تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
این درحالی است که دانشمندان بزرگی مانند فخر رازی و آلوسی با صراحت تمام تر این داستان را تکذیب می کنند. اولا:ً خود قرآن صریحاً می فرماید که انگیزه این ازدواج مخالفت با سنت باطل عرب (آن هم به فرمان خدا) بوده است. ثانیاً: زینب بانویی است که پیش از ازدواج با زید به پیامبر پیشنهاد ازدواج کرد ولی پیامبر علی رغم تمایل و اصرار او وی را به ازدواج غلام خود یعنی زید در آورد. اگر پیامبر علاقمند به او بود چرا آن موقع با او ازدواج نکرد. ثالثاً: پیامبری که تا سن پنجاه سالگی با زنی که هیجده سال از او بزرگتر بود بسر برده است منزه است از اینکه حالا اینگونه عمل کند. مهمتر از همه شخصیت وجودی پیامبر منافات با این پیرایه های منفی دارد که حتی در مورد صحابه عادی او قابل قبول نیستند. 2)- آیاتی که در این مورد گفته اند آیات سوره مبارکه مائده نیست بلکه آیات 37 ـ 40 سوره مبارکه احزاب است در توضیح آنان باید گفت که زید و زینب با هم زندگی آرامی نداشتند و قرآن این جریان را نقل می کند: "وَ إِذْ تَقُولُ لِلَّذِی أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِ وَ أَنْعَمْت عَلَیْهِ أَمْسِک عَلَیْک زَوْجَک وَ اتَّقِ اللَّهَ" "به خاطر بیاور زمانی را که به آن کس که خداوند به او نعمت داده بود و تو نیز به او نعمت داده بودی [به فرزند خواندهات «زید»] میگفتی: «همسرت را نگاهدار و از خدا بپرهیز!» (و پیوسته این امر را تکرار میکردی" [1] . و در جمله دیگر می فرماید: “وَ تخْفِی فی نَفْسِک مَا اللَّهُ مُبْدِیهِ” "و در دل چیزی را پنهان میداشتی که خداوند آن را آشکار میکند". [2] گروهی در معنای این جمله را که مورد ابهام قرار گرفته گفته اند که درست است که پیامبر به ظاهر زید را از طلاق نهی می کرد ولی در ته دل خود خواهان این مسئله بود. .
پایگاه اطلاع رسانی حوزه
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.