فردید، احمد-عقاید فردید-آیت الله مصباح یزدی /

تخمین زمان مطالعه: 6 دقیقه

اطلاعاتی در مورد آقای احمد فردید می خواستم؟


احمد فردید با نام واقعی سید احمد مهینی یزدی (۱۲۸۹ یزد - ۲۵ مرداد ۱۳۷۳ خورشیدی تهران) فیلسوف و اندیشمند معاصر ایرانی است.احمد فردید در دوران حیات خود هیچ کتابی منتشر نکرد، کتاب دیدار فرهی و فتوحات آخرالزمان مجموعه‌ای است از درس‌گفتارهای وی که پس از مرگ وی منتشر شد. بسیاری از هواداران فردید این کتاب را به دلیل غلط‌های فراوان چاپی و محتوایی (به زعم آنان) فاقد اعتبار و اصالت می‌دانند.بررسی آثارفردید بعد از جنگ دوم جهانی در فرانسه و آلمان به مطالعه فلسفه معاصر اروپایی مخصوصا اگزیستانسیالیسم و فلسفه مارتین هایدگر در آلمان پرداخت. فردید در دهه پنجاه و شصت در دانشگاه تهران به طرح اندیشه هایدگر در درس‌گفتارهای خود در رشته فلسفه دانشگاه تهران پرداخت و تا آن زمان کسی با اندیشه‌های او در ایران چندان آشنایی نداشت. او در ترجمه برخی از اصطلاحات هایدگر به زبان فارسی برابرهای تازه‌ای پیشنهاد کرد که برخی از آن‌ها هنوز در میان فلسفه‌دانان رایج است، و برخی دیگر رواجی نیافت و به همان حلقه شاگردان او محدود ماند.فردید و هایدگراحمد فردید شیفته هایدگر فیلسوف آلمانی بود و معتقد بود که خود وی با هایدگر همسخن و در بسیاری از موارد یکسخن است و به دانشجویان خود توصیه می‌کرد که خود راسا زبان آلمانی را فرا گرفته و به مطالعه آثار هایدگر بپردازند و از خواندن ترجمه‌ها که نارسا می‌باشند بپرهیزند.فردید نظیر هایدگر کاپیتالیسم و سوسیالیسم را اشکال متافیزیک نیست‌انگار غرب و اشکال فلسفی اسارت انسان در دوره معاصر می‌دانست و این نظر مخالفت بسیاری را در اروپا با تفکر هایدگر و در ایران با تفکر فردید به همراه داشت. مخالفت هایدگر با دو جریان فوق ناشی از مخالفت او با تکنیک به مثابه چوب‌بست قرن بیستم و به عبارتی چنبر اسارت انسان در این قرن ناشی می‌شد.برابرنهادهای واژگان فلسفی در نوشتار فردیدفردید بر این باور بود که برای ترجمه یا برابرنهادی واژگان فلسفی باید دقیقا با معنی آنها در زبان اصلی یعنی آلمانی مطالعه داشت و سپس با انتقال آنها به زبان و فرهنگ فارسی و عربی و تبیین معانی آنها در این دو زبان به ترجمه مفهومی آنها پرداخت و این کاری بود که هنوز هم از کمتر کسی ساخته‌است. فردید بر این نظر بود که فلسفه به معنی فلسفی محض هنوز وارد ایران نشده و آنچه ما در ایران فلسفه مینامیم کلام, عرفان, تصوف و نظایر آن است.بر این اساس نظیر هایدگر بر این نظر بود که حکمای ایرانی و اسلامی نیز مانند قرون وسطی مسیحی از طرح فلسفه به معنی اونتولوژی غافل مانده و تاریخ فلسفه غرب بعد از افلاطون تاریخ متافیزیک و فراموشی از وجود است. به نظر فردید همچنانکه فکر می‌کرد بعد از سقراط با ظهور افلاطون و ارسطو تا زمان فریدریش نیچه وجود به معنی اوسیا یا آینای و اونتولوژی به فراموشی سپرده شده و آنچه مطرح شده موجود یا اونتوس یونانی است. به زعم فردید، نیچه علیرغم تلاش زیاد نتوانست از متافیزیک بگذرد و همچنان مانند اسلاف خود در متافیزیک باقی ماند. منتقدین و مخالفیناز مخالفین احمد فردید میتوان به عبدالکریم سروش اشاره کرد که وی را دارای ذهن و زبانی پریشان میداند.در برخی نوشته ها، احمد فردید «تئوریسین خشونت»و حتی نخستین اشاعه گر یهودستیزی در ایران دانسته شده است.کتاب‌شناسی• دیدار فرهی و فتوحات آخرالزمان، سید احمد فردید، به کوشش محمد مددپور (انتشار پس از مرگ) • نگاهی دوباره به مبادی حکمت انسی، سید عباس معارف سال شمار زندگی استاد سید احمد فردید1289 - تولد در شهر یزد1310 - پایان تحصیل در دارالفنون و ورود به دانشسرای عالی - شروع به آموختن زبانهای آلمانی و پهلوی - فارغ التحصیل شدن از دانشسرای عالی - آشنائی با صادق هدایت و همنشینی با وی - ترجمهروحیات اجتماعاتاثر گوستاو لوبن و چاپ در انتشارات اقبال- تغییر نام از مهینی یزدی به فردید1322 - حضور در هیئت تحریریه سخن - تدریس در دانشسرای عالی1323 - ترجمه محرک های زردشتی در حکمت اشراق اثر هنری کربن و چاپ مقالهاز کانت تا هیدگردر سخن1326 - اعزام به فرانسه از طرف وزارت فرهنگ1328 - ازدواج در فرانسه1330 - انتقال از فرانسه به آلمان - طرح غربزدگی1334 - بازگشت به ایران، آغاز تدریس در دوره دکتری دانشکده الهیات - ازدواج در تهران - شروع جلسات فردیدیه - همکاری با سازمان لغت نامه دهخدا1340 - شرکت در جلسات شورای هدف فرهنگ ایران و قضیه مقاله غربزدگی آل احمد1346 - شرکت در کنفرانس خاورشناسان در شیکاگو و ارائه مقاله 1347 - حضور در بنیاد فرهنگ ایران بمنظور تدوین فرهنگ فلسفی، انتقال از دانشکده الهیات به دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، ارتقاء به رتبه استادی فلسفه، تصحیح ترجمه دکتر مهدوی از کتابفلسفه عمومیپل فولکیه1348 - تقریراندیشه های هدایت برای چاپ در کتابصادق هدایت1351 – بازنشستگی از استادی دانشگاه تهران1356 - شرکت در مناظرات تلویزیونیاین سو وآنسوی زمان، شرکت در مناظرات تلویزیونیانسان شرقی، انسان غربی، شرکت دربحث آزادیروزنامه رستاخیز، انتخاب به عنوان چهره فلسفی سالاز طرف ماهنامه بنیاد1358 - شروع سخنرانیها(درسگفتارها)ی بعد ازپیروزی انقلاب اسلامی در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، نامزدی انتخابات مجلس خبرگان قانون اساسی و متعاقبا اعلام انصراف، نامزدی انتخابات مجلس شورای اسلامی و بدست نیاوردن آراء کافی، انتقال محل سخنرانیها(درسگفتارها) به دفترجاما(جامعه انقلابی مردم مسلمان ایران به رهبری دکتر سامی)1359 - انتقال محل سخنرانیها به انجمن اسلامی حکمت و فلسفه1360 - انتقال محل سخنرانیها به تالار فرهنگ1361 - تقریرمقاله مشروطه در رابطه آن با دفع فاسد به افسدو چاپ آن در روزنامه کیهان وجمع آوری شدن و امحاء اوراق روزنامه، تلاش ناموفق برای جایگزینی کتاب درسی فلسفه دوره دبیرستان و تعطیلی سخنرانیهای تالار فرهنگ1363 - انجام یک سلسله سخنرانی تلویزیونی با عنوانغربزدگی و بحران حوالت تاریخی جهانی آنوپخش نشدن آن از صدا و سیما- انجام یک سلسله سخنرانی دردانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی با عنوانعلم الاسماء تاریخی1365 - مصاحبه با کیهان فرهنگی و چاپ نشدن این مصاحبه1365- سخنرانی درسمیناربررسی تحلیلی پدیده صهیونیسمدر وزارت امور خارجه1368 - سخنرانی در سمینارعالم اسلام و غربدردانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران1369 - سخنرانی در سمینارکنکاش در اندیشه های جلال آل احمد1371 - تعطیل جلسات خانگی و قطع مراودات 1373 - مرگ = مرحوم فردید با افراد مختلفی حشر ونشر داشت وبربرخی از اساتید وافراد بسیار تاثیر گذاشت که گاهی از موافقان او وگاهی از مخالفان او محسوب می شدند برخی از این افراد عبارتند از :- ابراهیمی دینانی، غلامحسین - ابوالحسنی، علی - رجبی، محمد - سروش، عبدالکریم -مددپور، محمد - معارف، سیدعباس - مهاجرانی، عطاءالله - میرشکاک، یوسفعلی -بقائی کرمانی، مظفر– شهابی، علی اکبر کربن، هانری– مهدوی، یحیی– ناتل خانلری، پرویز - هدایت، صادق - آریان پور، امیرحسین– آشوری داریوش– آل احمد، جلال– اعوانی، غلامرضا– براهنی، رضا - بزرگمهر، منوچهر - پازوکی، شهرام- دانشور، سیمین - داوری اردکانی، رضا و..... در یک قضاوت کلی باید گفت :او مسلمان ؛شیعه وایرانی بود ودر سال 1373پس از سالهل حاشیه نشینی وعزلت در گذشت .فردید موافقانی همانند دکتر داوری وشاگردان او دارد چنانکه مخالفانی همانند دکتر سروش ومریدان وشاگردان او دارد .فردید منتقد مدرنیته وفلسفه غرب ولیبرالیسم بود واز فلسفه آلمانی وهایدگر حمایت می کرد . به امور معنوی وحکمت انسی وشیوه اشراقی گرایش داشت با امام وانقلاب مخالف نبود .هیچ ارتباط فکری و یا فلسفی بین فردید واندیشه های آیت الله مصباح وجود ندارد سروش ودیگران ؛ آیت الله مصباح را متهم به تفکر هایدگر وفردید می دانند واین اتهامی بیش نیست. .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image