فضایل لیلة القدر ( نیمه شعبان ) /

تخمین زمان مطالعه: 5 دقیقه

فضایل لیلة القدر «شب نیمه شعبان در خواب بودم که جبرئیل به بالین من آمد و گفت: «ای محمد! چگونه در این شب خوابیده ای؟ پرسیدم: ای جبرئیل! مگر امشب چه شبی است؟ گفت: شب نیمه شعبان است. برخیز ای محمد! پس مرا از جایم بلند کرد و به سوی بقیع برد، در آن حال گفت: سرت را بلند کن! امشب درهای آسمان گشوده می شوند، درهای رحمت باز می گردند و همه ی درهای خوشنودی، بخشش، بازگشت، روزی، نیکی و بخشایش نیز گشوده می شوند.


فضایل لیلة القدر «شب نیمه شعبان در خواب بودم که جبرئیل به بالین من آمد و گفت: «ای محمد! چگونه در این شب خوابیده ای؟ پرسیدم: ای جبرئیل! مگر امشب چه شبی است؟ گفت: شب نیمه شعبان است. برخیز ای محمد! پس مرا از جایم بلند کرد و به سوی بقیع برد، در آن حال گفت: سرت را بلند کن! امشب درهای آسمان گشوده می شوند، درهای رحمت باز می گردند و همه ی درهای خوشنودی، بخشش، بازگشت، روزی، نیکی و بخشایش نیز گشوده می شوند. خداوند در این شب به تعداد موها و پشم های چهارپایان بندگانش را از آتش جهنم آزاد می کند. امشب خداوند زمان های مرگ را ثبت و روزی های یک سال را تقسیم می کند و همه آنچه را که در طول سال واقع می شود نازل می سازد. ای محمد! هر کس امشب را با منزه داشتن خداوند (تسبیح)، ذکر یگانگی او (تهلیل)، یاد بزرگی او (تکبیر) راز و نیاز با او (دعا)، نماز، خواندن قرآن، نمازهای مستحب (تطوع) و آمرزش خواهی (استغفار) صبح کند، بهشت جایگاه و منزل او خواهد بود و خداوند همه ی آنچه را که پیش از این انجام داده و یا بعد از این انجام می دهد، خواهد بخشید.» (1) نیمه شعبان اگر چه شرافتش را وامدار مولود خجسته ای است که در این روز، زمین را با قدوم خویش متبرک ساخته است، امّا همه ی عظمت آن در این خلاصه نشده و در تقویم عبادی اهل ایمان نیز از جایگاه و مرتبه ی والایی برخودار است. در روایاتی که از طریق شیعه و اهل سنت نقل شده، فضیلت های بسیاری، برای عبادت و راز و نیاز در شب و روز خجسته ی نیمه ی شعبان برشمرده شده است. و این خود تمثیل زیبایی است از این موضوع که برای سیدن به صبح وصال موعود باید شب وصل با خدا را پشت سر گذاشت و تا زمانی که منتظر، عمر خویش را در طریق کسب صلاح طی نکند نمی تواند شاهد ظهور مصلح موعود باشد. یکی از همسران پیامبر (ص) که ایشان را در این شب تعقیب کرده بود می گوید: «چون این حال را از پیامبر دیدم او را رها کردم و شتابان به طرف خانه حرکت کردم. نفس نفس زنان به خانه رسیدم. وقتی پیامبر (ص) به خانه برگشتند و حال مرا دیدند گفتن: چه شده است که اینچنین به نفس نفس افتاده؟ گفتم: ای رسول خدا من به دنبال شما آمده بودم. پس فرمود: «آیا می دانی امشب چه شبی است؟ امشب شب نیمه ی شعبان است. در این شب اعمال ثبت می گردند، روزی ها قسمت می شوند، زمان های مرگ نوشته می شوند، خداوند تعالی همه را می بخشد مگر آن که به خدا شرک ورزیده یا به قمار نشسته یا قطع رحم کرده با برخودن شراب مداومت ورزیده یا بر انجام گناه اصرار ورزیده است... » (2) کمیل بن زیاد از یاران امام على علیه السّلام چنین روایت مى کند که: در مسجد بصره در نزد مولایم امیرالمؤمنین نشسته بودم و گروهى از یاران آن حضرت نیز حضور داشتند، در این میان یکى از ایشان پرسید: معناى این سخن خداوند که: «فیها یفرق کل أمر حکیم»(3) ؛ در آن شب هر امرى با حکمت معین و ممتاز مى گردد، چیست؟ حضرت فرمودند: «قسم به کسى که جان على در دست اوست همه امور نیک و بدى که بر بندگان جارى مى شود، از شب نیمه شعبان تا پایان سال، در این شب تقسیم مى شود. هیچ بنده اى نیست که این شب را احیاء دارد و در آن دعاى خصر بخواند، مگر آن که دعاى او اجابت شود.» پس از آن که امام از ما جدا شد، شبانه به منزلش رفتم. امام پرسید: چه شده است اى کمیل؟ گفتم اى امیرمؤمنان آمده ام تا دعاى خصر را به من بیاموزى، فرمود: بنشین اى کمیل! هنگامى که این دعا را حفظ کردى خدا را در هر شب جمعه، یا در هر ماه یک شب، یا یک بار در سال یا حداقل یک بار در طول عمرت، با آن بخوان، که خدا تو را یارى و کفایت مى کند و تو را روزى مى دهد، و از آمرزش او برخوردار مى شوى، اى کمیل! به خاطر زمان طولانى که تو با ما همراه بوده اى بر ما لازم است که درخواست تو را به بهترین شکل پاسخ دهیم، آنگاه دعا را چنین انشاء فرمود... (4) شایان ذکر است که این دعا همان دعایى است که امروزه آن را با نام «دعاى کمیل» مى شناسیم. « بار خدایا تو را مى خوانیم به حق این شب و مولود آن، و به حق حجّتت و موعود این شب، که فضیلتى دیگر بر فضیلت آن افزودى و سخن تو از روى راستى و عدالت به حدّ کمال رسیده و هیچ کس را یاراى تبدیل و تغییر سخنان تو نیست.» (5) پی نوشت: 1.ابن طاووس، علی بن موسی، اقبال الاعمال، ص 212؛ بحارالانوار، ج 98، ص 413. 2.ابن طاووس، علی بن موسی، همان، صص 216 و 217 3. دخان، 44 4.ابن طاووس، همان، ص 220 5.همان، ص219 منبع: شفیعی سروستانی، ابراهیم، معرفت امام زمان و تکلیف منتظران، صص 393 – 403 با تلخیص .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image