تخمین زمان مطالعه: 4 دقیقه
روزي فراميرسد (قيامت) كه در آن، صورتهايي سفيد و صورتهايي سياه خواهد بود: «يوم تبيضّ وجوهٌ و تسودّ وجوهٌ فأمّا الّذين اسودّت وجوههم أكفرتم بعد إيمنكم فذوقوا العذابَ بما كنتم تكفرون و أمّا الّذين ابْيضّت وجوههم ففي رحمة الله هم فيها خلدون» آل عمران/106ـ107؛ [روزي بيايد كه گروه مؤمنان روسفيد و گروه بدكرداران روسياه باشند. اما سيهرويان را نكوهش كنند كه چرا پس از ايمان كافر شديد. پس اكنون بچشيد عذاب را در برابر آنچه كفر ورزيديد. امّا آنان كه چهرههايشان سفيد شده در رحمت خداوند خواهند بود و جاودانه در آن ميمانند.] گفتني است كه كردار انسان در زندگي دنيا موجب سفيدرويي يا سياهرويي اخروي او است؛ چنانكه در محاورات عرفي نيز مرسوم است كسي كه كار را شايسته و برجسته انجام دهد ميگويند: موجب روسفيدي است و اگر كار ناشايست و زشت انجام دهد ميگويند: كار او ماية سرافكندگي و روسياهي گشته است. قرآن كساني را كه مرتكب گناه ميشوند سرزنش كرده، ميفرمايد: «كأنّما أُغشيت وجوهُهم قِطعاً من اللّيل مُظلماً» يونس/27؛ [گويا چهرة آنان پوشيدة پارههايي از شب تاريك است و دربارة آنان كه آيات خدا را تكذيب ميكنند، ميفرمايد: كساني كه بر خدا دروغ ميبندند رخسارشان را در روز قيامت سياه خواهي ديد: «و يوم القيمة تَري الْذين كَذَبوا علي الله وجوههم مُسْوَدّة» زمر/60. سفيدي و سياهي دو قسم است: قسم اولِ آن طبيعي است كه محصول خصوصيتهاي اقليمي است و تأثيري در فضيلت و رذيلت انسان ندارد. از اين رو بلال حبشي از مفاخر اسلام به شمار ميرود و قسم دوم آن كسبي و اختياري است كه محصول حسنات و سيئات در عقايد، اخلاق و اعمال است و همين معنا در قيامت ظهور ميكند و افراد از لحاظ رنگ بدن و چهره دو صنف خواهند بود. و چنين رنگي سند فضيلت يا رذيلت محسوب ميشود. بر پايه حديثي چون آية «يوم تبيضُّ وجوهٌ و تسودُّ وجوهٌ» نازل شد پيامبر(ص) فرمود: روز قيامت امت من با پنج پرچم بر من وارد ميشوند: يك پرچم با گوساله اين امت است. از آنان ميپرسم بعد از من با ثقلين [كتاب خدا و عترت پيامبر(ص)] چه كرديد؟ گويند: ثقل اكبر [قرآن] را تحريف كرديم و پشت سر انداختيم، اما به ثقل اصغر [عترت] ستم كرده، مورد خشم قرار داديم. پس به آنان خواهم گفت: تشنگي كشيده وارد آتش شويد، صورتهايتان سياه باد. سپس پرچم ديگري با فرعون اين امّت بر من وارد خواهد شد. به آنان ميگويم: پس از من با ثقلين چه كرديد؟ گويند: ثقل اكبر را تحريف و پاره كرديم و با آن مخالفت ورزيديم. امّا ثقل اصغر را مورد دشمني و پيكار قرار داديم. پس به آنان ميگويم: تشنگي كشيده وارد آتش شويد، چهرهتان سياه باد. آنگاه پرچم و رايتي با سامري اين امّت بر من وارد ميشود. به آنان گويم: پس از من با ثقلين چه كرديد؟ گويند: از ثقل اكبر سرپيچي كرده آن را ترك گفتيم. اما ثقل اصغر را ذليل و ضايع ساختيم. پس به آنان گويم: تشنه كام وارد آتش گرديد، صورتتان سياه باد. آنگاه بيرق ذوالثّديه [لقب حرقوص بن زهير رهبر خوارج، كه در جنگ نهروان كشته شد] همراه اول تا آخر نفر خوارج بر من وارد خواهند شد. پس از آنان پرسم: پس از من با ثقلين چه كرديد؟ در پاسخ گويند: ثقل اكبر را پاره كرده از آن برائت جستيم. اما با ثقل اصغر به پيكار برخاسته آنان را كشتيم. پس به آنان خواهم گفت: به حالت تشنگي كشيدگان [حالتي كه دهان باز، خشك شده، كف كرده و زبان به كام چسبيده باشد] وارد آتش شويد، رخسارتان سياه باد. سرانجام بر من پرچم و بيرقي وارد خواهد شد با امام متّقيان و بزرگ اوصيا، و جلودار چهره سفيدان و وصيّ رسول ربّ العالمين. به آنان گويم بعد از من با ثقلين چه كرديد. گويند: از ثقل اكبر پيروي كرديم و ثقل اصغر را زنده كرده، دوست داشتيم و از ان دفاع و ياري كرديم. آنسان كه خونهايمان را در پس پرچم عترت ريختيم. سپس به آنان گويم: وارد بهشت شويد، سيراب و كامياب، چهرههايتان سفيد باد. سپس رسول خدا(ص) اين آيه را تلاوت فرمود «يوم تبيضّ وجوه ... هم فيها خالدون» (نور الثقلين 1/381) eporsesh.com .
راسخون
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.