تخمین زمان مطالعه: 1 دقیقه
حکیمان و فیلسوفان بر این باورند که نفس (یا به تعبیری روح)[1] چند گونه است؛ یکی از اقسام نفس، نفس حیوانی است. نفس حیوانی را به «کمال اول جسم طبیعی آلی که فقط دارای حس و حرکت ارادی است»[2] تعریف نمودند.
در هر صورت «حس» و «حرکت ارادی» دو علامت و نشانۀ اختصاصی «نفس حیوانی» میباشند. «حس» در اینجا به معنای مطلق «ادراک» (غیر از تعقل) است.[3]
بنابراین، علاقه حیوان به فرزند، دلیل بر وجود روح و نفس حیوانی است، نه دلیل بر وجود نفس انسانی؛ زیرا نفس انسانی دارای نشانههایی است که در حیوان نیست. علاوه بر این علاقه به فرزند بدان مدلی که در انسان است در حیوانات وجود ندارد. به عنوان نمونه، یک حیوان – بر خلاف انسان - تا آخر عمرش، داغدار فرزندی نمیماند که او را از دست داده است. 1. ر. ک: پاسخ 2332 [2] . «کمال اول لجسم طبیعی آلی ان تحس و تتحرک بالاراده فقط ». حکیم سبزواری، اسرار الحکم، ص 264. 3. اقتباس از: 4153 .
موتور جستجوی پرسش و پاسخ دینی امین
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.