کلام /

تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه

در كتاب مكيال المكارم آية الله سيد محمدتقي اصفهاني آمده است وقتي كه امام عصر (عج) ظهور فرمودند قرآني را كه حضرت علي ـ عليه السّلام ـ جمع‎آوري كرده‎اند خواهد آورد و اين براي كساني كه قرآن كنوني را حفظ هستند مشكل است؟ منظور چيست؟ مگر قرآن اصلي همين قرآن در دسترس نيست؟


خداوند تبارك و تعالي در آياتي از قرآن از صيانت و حفاظت خود نسبت به قرآن خبرداده و از اين طريق حفظ كتاب آسماني را از هر نوع تحريف و كم و زياد گشتن ضمانت كرده است مانند آيه 9 سوره حجر« انا نحن نزلنا الذكر و انا له لحافظون».ما قرآن را نازل نموديم و ما او را (از هر حادثه بد) صيانت خواهيم كرد. با توجه به ضمانت خداوند تحريف لفظي قرآن محال است و نظر علماء شيعه نيز همين مي‎باشد.در مورد قرآن منسوب به حضرت اميرالمومنين ـ عليه السّلام ـ كه از آغازين روزهاي بعد از رحلت پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ آن را نوشت و تنظيم نمود، چيزي جز همين قرآن كه در دسترس مسلمانان است نبود. آن قرآن نه تنها سوره يا آيه‎اي اضافه يا كمتر نداشت بلكه يك حرف نيز بيش يا كم نبود. به بيان ديگر: قرآن نزد علي ـ عليه السّلام ـ با ديگر قرآن ها ابداً تفاوت نداشت بلكه اين تفاوت در 3 چيز بود يكي اينكه آيات و سوره‎ها به ترتيب نزول تنظيم شده بود. ديگر اينكه‎شان نزول هر آيه و سوره قيد شده بود. سومين امتياز تفسيرهايي كه از پيامبر شنيده بود و همچنين آيات ناسخ و منسوخ در آن درج شده بود.بنابراين قرآن علي ـ عليه السّلام ـ چيزي جز اين قرآن نبود و اضافي آن «تفسير» و «تاويل» و «شان‎نزول» و تمييزناسخ و منسوخ» و مانند آن بوده است. به عبارت ديگر هم قرآن بود و هم تفسير اصيل قرآن.[1]با توجه به توضيحات فوق اينگونه روايات را دو گونه مي‎توان توضيح داد.يكي اينكه قرآن جديد همان قرآني است كه اميرالمومنين ـ عليه السّلام ـ به همان صورت و ترتيب كه در 23 سال بر پيامبر اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ نازل شده، جمع‎آوري كرده است كه توضيح آن گذشت.دوم اينكه حضرت قرآن اصيل فراموش شده را چنان از زواياي تحريفات معنوي و تفسيرهاي نادرست بيرون مي‎كشد كه مي‎توان نام جديد بر آن گذاشت. زيرا در غير اينصورت لازم مي‎آيد كه يك كتاب آسماني جديد بر او نازل شود كه اين امر شدني نيست براي اينكه در روايات آن حضرت به عنوان يك داعي و حافظ قرآن كريم معرفي شده است،پيامبر اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ مي فرمايد: «قائم از فرزندان من است ... مردم را به پيروي من و آيين من وا مي‎دارد، و آنها را به كتاب پروردگارم دعوت مي‎نمايد.»[2] [3]پس پرسشگر گرامي قرآن اصلي و غير اصلي نداريم و آنچه هست همين قرآن است و حضرت در زمان ظهور انسان ها را دعوت به همين قرآن خواهد نمود.معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:1. يكصد پرسش و پاسخ پيرامون امام زمان (عج) ـ عليرضا رجالي تهراني2. امام مهدي (عج)، تحقيق مر‎كز مطالعات و پژوهشهاي فرهنگي حوزه‎ي علميه. رسول رضوي . .

سامانه پاسخگویی به سوالات و شبهات

مرجع:

ایجاد شده در 1400/12/28



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image