توسل و امید به غیر خدا /

تخمین زمان مطالعه: 5 دقیقه

به چه امیدی میگن امید به غیر خدا ؟ مثلا ما اگه درخواستی از نفری داریم نباید بهش بگیم باید فقط امید به خدا داشته باشیم؟؟


توسّل در لغت به معناى مدد جستن از وسیله براى نیل به مقصود است . این نگرش مسئله ی است که در فطرت هر بشری بلکه هر موجود زنده ای نهادینه و گذاشته شده حتی حیوانات مثل داستان ضمانت امام رضا علیه السلام از آهوی بیابان که شهره خاص وعام هست. توسل یعنی حیات و زندگانی، و کسی که توسل ندارد یعنی اینکه حیات و زندگی ندارد و انکار توسل یعنی انکار یک امر و موضوع فطری و حیاتی، چون هر انسان و موجودی هدفی را دنبال می کند و در فکر رسیدن و نیل به آن هدف و مقصد است و رسیدن به هدف و مقصد بدون وسیله و ابزار امکان ندارد، روی این اصل است که در روایات این گونه بیان شده است: «أبی الله أن یجری الأمور إلا بأسبابها فجعل لکل شئ سبباً؛ خداوند متعال امتناع دارد از این‌که امور را جز از راه اسباب آن فراهم آورد» )امام صادق علیه السلاممجمع البحرینحال فرقی ندارد آن هدف ، وسیله، مادی باشد یا معنوی ، چون هدف، علل و اسباب و امور را به ابعاد مادی نباید منحصر کرد. خواه اعمال و رفتار اخلاقی یا اجتماعی یا فرهنگی مردم یا دولتها باشد. در قرآن کریم نیز خداوند در آیهء 35 سورهء مبارکهء مائده، مؤمنان را به تقوا و گرفتن وسیلهء نجات و جهاد در راه خدا سفارش کرده است. از روایات متعدد در طرق شیعه و اهل تسنّن به خوبی استفاده می شود که توسل به آن معنا که در بالا گفتیم از پیامبران و امامان و افراد صالح ، کار خوبی محسوب می شود. بنابراین توسل جستن از روح بلند پیامبران و امامان و امامزادگان و افراد صالح مانعی ندارد. و نباید وسیله را اعم از مادی یا معنوی مؤثر دانست بلکه فاعل مطلق قادر خدای یکتاست. توکّل به ذات اقدس الهى و امید بستن به او، این صفت به دست نمى آید جز آن که اعتقاد راسخ پیدا کنیم که غیر از خدا هیچ کس قدرت بر هیچ کارى ندارد و تا عنایت و لطف و رحمت او نباشد، هیچ فردى از بندگان کوچک ترین گرهى را نمى تواند باز کند.ما همه شیریم شیران علم *** حمله مان از باد باشد دمبدمحمله مان پیدا و ناپیداست باد *** جان فداى آن که ناپیداست بادو این عقیده اشرف درجات ایمان است. خداى تعالى مى فرماید:(وَ عَلَى اللّهِ فَتَوَکَّلُوا إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ);[سوره ى مائده، آیه3] اگر ایمان دارید، پس به خدا توکّل کنید.نیز مى فرماید:(وَ مَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَى اللّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ);[سوره ى طلاق، آیه ى 3] و هر کس بر خدا توکّل کند (و از دیگران ببرد)، خدا او را کافى و بس است.رسول خدا(صلى الله علیه وآله) فرمود:من انقطع الى الله کفاه الله کلّ مؤونة ورزقه من حیث لا یحتسب و من انقطع الى الدنیا و کله الله الیه[جامع السعادات، ج 2، ص 177 ]; هر کس به سوى خدا وابسته باشد، خدا همه ى کارها و حاجات او را کفایت مى کند و از جایى که گمانش نمى رسیده روزى اش تأمین مى شود و هرکس به دنیا وابسته گردد، خدا او را به دنیا وامى گذارد.دست حاجت چو برى پیش خداوندى بر *** که کریم است و رحیم است و غفور است و ودودکرمش نامتناهى نِعمش بى پایان *** هیچ خواهنده از این در نرود بى مقصود توکل و امید در انجام کارها ی مختلف دو گونه می باشد. یا امید به غیر خدا را از آن جهت که غیر خدا واسطه است و نیروی دیگری کار را به سر انجام می رساند و امید به غیر خدا ، به این صورت است که غیر خدا علت تامه و عامل اصلی انجام کار در نظر گرفته می‌شود. ولی اگر شخصی در انجام کار به خداوند توکل کرد و امید بست و در واقع عامل اصلی در پیشبرد اهداف را او دید و با این نگاه به کاری پرداخت که تمام ذرات عالم هستی تحت فرمان و عنایت اویند و دائما از او فیض می‌گیرند و پس از توکل و امید بستن ، اسباب طبیعی کار را نیز در نظر گرفت و به کار برد چنین شخصی تمام کارش را با توکل و امید بر خداوند انجام داده است. به طور مثال شما در ساخت خانه از بنا کمک می‌گیرید اما تمام کار و پیشبرد کار را از عنایت پروردگار می‌بینید این غایت توکل و امید بستن به خداست.اما هستند افرادی که اگر به شخص ثروتمندی برسند برای او کرنش کرده و وی را عامل کارها و موفقیت خود می بینند و یا تمام شفای خود را در دست پزشکی ماهر و قهار قلمداد می‌کنند. چنین اشخاصی بویی از توکل و امید بستن به خدا نبرده اند به عکس برخی از اشخاص نیز توکل و امید بستن به خدا را اینگونه فهمیده اند که در خانه بنشینند و جهت روزی خود به خداوند توکل کنند که هر دو گروه در ضلالت و گمراهی به سر برده اند.در حقیقت نظر به اشخاصی و ابرازی که در یک کار دخیلند اگر در طول توکل و امید به خداوند و تنها یک واسطه قلمداد شوند چنین امری هیچ مشکلی ندارد اما اگر به این اشخاص و ابزار به صورت تاثیر گذار مستقل و نهایی نگاه شود، چنین تفکری باطل است و با توکل منافات دارد و به نوعی شرک و گناه است . .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image