تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
نسبت به قضای روزه ها: قضای آن روزه ها(2) ساقط نمی شود (مشهور). نسبت به کفارۀ تأخیر: 1. بدون عذر قضای روزه ها را نگرفته است: کفارۀ تأخیر واجب است (مشهور). 2. به علت داشتن عذر، قضای روزه ها را نگرفته است: کفارۀ تأخیر واجب نیست؛ بلکه پرداخت آن احتیاط مستحب است (حضرت امام، مقام معظم رهبری و آیات عظام مکارم و نوری). کفارۀ تأخیر واجب است (آیات عظام بهجت و صافی). بنا بر احتیاط واجب، کفارۀ تأخیر واجب است (آیات عظام خویی، تبریزی، سیستانی، وحید و فاضل). پینوشتها: 1- استفتای کتبی خصوصی از آیات عظام مکارم، صافی، بهجت، سیستانی و نوری؛ تبریزی، استفتائات جدید، ج2، ص134، سؤال 625؛ اجوبة الاستفتائات، سؤال806؛ توضیح المسائل مراجع، مسئلۀ 1705 و 1703؛ وحید، توضیح المسائل ، مسئلۀ 1711 و 1713؛ فاضل، جامع المسائل، ج 3، ص 203 و 204، سؤال637 و 638؛ صافی، جامع الاحکام، ج 1، ص 143، سؤال 510. 2- برخی از مراجع مثل آیات عظام مقام معظم رهبری و مکارم می فرمایند: «اگر تا آخر سال روزه گرفتن برای او (نه طفلش) ضرر داشته است، روزه های او قضا ندارد و دادن یک فدیه کافی است» (استفتای کتبی خصوصی از آیت الله مکارم؛ سیدعلی خامنه ای، استفتائات جدید، سؤال 66). منبع: احکام روزه، اداره پاسخگویی به سوالات دینی آستان قدس رضوی، انتشارات قدس رضوی، 1393. .
راسخون
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.