وارد نمي شوند». ساز چه مي گويد؟ حضرت علي ـ عليه السلام ـ مردي را ديدند که ساز مي نوازد ايشان، او را مورد موعظه قرار دادند و دستور دادند که سازش را بشکند. حضرت فرمود توبه کن. آيا مي داني موقع نواختن، ساز چه مي گويد؟ زبان حالش اين است: به زودي پشيمان مي شوي اي نوازنده من (دارندة من). شهيد اوّل و شهيد ثاني مي فرمايند: «خريد و فروش آلات لهو و موسيقي مانند: دف، مزمار، ني، و... حرام است». شيخ انصاري مي فرمايد: «استفاده وسايل لهو و موسيقي به هر شکلي حرام است و کوچکترين اختلافي در بين علما شيعه در حرمت آن وجود ندارد». راديو و تلويزيون انتفاع بردن از راديو و تلويزيون به نحو حلال از قبيل اخبار، مواعظ و ديدن چيزهاي حلال جايز است. امّا چيزهاي حرام از قبيل پخش غنا و موسيقي و اشاعه منکرات و چيزهايي که اخلاق جامعه را فاسد و عقايد آنها را متزلزل مي کند حرام و معصيت است. آثار شوم موسيقي در شنونده: 1. فقر و نفاق؛ 2. قساوت قلب و سلب غيرت و شکست شخصيت؛ 3. اتلاف وقت. مضرات موسيقي از ديدگاه علم امروز: 1. ايجاد عدم تعادل و توازن بين اعصاب سمپاتيک و پاراسمپاتيک؛ 2. خود برتربيني؛ 3. کوتاهي عمر؛ 4. ضعف اعصاب و سلب اراده؛ 5. شيوع خودکشي؛ 6. فشار خون؛ 7. تضعيف حس شنوائي. آلودگي هاي مردم در آخر الزمان پيامبر اکرم ـ صلي الله عليه و آله وسلم ـ مي فرمايند: «يکي از علائم قيامت آن است که مردم نماز را ضايع نموده و نمي خوانند و تابع شهوات مي شوند... اهل آن زمان طبل و تمام آلات موسيقي را خوش دارند، امر به معروف و نهي از منکر نمودن را زشت مي دانند...». موسيقي به دو دسته حرام (غير مجاز) و حلال (مجاز) تقسيم مي شود. همه مراجع مي فرمايند: اگر موسيقي حرام باشد گوش دادن به آن جايز نيست هر چند در شخص تأثير نداشته باشد. موسيقي حرام غالباً آثار مخربي دارد و باعث بيگانگي از خدا و تحريک شهوت و آلودگي به مفاسد ديگر مي شود. ولي حکم تابع اين امور نيست و اگر به فرض در مورد موسيقي حرام هيچ تأثيري در روح و روان انسان بر جاي نگذارد بازگوش دادن به آن جايز نيست. وقتي موسيقي حرام شد بالتبع آلات و ادوات آن و استفاده از آنها نيز حرام مي گردد. اگر موسيقي حلال باشد استفاده از آن ابزارها و نمايش آن نيز مجاز است. اينکه صدا و سيما موسيقي پخش مي کند ولي آلات آن را نشان نمي دهد ممکن است هدف خود اجراي موسيقي نبوده بلکه صرف پر کردن فضاي ميان برنامه قبل و بعد باشد در اينجا نمايش ابزار و آلات موسيقي ضرورتي نداشته و لازم نمي باشد. ممکن است موسيقي در متن يک برنامه ديگر باشد که اينجا هم ضرورتي ندارد که آن ابزار را نمايش دهند. گاهي اوقات هم خود موسيقي موضوع برنامه است و مي بينيم در اين مواقع برنامه موسيقي را با همان ابزار آلات پخش مي کند. معيار حرمت بعضي مراجع معيار حرمت موسيقي را طرب انگيزي و لهوي بودن آن را دانسته اند که با مجالس گناه و خوش گذراني تناسب دارد. نتيجه: اگر موسيقي حلال باشد نمايش دادن آلات و ادوات و حتي خريد و فروش آن مجاز است ولي اگر موسيقي حرام باشد، نمايش آن ابزار و آلات و خريد و فروش آنها نيز غير مجاز است. .

مرجع:

ایجاد شده در 1400/10/19



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image