تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
فقها بر اساس روایات متعددى که در این زمینه وجود دارد، فرموده مستحب است که انسان علاوه بر تکبیرة الاحرام، شش تکبیر دیگر بگوید یا قبل از تکبیرةالاحرام و یا بعد از آن و یا در وسط آنها تکبیرةالاحرام را بگوید و موافق با احتیاط، اولى است. ر.ک:تحریر الوسیله امام خمینى (سلام الله علیها)، ج 1، القول فى تکبیرة الاحرام مسأله 2..از امام رضا(علیه السلام) در خصوص فلسفه بیان تکبیرهاى هفتگانه قبل از نمازروایتى نقل گردیده که خلاصه آن این است که: استحباب این تکبیرها بدان جهت است که اگر کسى تکبیرهاى بین نماز مثل تکبیرهاى قبل از رکوع و دو سجده را سهوا و یا عمدا به جا نیاورد این تکبیرها کفایت از آنها بنماید و نقصى از این جهت بر نماز پیدا نشود. علل الشرائع-ترجمه ذهنى تهرانى، ج 1، ص 830..در روایت دیگرى از امام کاظم(علیه السلام) علت مستحب بودن این تکبیرها چنین بیان شده: «خدا آسمانها را هفت زمین ها راهفت و حجاب ها را هفتگانه آفرید؛ پس چون پیامبر(صلى الله علیه وآله) رابه معراج بردو قرب او به پروردگارش به اندازه فاصله دو کمان یا نزدیکتر شد یک حجاب از حجابهایش برداشته شد؛ پیامبر(صلى الله علیه وآله) تکبیر گفت و آغاز نمودبه گفتن کلمات افتتاحیه نماز، پس چون حجاب دوم برایش برداشته شود، تکبیر گفت؛ و به همین منوال (گذشت ) تا به هفت حجاب رسید؛ پس آن جناب هفت تکبیر گفت بدین علت براى افتتاح نماز هفت تکبیر گفته مى شود.». علل الشرایع، ص 322، باب، 30، حدیث 4.
.
پرسمان دانشگاهیان
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.