تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
در نماز باید سعی کنیم که حضور خود را در برابر خداوند تصور کنیم و به این حضور توجه کنیم، آنچنانکه گویی خداوند نظاره گر ما است و یا ما متوجه حضور او هستیم و نه اینکه به تصور خود ِخدا، بپردازیم. ذات خداوند خیلی برتر از آن است که به تصور و عقل درآید. حضرت علی علیه السلام در خطبه اول نهج البلاغة می فرمایند: لا یدرکه بعد الهمم و لا یناله غوص الفطن،الذی لیس لصفته حد محدود و لا نعت موجود و لا وقت معدود و لا اجل ممدود. [i] خدایی که اندیشه های با عظمت و افکار بلند به قله عظمتش دست نیابند و افراد ژرف نگر به عمق ذاتش پی نبرند، خدایی که نشانههایش محدود نیست، نه کلام؛ گنجایش تعریف او را دارد و نه وقت؛ فرصت شماره می دهد و نه این کار در وقت، هر چند طولانی باشد می گنجد، بنابراین تصور ذات کبریایی باریتعالی؛ نه تنها به ذهن و تصور ما انسانها نمیآید، بلکه قابل تصور برای انبیاء و اولیاء خدا نیز نمیباشد. قرآن کریم نیز با صراحت می فرماید: لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْءٌ وَ هُوَ السَّمیعُ الْبَصیرُ هیچ چیز همانند او نیست و او شنوا و بیناست ![ii] بنابراین تصور خداوند امکان پذیر نیست. و هر گونه تصور در این زمینه، انسان را یا دچار انواع«تشبیه»کرده و یا به «تجسیم»خداوند گرفتار می کند که منجر به شرک در اعتقاد و عقیده خواهد شد . قرآن کریم در این زمینه میفرماید : وَ ما یُؤْمِنُ أَکْثَرُهُمْ بِاللّهِ إِلاّ وَ هُمْ مُشْرِکُونَ و بیشتر آنها که مدعی ایمان به خدا هستند، مشرکند [iii] توصیه ما به شما این است که اگر چه بر اساس مباحث انسان شناسی، آدمی نمیتواند جلوی افکار خویش را بگیرد،و به نوعی از حیطه اختیار او خارج است؛ ولی میتواند به افکار خود جهت بدهد. آنچه از بزرگان دین و سیره و سنت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و امامان معصوم علیهم السلام در این زمینه است توجه به مظاهر و تجلیات صفات خداوند است که تمام اینها برای ما قابل تصور است، و تصور و توجه به اینها نیز انسان ساز میباشد، مثلا توجه و تصور قدرت خداوند،لطف و مهربانی خداوند،تصور و توجه به عظمت آسمانها،جهان هستی و .... تصور و توجه به خشم و غضب و عذاب الهی،رحمت واسعه او و ... [iii] سوره یوسف، آیه 106 .
پایگاه اطلاع رسانی حوزه
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.