عوامل ترک نماز و درمان آن /

تخمین زمان مطالعه: 22 دقیقه

سلام ، سوال این بود من ۳۵ سالمه دو سال هست که نماز نمیخونم یعنی خیلی بی علاقه شدم چکار کنم ایمانم قوای شه


باسلام واحترام حضورپرسشگر گرامی؛اگر کسى مرتکب گناهى شود ولى پشیمان شده و به درگاه خداوند حقیقتا توبه نماید خداوند توبه او را مى پذیرد. توبه راستین از گناهان آن است که واقعا قصد بازگشت به آن گناه را نداشته باشد. خداوند متعال بارها در قرآن مجید وعده غفران به توبه کنندگان داده است و حتى گناهکاران را فرمان به مأیوس نشدن از رحمت خویش داده است. چنان چه در آیه 53 سوره زمر مى فرماید: به آن بندگانم که در گناه کردن بر نفس خویش اسراف کرده اند بگو هرگز از رحمت بى منتهاى خدا ناامید مباشید؛ البته خداوند همه گناهان شما را خواهد بخشید که او خدایى بسیار آمرزنده و مهربان است.کثرت گناه مانع توبه و شمول رحمت الهی نیست و نباید ناامید شد؛ زیرا اولا خداوند بسیار بزرگ است و ما هر مقدار گناه کنیم بخشش آن از قدرت و رحمت الهی خارج نیست و ثانیا خدای متعال تمامی گناهان را در صورت توبه و پشیمانی خواهد آمرزید قرآن کریم می فرماید:.خداوند تمامی گناهان را می بخشد. بنابراین اگرچه نگرانی و احساس گناه به صورت معتدل سازنده است، ولی این احساس اگر به صورت افراطی باشد و انسان را به وادی یاس از رحمت خداوند که خود از گناهان کبیره است بکشاند، صحیح نیست و خود گناهی بزرگتر است.خداوند با هیچ انسانى کینه و دشمنى ندارد و دوست دارد که همه ى انسان ها، در مسیر حق و هدایت قرار گیرند و از تمام ظرفیت وجودى خود، براى دستیابى به کمالات استفاده کنند؛ مگر این که انسان، خودش مانع از این مهربانى و لطف شود و باعث محرومیت خودش گردد. بنابراین راه بازگشت همیشه باز است.توبه از گناه بی نمازی به این است که از نماز نخواندنش توبه کند و توبه بی نماز ، نماز خواندن و استغفار از گذشته بدون نماز است ! نماز در بین احکام از اهمیت ویژه ای برخور دار است از دیدگاه دینی و با نگاه آخرتی معیار قبولی تمامی اعمال انسان مومن نماز است.نماز اولین سوالی است که از انسان در آخرت می پرسند که اگر پذیرفته شود سایر اعمال انسان هم امکان پذیرش دارد و اگر رد شود سایر اعمال انسان رد می شود. «ان الصلاه عمود الدین ان قبلت قبل ما سواها و ان ردت رد ما سواها » نماز ستون دین است و اگر پذیرفته شود, سایر اعمال پذیرفته می شود و اگر رد شود نیز سایر اعمال در خواهد شد. (کتاب وسائل ، ج 3 ، ص 22 ، ح 1 ). **ترک نماز بر چند قسم است: 1- ترک آن از روی انکار، یعنی آنرا واجب خدائی نمی داند که او کافر و راه نجاتی برایش نیست، 2- ترک آن به مسامحه کاری و کم اعتنائی به امور اخروی و این قسم از نماز موجب فسق است و گناه کبیره است، چنین شخصی اگر با این ایمان از دنیا برود پس از معذب شدن به عذابهائی که بر ترک نماز رسیده نجات می یابد. لکن با ایمان رفتن تارک الصلوة بسیار بعید و مشکل است زیرا ظرف ایمان قلب است و آن به سبب گناهان تاریک و سخت می گردد و تدریجاً نور ایمان را محو می کند مگر آنکه فضل خدا او را یاری کرده به برکت دوستی اهل بیت ساعت مرگ به فریادش برسند و با ایمان بمیرد. چنانکه ممکن است به شفاعت ایشان عذابش تخفیف پیدا کند یا برطرف شود لکن از خودشان چنین رسیده که به شفاعت ما اهل بیت نمی رسد کسی که نماز خود را سبک گیرد و آنرا ضایع سازد.3- ترک نماز در بعضی اوقات -دراثر ضعف ایمان و بی اعتنایی به امر آخرت گاهی نماز می خواند و گاهی ترک می کند یا دراثر اهمیت ندادن به اوقات نماز آنرا در وقت ترک می کند به خیال آنکه در خارج وقت آنرا قضا نماید. چنین شخصی از ضایع کنندگان نماز و سبک شمارنده ی آن است وآنچه راجع به ضایع کنندگان نماز رسیده درباره ی اوست. (گناهان کبیره / دستغیب / صفحه: 171 ) یکی از تفریح های مؤمن که سبب فرح و شادابی اش می شود و خستگی ها و کدورت ها را از چهره ی جانش می زداید این است که سحرگاهان از رختخواب آسایشِ جسمش فاصله گیرد. و چنان که از آن استفاده می شود:"از بستر راحت، پهلو گیرد و به پا خیزد و رو به درگاه معشوق حقیقی عالم آورد و او را با بیم و امید بخواند"(تتجافی جنوبهم عن المضاجع یدعون ربّهم خوفاً و طمعاً و ممّا رزقناهم ینفقون) سوره سجده (32) آیه 15.و چنان که از آن حدیث قدسی به دست می آید از عبادت لذت ببرد و بهره مند شود و با آن تن آسایی نماید (یاعبادی الصدیقین تنعّموا بعبادتی فی الدنیا فانکم تتنعّمون بها فی الآخرة)اصول کافی، ج 2، ص 83.و بلکه آن را درآغوش بگیرد و به آن عشق بورزد و خودش را برای آن فارغ سازد و باکی نداشته باشد که چه بر سرش آمده است در فشار و سختی به سر می برد و یا در آسایش، و بالاخره کیف و عشقش به عبادت و نماز باشد. بیانی از امام صادق (علیه السلام) نقل شده است: اول ما یُحاسب به العبد عن الصلوة فإذا قبلت قبل منه سائر عمله و اذا ردّت علیه ردّ علیه سائر عمله (فإذا صلّیت فإقبل بقلبک الی الله عزوجل فإنّه لیسَ من عبدٍ مؤمنٍ یقبل بقلبه علی الله عزوجل-فی صلوته و دعائه الا اقبل الله علیه بقلوب المؤمنین الی هو ایّدهُ مع مودّتهم ایّاه بالجنّة) (من لا یحضره الفقیه، ج 1، باب 30، حدیث 5) اول چیزی که از انسان سؤال می کنند نماز است، اگر نماز قبول شد سایر اعمال هم قبول است. اگر نماز قبول نشد سایر اعمال رد می شود. ( اسرار عبادات / آیت الله جوادی آملی / صفحه: 29 ) بزرگترین عملی که برای تقرب به خدا وجود دارد نماز است. با اینکه روایات و آیات در این زمینه زیاد است. وکم و بیش به گوش همه ی ما خورده است ولی گویا ما هنوز کاملاً باور نکرده ایم، اگر ما واقعاً باورمان بود که نماز تا این حد مهم است به این اندازه آن را سبک نمی گرفتیم. به هر حال کسی که یک نگاه سطحی به قرآن بکند می بیند که تقریباً در هر سوره یی صحبت از نماز است و یا اوصاف مؤمنین را نگاه می کند می بیند که در صدر همه ی آنها نمازاست، یک نگاه به قرآن نشان می دهد که موضوعی را که همه ی پیامبران سفارش کرده اند نماز است. (مسائل اعتقادی / آیت الله مصباح یزدی /صفحه: 63 ) قضاشدن نماز چنان اثری بر روح شخص دارد که اورا را به مراتب از درجه ای که استحقاق آن را داشته که به آن درجه برسد باز میدارد شاید بخاطر همین معصوم علیه السلام فرموده اگر طلا هم بدهی جبران نمیشود. مقصود از سبک شمردن نماز، این است که انسان براى نماز ارزش و اهمیت لازم و شایسته را قائل نباشد و با وجود داشتن اختیار و قدرت برخواندن آن نسبت به این فریضه الهى سستى نماید. سبک شمردن نماز داراى مراتب و درجاتى مى باشد که در آیات و روایات متعدّدى به مراتب و مصادیق سبک شمردن نماز پرداخته شده است؛ که یکی از این مصادیق قضا شدن نماز است. نماز ستون و اساس دین است. امام باقر (ع) به نقل از رسول خدا (ص) می¬فرماید: «مَا بَیْنَ الْمُسْلِمِ وَ بَیْنَ الْکَافِرِ إِلَّا أَنْ یَتْرُکَ الصَّلَاةَ الْفَرِیضَةَ مُتَعَمِّداً أَوْ یَتَهَاوَنَ بِهَا فَلَا یُصَلِّیَهَا[۱] بین مسلمان و کافر فاصله اى نیست، مگر این که مسلمان نماز واجب را عمدا ترک کند یا آن را بى اهمیت بداند و نخواند.» حرمت ترک نماز، از انجام بسیاری از اعمال حرام سنگین تر است. چون انسان در ارتکاب بعضی از اعمال حرام، قصد بی حرمتی به خدای متعال و دین را ندارد، بلکه جنبه حیوانی انسان بر او غلبه کرده و چه بسا بعد از مبتلا شدن به فعل حرام، به شدت از خدای متعال می ترسد و توبه می کند. در حالی که رها کردن نماز، موثر از غلبه شهوات بر انسان نیست. بلکه ناشی از ضعف ایمان و بی توجهی به دستور الهی است. از حضرت صادق (ع) سؤال شد که چرا زانى کافر نیست ولى کسى که نماز نمى گذارد کافر مى باشد، امام (ع) فرمود: چون زناکار براى شهوت این کار را مى کند ولى آن کس که نماز را ترک مى کند براى این است که به آن اهمیت نمى دهد. زناکار براى لذت دنبال زنى را مى گیرد و از او کامجوئى مى کند، ولى آن کس که نماز را ترک کرده و آن را انجام نمى دهد قصدش لذت نیست بلکه فقط نظرش بى اهمیت شمردن آن مى باشد و هر گاه کسى نظرش استخفاف باشد کافر مى گردد.[۲] البته این کفر تا زمانی که همراه با انکار نماز نباشد، سبب جاری شدن احکام کافر، مثل عدم طهارت، عدم پاک بودن ذبایح او و حرمت ازدواج با او و ... نمی شود. و تنها در جایی که انکار نماز به شکل انکار ضروری دین باشد، این احکام برای شخص لازم است. اما به هر حال ترک نماز، مساله ای سبک نیست. و شخص در صورتی که نسبت به نماز سهل انگاری کند، مشمول نفرین الهی می شود: «فَوَیْلٌ لِّلْمُصَلِّینَ* الَّذینَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ[ماعون/۴و۵] پس واى بر نمازگزارانى که در نماز خود سه ل انگارى مى کنند.» سهل انگاران در نماز با هم تفاوت هایی دارند، بعضی نماز را به طور کلی ترک می کنند و علت این کارمسامحه و کم اعتنایی به امور اخروی است. بعضی نماز را در بعضی اوقات ترک می کنند و آن را سبک می شمارند، بعضی نماز را انجام می دهند اما نسبت به شرایط و واجبات آن (مثل طهارت، غصبی نبودن محل و ...) بی اعتنا هستند، همه این ها با تفاوت هایشان، در نفرین الهی شریک هستند. هر چند هر کدام به میزان سهل انگاری اش در نماز، بهره ای از این قهر و غضب خواهد داشت. پرسشگر گرامی فراموش نکنید که ترک نماز و سستی در بجا آوردن آن پبامدهای بسیار وخیم دنیوی و اخروی را به دنبال دارد که در اینجا به برخی از آنها اشاره می نمائیم : 1- بی نماز حتما جهنمی خواهد بود در قرآن کریم هست که در قیامت و هنگام عبور یکی از سؤال هایی که بهشتیان از جهنمیان می پرسند در خصوص علت جهنمی شدن آنها می باشد که آنها جواب می دهند ما به خاطر این جهنمی شدیم که نماز نمی خواندیم. خداوند متعال این مکالمه را چنین بیان داشته : آنها(مومنان)در باغهاى بهشتند، و سؤال مى کنند... از مجرمان: چه چیز شما را به دوزخ وارد ساخت؟!» مى گویند: «ما از نمازگزاران نبودیم، (43)فی جَنَّاتٍ یَتَساءَلُونَ (40) عَنِ الْمُجْرِمینَ (41) ما سَلَکَکُمْ فی سَقَرَ (42) قالُوا لَمْ نَکُ مِنَ الْمُصَلِّینَ (43) ( سوره المدثر) 2- بی نماز در دنیا زندگی پرمشقتی دارد و در قیامت کور محشور می شود . خدای متعال تصریح نموده هرکس از یاد الهی رویگردان شود زندگی سختی داشته و در قیامت کور محشور می شود آنجا که می فرماید : « و هر کس از یاد من روى گردان شود، زندگى(سخت و) تنگى خواهد داشت؛ و روز قیامت، او را نابینا محشور مى کنیم!» وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْری فَإِنَّ لَهُ مَعیشَةً ضَنْکاً وَ نَحْشُرُهُ یَوْمَ الْقِیامَةِ أَعْمى ( طه : 124) 3- کسانی که از روی مخالفت با دستور الهی نماز را ترک نمایند که محکوم به کفر می باشند رسول خدا در توصیه ای فرمودند : لَا تَدَعِ الصَّلَاةَ مُتَعَمِّداً فَإِنَّ مَنْ تَرَکَهَا مُتَعَمِّداً فَقَدْ بَرِئَتْ مِنْهُ مِلَّةُ الْإِسْلَام(الکافی ج 3 ص 488 ) نماز را از روی عمد ترک نکن پس کسی که از روی عمد نماز را ترک نماید به تحقیق از امت اسلامی جدا گردیده است . 4- بی نماز از یاری خداوند محروم است: قدرت نماز گذاران از نماز و خداوند است. کسیکه نماز می خواند در هر نمازی با گفتن «ایاک نعبد و ایاک نستعین » (پروردگارا فقط تو را می پرستیم و فقط از تو یاری می جوییم ) از خداوند طلب یاری می جوید اما بی نماز خود را از این یاری محروم می نماید و ضعیف می ماند . 5- قهر پیامبر و قطع رابطه با عترت در یک بیان قهر آمیز پیامبر اعظم ( صل الله علیه و آله ) با صراحت به یاران خود چنین فرمود : لَیْسَ مِنِّی مَنِ اسْتَخَفَّ بِالصَّلَاة « آنکس که نماز را تضییع کند از من نیست » (بحار الأنوار ، ج 63 ص 495 ) در روایت دیگری از امام صادق علیه السلام آمده است : اِنَّ شَفاعَتَنا لا تَنالُ مُستَخِفّاً بِالصَّلوةِ : همانا شفاعت ما به کسی که نماز را سبک بشمرد ،نرسد ( طرائف الحکم یا اندرزهاى ممتاز، متن ج 2، ص: 451) 6- اعمال دیگر بی نماز باطل است : رسول خدا صل الله علی وآله فرمودند : کسیکه بدون دلیل نمازش را رها کند تا اینکه قضا شود بدرستیکه اعمالش را باطل کرده است .مَنْ تَرَکَ صَلَاتَهُ حَتَّى تَفُوتَهُ مِنْ غَیْرِ عُذْرٍ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ , ( جامع الأخبار، ص: 73) 7- عدم اجابت دعا و محرومیت از دعای صالحان کسانیکه به نماز به عنوان تکلیف و خواست الهی بی توجهی کنند و آن را کوچک بشمارند خداوند نیز به خواسته ها و اعمال آنان توجهی نخواهد داشت . در روایتی حضرت زهرا سلام الله علیها در خصوص کسانی که نسبت به نماز بی توجهی می نمایند از رسول خدا صل الله علیه و آله چنین نقل می کند : وَ کُلُّ عَمَلٍ یَعْمَلُهُ لَا یُؤْجَرُ عَلَیْهِ وَ لَا یَرْتَفِعُ دُعَاؤُهُ إِلَى السَّمَاءِ وَ السَّادِسَةُ لَیْسَ لَهُ حَظٌّ فِی دُعَاءِ الصَّالِحِینَ » یعنی : در برابر اعمالش ماجور نمی گردد و دعایش به آسمان راه نمی یابد و مشمول دعای خیر صالحین نخواهد شد . (مستدرک الوسائل ج 3 ص 23 ) 8- شیطان بر تارک الصلاه مسلط شده و او را دچار گرفتاری های بزرگ می کند . رسول خدا صل الله علی وآله فرمودند : همواره شیطان از بنی آدم گریزان است مادامی که بر نماز های پنج گانه محافظت می نماید اما هنگامیکه آنها را ضایع نمایع بر او جرأت پیدا کرده و او را دچار گرفتاریهاى بزرگ مى کند. لَا یَزَالُ الشَّیْطَانُ یَرْعَبُ مِنْ بَنِی آدَمَ مَا حَافَظَ عَلَى الصَّلَوَاتِ الْخَمْسِ- فَإِذَا ضَیَّعَهُنَّ یَجْتَرِئُ عَلَیْهِ وَ أَوْقَعَهُ فِی الْعَظَائِمِ ( جامع الأخبار، ص: 74) 9- تارک نماز بر دین یهود یا نصارا یا مجوس خواهد مرد . رسول خدا صل الله علی وآله فرمودند : هر که نماز را ترک کند و امیدى به پاداش آن نداشته باشد و از کیفر آن نترسد، باکى ندارم که یهودى یا نصرانى یا مجوسى بمیرد. مَنْ تَرَکَ الصَّلَاةَ لَا یَرْجُو ثَوَابَهَا وَ لَا یَخَافُ عِقَابَهَا فَلَا أُبَالِی أَنْ یَمُوتَ یَهُودِیّاً أَوْ نَصْرَانِیّاً أَوْ مَجُوسِیّاً ( جامع الأخبار، ص: 74) ***راهکارهای ایجاد علاقه به نماز: دوست عزیز، توصیه می شود جهت ایجاد علاقه به نمازبه راهکارهای ذیل توجه نمایید: الف . آشنایی با اسرارو فلسفه نماز در ظاهر نماز باطنی نهفته است،با انجام این ظاهر باید به حقیقت آن دست یافت. به طور نمونه هر گاه به سجده می خواهی بروی بیاد بیاور که خدا ما را از خاک ایجاد کرد. هنگامی که سر از سجده بر داشتی در دل بگذران که خدا ما را از خاک به این هستی آورد. در هنگام رفتن به سجده ی دوم به خود یاد آوری کن بازگشت ما دوباره به این خاک خواهد بود. هنگامی که سر از سجده ی دوم برداشتی با خود بگو: ما دوباره از خاک زنده می شویم.( اسرار نماز/ آیت الله جوادی آملی). این توجهات و تأملات عشق، هدف و خدا را در زندگی ما خواهد آورد. کافی است برای مدتی نماز خود را این گونه بجا بیاورید. آن وقت خواهید دید که دیگر نماز را نمی شود رها کرد. ب . وادار کردن خود به نماز برای مدتی خود را به نماز وادارید و آن را بجا بیاورید. حتماً شما توانایی این را دارید که نماز را برای مدتی ادامه دهید و به آن بپردازید.البته ابتدا این کار با زحمت و ریاضت انجام می شود، ولی بعد از مدتی آسان خواهد شد و رضایت الهی را در آغوش خواهید کشید، ولی این کار شما باعث می شود که سَدی که بین شما و نماز پیدا شده است شکسته شود. هنگامی که این حالت اتفاق افتاد دیگر نماز خواندن برایتان به آن دشواری که تصور می کردید، نخواهد بود. - سعی کنید با مسجد و دوستان مومن ارتباط داشته باشید. مدتی این رویه را در پیش بگیرید. خواهید دید موثر است. ج . توجه به غرق بودن در محبت الهی ببینید غرق محبت و لطف خدا هستیم یا نه؟ «هَلْ جَزاءُ الْإِحْسانِ إِلاَّ الْإِحْسانُ؛ مگر پاداش احسان جز احسان است»(الرحمن/60) از ویژگی های فطری هر انسانی این است که در مقابل نعمتی که دیگران به وی عطا می کنند سپاسگذار بوده و تشکر می نماید. فطرت انسان خواهان تشکر از ولى نعمت است. و از آنجا که در اصل خداى سبحان خالق و هستى بخش ماست و از سویى همه نعمت ها و برکاتى که در زندگى ما وجود دارد از آن اوست؛ بنابر این لازم است به اقتضاى تکلیف فطرى خودمان از قادر منّان تشکر کنیم. حال این تشکر باید به چه شکل و کیفیتى باشد؟ انبیاى الهى روشنگر این حقیقت بوده اند و نبىّ مکرّم اسلام نیز به نوبه خویش نماز را با این شکل و هیئت خاص به ما معرفى فرموده اند. بنابر این همان گونه که پروردگار مهربان هر شب و روز، ما را رهین الطاف و برکات خویش گردانیده است، ما بندگان نیز موظّفیم هر چند ساعت یک بار در برابر محبوب قلب و عزیز دلمان بایستیم و از او نهایت سپاسگزارى و تشکر را بنماییم. د . دوری از موانعی که باعث سستی نسبت به نماز می گردد.. ه . مطالعه تأثیرات منفى ترک نماز با استفاده از روایات اهل بیت (علیهم السلام) و . مطالعه پیرامون آثار مثبت فردی، اجتماعی، روحی و جسمی نماز می توانید به کتاب 40 نکته پزشکی پیرامون نماز، نوشته دکتر مجید ملک مهری مراجعه نمائید. ز . یاد مرگ یاد مرگ و سرنوشت تمامی انسان ها یعنی قبر و قیامت؛ لذا حداقل هفته اى یک بار به زیارت اهل قبور مؤمنین و شهداى عزیز بروید و باتأمل، به گذرا بودن دنیا پی می برید. به خودتان متذکر شوید که مرگ معلوم نیست چه موقع به سراغ ما بیاید و چه بسا فرصت جبران گذشته را به ما ندهد و اگر ما دست خالی به ان دنیا برویم سرنوشت بسیار بدی پیدا خواهیم کرد؛ پس چه خوب است تا زنده ایم فرصت را غنیمت شمرده و برای خود ره توشه ای ذخیره نمائیم. ح . هم نشینی با قرآن کریم بهره گیرى از قرآن کریم و انس و آشنایى با معارف آن (هرکسى در حد خودش حتى در حد ترجمه) موجب رشد روحى مى باشد. زیرا معارف قرآن و آیاتش نسخه هایى است براى درمان دردها و مشکلات. گرچه در برداشت از آیات متشابه باید جانب احتیاط را پیشه کرد و آن را به اهلش واگذار نمود و گرنه ممکن است خود آن موجب گرفتارى گردد. ط . مطالعه سیره ی اهل بیت (علیهم السلام) و بزرگان با نگاهی به سیره ی اهل بیت (علیهم السلام) و سیره ی بزرگان، اهمیت نماز به خوبی روشن است. مثلا: شهید چمران که علاوه بر جایگاه علمی بسیار والایی که در ایران و آمریکا داشتند اما همچنان اهل نماز و مقید و پیایبند به اصول دینی بودند و جان خود را فدای دین و نماز نمودند. شهید رجایی که با وجود جایگاه والای سیاسی که داشتند همواره به نماز اهمیت می دادن و جمله معروفی از ایشان به یادگار مانده که: «به نماز نگو کار دارم؛ به کار بگو که نماز دارم» (مضمون جمله) شهید خلبان بابایی که به هنگام امضای مدرک خلبانی خود در زمان شاه و در کشور امریکا در اتاق فرمانده به هنگام وقت نماز شروع به خواندن نماز می کند و یا اینکه در دوران نوجوانی حاضر می شود از مدال ورزشی چمش پوشی کند ولی نمازش را رها نکند . ی . سفرهاى زیارتى و درک فضاهای معنوی مى تواند درعلاقه به نماز نقش مؤثرى داشته باشد. ک . می توانید آیات یا احادیثی که در مورد اهمیت نماز است در معرض دید، نصب کنید. ل . براى دستیابى به توفیق نمازخواندن، به ائمه اطهار (علیهم السلام) متوسل شوید و آنها را در پیشگاه خداوند واسطه کنید که خداوند توفیق چنین عملی را به شما عطا فرماید. ت . مراقب دوستی های خود باشید نقش بسیار مهم دوستان در شکل دهی شخصیت خودتان را نادیده نگیرید. دوستان شایسته و خوب در سوق دادن انسان به سوی سعادت و کمال موثرند و دوستان ناشایست درانحراف آدمی به سمت ناهنجاری های اخلا قی. چه بسا جوانانی که در مسائل دینی علاقمند و به دینداری خود راغبند و لیکن در محیط های مختلف از قبیل محل هایی که در آن زندگی می کنند یا محیط کار و تحصیل که در آن ساعاتی را سپری می سازند با افرادی آشنا شوند که کارهاى نادرست انجام مى دهند یا حرفهاى لغو و بیهوده مى زنند به مرور زمان موجب مى گردد که حالات و رفتار آنها در روح انسان تأثیر بگذارد و حال دعا و مناجات از انسان سلب شود و به تدریج او را در دام بی دینی و لا ابالی گری گرفتار می کنند. س . مراقبه از سیستم مراقبه استفاده کنید، یعنی در طول روز مراقب نفس خویش باشید و شب هنگام محاسبه کنید تا ببینید به وظایف و برنامه خویش عمل کرده اید یا نه و در صورتی که عمل نکرده باشید خویش را مورد عتاب و تنبیه قرار دهید. انسان باید مواظب جلسات، خواندنی ها، شنیدنی ها، دیدنی ها، خوردنی ها و پوشیدنی های خود باشد، مواظب باشد چه سخنی را می شنود و چه می گوید، دقت کند که در کنار سفره غذای حلال می نشیند یا حرام؟ چه صحنه و منظره ای را نگاه می کند! . اگر انسان مواظب خود باشد به تدریج به یاد خدا دل می بندد وقتی به یاد خدا دل بست،نه تنها نمازهای واجب را با عشق می خواند بلکه از نوافل نیز غافل نمی شود. ش . از خواب زیاد، پرخوری و دیگر اسباب تنبلی و سست اراده بپرهیزید. ق . با کسانی که روحیه و اراده قوی دارند، دوست شوید تا اراده شما نیز قوی گردد. م . دوری از عوامل غفلت 1- هوا پرستى: روح آدمى را یا خدا پر مى کند، و یا هوای نفس، چرا که جمع میان این دو ممکن نیست. هوا پرستى انسان را در خویشتن فرو مى برد. و از همه حقایق جهان دور مى سازد! یک انسان هوا پرست جز به اشباع شهوت و دنیا طلبی خویش نمى اندیشد. آگاهى، گذشت، ایثار، فداکارى و معنویت براى او مفهومى ندارد. 2- سطحى نگرى: در قرآن کریم سطحى نگرى نسبت به زندگی دنیا بدون در نظر داشتن واقعیت پس از آن، یکی دیگر از سبب های غفلت نام برده شده :« یَعْلَمُونَ ظاهِراً مِنَ الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ هُمْ عَنِ الْآخِرَةِ هُمْ غافِلُونَ ؛ آنها فقط ظاهرى از زندگى دنیا را مى دانند، و از آخرت(و پایان کار) غافلند! »( روم (30) 7) 3- آرزوهاى دراز عامل بزرگ غفلت از خدا بدون شک امید و آرزو عامل حرکت چرخهاى زندگى انسانها است، که حتى اگر یک روز از دلهاى مردم جهان برداشته شود، نظام زندگى به هم مى ریزد، و کمتر کسى دلیلى بر فعالیت و تلاش و جنب و جوش خود پیدا مى کند. ولى همین عامل حیات و حرکت اگر از حد بگذرد و به صورت آرزوى دور و دراز در آید بدترین عامل انحراف و بدبختى است، و درست همانند آب باران است که مایه حیات است اما این آب اگر از حد گذشت مایه غرق شدن و نابودى خواهد شد. اعمال بی نماز عمل خیری که انسان آن را انجام می دهد یک سلسله آفتها دارد که ممکن است عارض آن شود و آن را فاسد نماید. در رأس همه آن آفتها، ترک نماز مى باشد. راوى مى گوید از امام صادق(علیه السلام) در خصوص آیه شریفه که مى فرماید: «وَ مَنْ یکْفُرْ بِالْإیمانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ وَ هُوَ فِى الآْخِرَةِ مِنَ الْخاسِرین ». مائدة )5(، آیه 5. ( هر کس به ایمان کافر شود به تحقیق عملش نابود شده و او در آخرت از زیانکاران است» سوال کردم آن حضرت در پاسخ فرمود: «ترک الصلاة الذى اقر به. ..؛ ». بحارالأنوار، ج 79، ص 219. «ترک کردن نماز است چنان نمازى که به آن اقرار کرده است» از دیدگاه دینی و با نگاه آخرتی معیار قبولی تمامی اعمال انسان مومن نماز است.نماز اولین سوالی است که از انسان در آخرت می پرسند که اگر پذیرفته شود سایر اعمال انسان هم امکان پذیرش دارد و اگر رد شود سایر اعمال انسان رد می شود. «ان الصلاه عمود الدین ان قبلت قبل ما سواها و ان ردت رد ما سواها » نماز ستون دین است و اگر پذیرفته شود, سایر اعمال پذیرفته می شود و اگر رد شود نیز سایر اعمال در خواهد شد. (کتاب وسائل ، ج 3 ، ص 22 ، ح 1 ). روایت دیگر در این باب : (عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ الصَّلَاةُ عَمُودُ الدِّینِ مَثَلُهَا کَمَثَلِ عَمُودِ الْفُسْطَاطِ إِذَا ثَبَتَ الْعَمُودُ ثَبَتَ الْأَوْتَادُ وَ الْأَطْنَابُ وَ إِذَا مَالَ الْعَمُودُ وَ انْکَسَرَ لَمْ یَثْبُتْ وَتِدٌ وَ لَا طُنُبٌ {وسائل الشیعة ج : 4 ص : 27}.)امام باقر علیه السلام میفرماید نماز ستون دین است مثل آن همانند ستون خیمه است که هرگاه ستون باشد میخ ها وطنابها ثابت ومحکمند و وقتی که ستون بیفتد وبشکند دیگر میخ وطنابی پا برجا نیست . *برای آگاهی بیشتردر این زمینه کتاب های فراوانی وجود دارد که به برخی از آنها اشاره می شود. 1- پرتوی از اسرار نماز، قرائتی 2- اسرار الصلاه , ملکی تبریزی 3- آداب الصلاه , امام خمینی 4- صلاه الخاشعین , دستغیب 5- اسرارالصلاه , جوادی آملی 6- راز نماز محسن قرائتى 7- راز نماز بى آزار شیرازى 8- پرواز در ملکوت امام خمینى 9- از ژرفاى نماز آیت الله خامنه اى 10- این است نقش عبادات محمد باقر صدر 11- حکمت عبادات، آیت اللّه جوادى آملى.موفق ومؤید باشید. .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image