در باره ترک نمازجمعه در عصر حضور و در عصر غیر حضور / احکام / احکام نماز / نماز جمعه /

تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه

با سلام به حدیث برخوردم که هر کس بی دلیل نماز جمعه را سه هفته ترک کند منافق است آیا این حدیث مربوط به زمان حضور است یا مربوط به این زمان هم هست؟آیا این حدیث از نظر راویان بررسی شده از نظر صحت و سقم؟


در این باب روایاتی از معصومین بیان شده است وبا عناوینی از این قبیل طبع الله علی قلبه  والا المنافق و کتب منافقا، این تعابیر در مورد کسی که سه هفته پشت سر هم نماز جمعه را ترک کند وارد شده است اما معنای اصطلاحی نفاق که اظهار ایمان اما کفرش را پنهان  می کند از این روایات فهمیده نمی شود وروایات به طور مستقیم به نفاق خطاب نمی کند هر چند که در باب سند روایات تامل در آن خالی از لطف نیست، و مراد از بیان این احادیث اهمیت نماز جمعه است، و مهم مراعات رای فقهاء و مراجع تقلید است که هر کس باید به نظر مرجع خود توجه داشته باشد، و ما مختصری در این باره به توضیح آن می پردازیم، با کمی دقت شما مسئله روشن خواهد شد،نخستین بحثی که راجع به نماز جمعه وجود دارد این است که آیا در عصر غیبت امام عصر(عج) اقامه نماز جمعه مشروعیت دارد یا نه،  با وجود اینکه در عصر حضور امام معصوم(ع)وجوب عینی نماز جمعه بین کافه مسلمین اجماعی است، اختلافی که بین امامیه و اهل سنت در عصر غیبت وجود دارد این است که اهل سنت در عصر غیبت،  نماز جمعه را واجب میدانند، چون اکثر مذاهب اسلامی شرط بودن امام معصوم و یا اذن سلطان را قبول ندارند، ولی در بین امامیه مسئله مورد اختلاف است که برخی آن را واجب تعیینی و بعضی از بزرگان واجب تخییری و بعضی از آنان اقامه نماز جمعه را حرام میدانند، محور و مرکز اختلاف در مسئله، لزوم وجود امام یا اذن امام در اقامه نماز جمعه است، این اختلاف و تشتت که از وجوب تا حرمت درباره آن رأی وجود دارد، عوامل متعددی دارد که مهم ترین آنها ابهام در موضوع اساسی نقش ولایت در حکم نماز جمعه است، از این زاویه، سه مبنای فقهی وجود دارد: الف) برخی نماز جمعه را مطلقاً، در عصر حضور و یا غیبت، از شئون ولایت نمیدانند و اقامه نماز جمعه را مثل دیگر نمازهای یومیه بی نیاز از اذن او میدانند. بنابراین بعضی از بزرگان مانند شهید ثانی(ره) قائل به وجوب تعیینی در عصر حضور و غیبت شدند.[i] ب) برخی در عصر حضور آن را از شئون ولایت میدانند و در عصر غیبت به این رابطه اعتقاد ندارند. طرفداران این مبنای دوم به رأی متفاوتی قائل شده اند و پس از اتفاق نظر در عصر حضور، درباره عصر غیبت به دلیل عدم دسترس به امام معصوم، شرط وجود سلطان را ساقط دانسته و به وجوب تعیینی یا وجوب تخییری نظر داده اند .

پایگاه اطلاع رسانی حوزه

مرجع:

ایجاد شده در 1401/04/17



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image