تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
در پاسخ به مطالب ذیل توجه کنید : 1- روایات مورد پرسش در منابع روایی چنین نقل شده است : فی العلل عن الصادق علیه السلام قال خرج الحسین بن علیّ علیهما السلام على أصحابه فقال ایّها الناس انّ اللَّه جلّ ذکره ما خلق العباد الّا لیعرفوه فإذا عرفوه عبدوه و إذا عبدوه استغنوا بعبادته عن عبادة من سواه فقال له رجل یا ابن رسول اللَّه بأبی انت و امّی فما معرفة اللَّه قال معرفة اهل کلّ زمان امامهم الذی تجب علیهم طاعته.تفسیر الصافی، ج 5، ص: 752- این روایت در تفسیر آیه 56 سوره مبارکه ذاریات وارد شده است : وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِیَعْبُدُونِ (56)من جن و انس را نیافریدم جز براى اینکه عبادتم کنند (و از این طریق تکامل یابند و به من نزدیک شوند ). و در تفسیر لیعبدون در روایت از معصوم ع هست که فرمود ای لیعرفون, یعنی برای اینکه معرفت پیدا کنند. بنابراین تفسیر می توان نتیجه گرفت که هدف ابتدایی عبادت است و از طریق عبادت انسان به عرفان و معرفت خداوند می رسد. البته اگر کسی به معرفت نظری و عملی پروردگار برسد این به معنای فنای در او است, زیرا معرفت خداوند بدون توحید امکان پذیر نیست و توحید چه در بعد نظری و چه عملی همان فنای فی الله است. 3- با توجه به این روایت روشن می شود که اولا میان عبادت و معرفت رابطه ای تنگاتنگ وجود دارد و ثانیا میان معرفت و فنای فی الله نیز همین ارتباط هست و در حقیقت این مسیری است که انسان برای رسیدن به کمال و قرب الهی باید از آن عبور کند . 4- بازگشت حرف آقای طاهر زاده به مطلبی است که بیان شد و میان این دو منافاتی وجود ندارد, یعنی کمال و رشد انسان در معرفت توحیدی و فنای فی الله است که از طریق عبادت حاصل می شود . .
پرسمان دانشگاهیان
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.