تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
1. باطن بدن (از جمله داخل دهان) در صورت برخورد با نجاست (داخلی یا خارجی)، نیاز به آب کشیدن ندارد و با از بین رفتن عین نجس، نجاست نیز بر طرف میشود. البته برخی از فقها[1] در صورت سرایت نجاست خارجی به داخل دهان، آب کشیدن آن را بنا بر احتیاط، واجب میدانند.2. دندان پر شده و روکش شده که (بر خلاف دندان مصنوعی) ثابت است حکم دندان طبیعی و باطن بدن را دارد که در صورت تماس با عین نجس و از بین رفتن آن، پاک میباشد و نیاز به آب کشیدن ندارد.ضمائم:پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[2]حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):1. اگر به گونهای است که جزو دندان طبیعی محسوب میشود حکم دندان طبیعی را دارد که با صرف ملاقات نجس نمیشود و اگر عین نجاست مثل خون در آن وجود داشته باشد با زوال عین نجاست پاک میشود و آب کشیدن آن لازم نیست و اگر جزو دندان طبیعی محسوب نمیشود برای تطهیر آن باید آبکشی شود.2. تفاوتی نمیکند.حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):دندان پر شده و روکش شده که ثابت است حکم دندان طبیعی را دارد که با ملاقات نجاست خارجی نجس میشود، و با از میان رفتن آن پاک میگردد. و اما نجاست داخلی مانند خونی که از لای دندان بیرون میآید موجب نجس شدن باطن بدن نمیشود.حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی):در اینکه دهان با برطرف شدن نجاست پاک میشود تفاوتی بین نجاستی که از درون بوده یا از بیرون وارد شده نیست و تنها دندان مصنوعی که برداشته میشود از ظاهر است و باید آب کشیده شود.حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):1. اگر داخل دهان خون بیاید با برطرف شدن خون نیاز به تطهیر نیست بلی بهتر است که تطهیر شود.2. احتیاط در تطهیر دهان است. .
اسلام کوئست
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.