تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
درست است احکامى؛ مانند احکام ازدواج با بردگان، محرمیت با بردگان، مکاتبه(قرارداد براى آزادى بردگان) و... که در قرآن ذکر شده است، اصل وجود بردگى را در زمان پیامبر(ص) و صدر اسلام اثبات میکند، اما باید گفت که اسلام برنامهی بسیار دقیق و زمانبندى شدهای براى آزادى بردگان دارد که در نتیجه همهی آنها به تدریج آزاد میشوند. در برخورد اسلام با این مسئله باید به این نکات توجه داشت که اولا: اسلام هرگز ابداع کننده بردگى نبود. ثانیا: اسلام به سرنوشت دردناک بردگان در گذشته به عنوان یک معضل بزرگ اجتماعی نگریسته است. ثالثا: اسلام براى آزادى بردگان طرح بسیار دقیق و حساب شدهای ارائه کرده است؛ زیرا گاه نیمى از جامعه را بردگان تشکیل میدادند که نه کسب و کار مستقلى داشتند، و نه وسیلهاى براى ادامهی زندگى. اگر اسلام با یک فرمان عمومى دستور مىداد همه بردگان را آزاد کنند، یا بیشتر آنها تلف میشدند و یا این جمعیت عظیم بیکار و گرسنهای که محرومیت به او فشار آورده به همه جا حملهور میشد و درگیرى و خونریزى به راه انداخته نظم جامعه را مختل میکرد. بنابر این اسلام طرح و برنامه حساب شدهای وضع کرد تا اینان به تدریج آزاد شده و جذب جامعه شوند.این طرح مواد زیادى دارد که عبارتاند از:ماده اول: بستن سرچشمههاى بردگى،ماده دوم: گشودن دریچه آزادى،ماده سوم: احیاى شخصیت بردگان،ماده چهارم: رفتار انسانى با بردگان،ماده پنجم: اعلام انسانفروشى به عنوان بدترین کار.پیشوایان اسلام اگر برده یا بردگانی در اختیار داشتند در قالب همین برنامهی حساب شده و حکیمانه اسلام بود و معاشرت آنان با بردگان به گونهای بود که در بسیاری از موارد وقتی بردهای را آزاد میکردند، آن برده حاضر نمیشد منزل امام(ع) را ترک کند.علاوه بر این، برخورد و معاشرت رهبران دین با بردگان یک الگوی عملی برای مسلمانان در برخورد با این مسئلهی بسیار مهم، در جهت از بین بردن بردهداری بود. .
اسلام کوئست
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.