تخمین زمان مطالعه: 1 دقیقه
زنانی که یائسهاند لازم نیست عده نگهداردند. و مراد از زن یائسه زنان پنجاه ساله غیر قرشیه و شصت ساله قرشیهاند. اما زنى که بچهدار نمیشود یائسه محسوب نمیشود و باید بعد از ازدواج عده نگهدارد.اما در بارۀ فلسفۀ این حکم باید گفت؛ در آیات و روایات به تمام علل و حکمتهای احکام اشاره نشده است، بلکه حکمتی از حکمتهای متعدد و یا جزئی از علت تشریع آن حکم آمده است. در مورد حکمت تشریع عده نیز امر به همین صورت است.بعضی از حکمتهای مسئلهی وجوب عده نگهداشتن در ازدواج موقت عبارتاند از:اگر زن در این مدت احتمالا حامله شده باشد پدر بچه معلوم میشود.عده و پرهیز از آمیزشهای پیاپی از نظر بهداشت و سلامت جسمی و روانی، براى زن مفید است.این محدودیت تا حدودى جلوى هوس رانیها و بیبند و باریها را میگیرد.بدیهی است خدای متعال در تشریع احکام کرامت و شخصیت انسان را در نظر داشته، چه شخصیت فردی و چه اجتماعی. بنابراین، ممکن است این مسئله(نگهداشتن عده) ناظر به حکم این چنینی باشد؛ یعنی در نظر گرفتن شخصیت و کرامت انسانی زن در جامعه به عنوان یک انسان و عدم نگاه به او به عنوان یک کالا. .
اسلام کوئست
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.