تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه

چرا داشتن زن صيغه‏اي براي مرد مسلمان آزاد است؟


ازدواج موقت، امري نيست كه تازگي داشته باشد و توسط اسلام وضع شده باشد. با نگاهي عميق بر امت‏هاي گذشته خواهيم ديد كه اين نوع ازدواج مرسوم بوده، اما نه به اين كيفيت، بلكه در زمان جاهليت از زنان همچون وسيله‏اي براي عيش و نوش استفاده مي‏شد. دين مقدس با ظهور خود رسوم جاهليت را كنار زد و در عين حال براي تمامي احتياجات انسان چاره‏اي انديشيد تا انسان را از مسيرهاي انحرافي و نابوكننده حفظ كند. يكي از راه‏هاي سعادت و خوشبختي انسان، قرار دادن غريزه‏هاي نهفته شده وي در مسير صحيح مي‏باشد. ازدواج موقت موضوعي است كه هم در آيات و روايات وارد شده و هم عقل انسان به آن حكم مي‏كند. قرآن كريم مي‏فرمايد: "فما استمتعتم به منهن فآتوهن اجورهنّ فريضة؛(1) زناني كه متعه مي‏كنيد، مهر آنها را به عنوان يك واجب بايد بپردازيد". از امام صادق(علیه السلام) نقل شده: "المتعة نزل بها القرآن و جرت بها السنة من رسول الله؛ (2) حكم متعه در قرآن نازل شده و سنت پيامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) طبق آن جاري گرديده است". از ديدگاه عقل: اين يك قاعده و قانون كلي است كه اگر به غرايز طبيعي انسان به صورت صحيحي پاسخ گفته نشود، براي اشباع آنها متوجه راه‏هاي انحرافي خواهد شد، زيرا اين حقيقت قابل انكار نيست كه غرايز طبيعي را نمي‏توان از بين برد، در حالي كه در بسياري از شرايط و محيطها، افراد فراواني در سنين خاصي قادر به ازدواج دايم نيستند و بلوغ اجتماعي و شرايط لازم براي ازدواج به هنگام بلوغ جنسي فراهم نيست، حال با اين وضع چه بايد كرد آيا بايد مردم را به سركوب كردن اين غريزه تشويق نمود، آن گونه كه بعضي از مكاتب شرقي ترويج و ترغيب مي‏كنند، يا آنها را در برابر بي‏بندوباري جنسي آزاد گذاشت كه امروزه متأسفانه نمونه‏ها و شواهد بسياري براي آن وجود دارد، و يا اين كه راه سومي را در پيش بگيريم كه موجب سوءاستفاده افراد نشود و مفاسد اجتماعي را گسترش ندهد.(3) و آثار و نتايج زيانبخش آن دو طرف را نداشته باشد؟ اسلام راه سوم را پيشنهاد مي‏دهد. اسلام با تجويز متعه خواسته كه جلوي فساد و فحشا را بگيرد اما اين امر بايد به گونه‏اي در جامعه اسلامي محقق شود كه زمينه‏هاي سوءاستفاده و شهوتراني از بين برود و با ثبت ازدواج موقت و براساس مقرارت خاص، آن را در مسير صحيح قرار داد تا احكام خاص آن هم مورد مراعات قرار گيرد و مشكلات افراد جامعه به اين طريق برطرف شود و اگر قرار باشد تحقق عملي و فعلي همراه با گناه باشد، قطعاً تحقق آن عمل اگر بدون گناه و براساس موازين شرعي محقق شود، رضايت خدا را به همراه دارد. از طرف ديگر از روابط بي حد و مرز پسران و دختران جلوگيري شده، حقوق و وظايفي براي هر يك تعيين مي‏شود. از اين رو، اصل ازدواج موقت به صلاح جامعه اسلامي است، ولي بايد براساس ضوابطي باشد تا از آن سوءاستفاده و بهره‏برداري نادرست نشود. پي‏نوشت‏ها: 1 - سوره نساء (4) آيه 24. 2 - نورالثقلين، ج 1، ص 467. 3 - تفسير نمونه، ج 3، ص 342.eporsesh.com .

راسخون

مرجع:

ایجاد شده در سه روز پیش



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image