اشرف مخلوقات  / حدیث / متن و محتوای حدیث /

تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه

بدخواهان شیعه از جمله وهابیت، شیعه را از جهات متعددی مورد هجمه قرار داده و شبهات متعددی را علیه شیعیان مطرح کرده اند؛ به عنوان نمونه در یکی از گروه های تلگرامی تحت عنوان ختم کافی، برای بی اعتبار جلوه دادن کتاب شریف کافی، این شبهه را القاء نموده که اشرف مخلوقات رسول الله اعظم (ص) است؛ امّا در کتاب کافی، اشرف مخلوقات عقل بشر معرفی شده است. متن گفتار او چنین است: «أَخْبَرَنَا أَبُو جَعْفَرٍ مُحَمَّدُ بْنُ یعْقُوبَ قَالَ حَدَّثَنِی عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا مِنْهُمْ مُحَمَّدُ بْنُ یحْیی الْعَطَّارُ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنِ الْعَلَاءِ بْنِ رَزِینٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ: لَمَّا خَلَقَ اللَّهُ الْعَقْلَ اسْتَنْطَقَهُ ثُمَّ قَالَ لَهُ أَقْبِلْ فَأَقْبَلَ ثُمَّ قَالَ لَهُ أَدْبِرْ فَأَدْبَرَ ثُمَّ قَالَ وَ عِزَّتِی وَ جَلَالِی مَا خَلَقْتُ خَلْقاً هُوَ أَحَبُ إِلَی مِنْک [وفی حدیث آخر: مَا خَلَقْتُ خَلْقاً أَحْسَنَ مِنْک] وَ لَا أَکمَلْتُک إِلَّا فِیمَنْ أُحِبُّ أَمَا إِنِّی إِیاک آمُرُ وَ إِیاک أَنْهَی وَ إِیاک أُعَاقِبُ وَ إِیاک أُثِیبُ.[1]» محمد بن مسلم از امام باقر (ع) نقل کرد که فرمود: وقتی خدا «عقل» را آفرید، از او بازجویی کرد و گفت: پیش آی، پیش آمد و سپس گفت: بازگرد، بازگشت. خدا [خطاب به عقل] فرمود: به عزت و جلالم قسم، مخلوقی را نیافریدم که نزدم محبوب تر از تو باشد. [و در روایت دیگر آمده: من هیچ مخلوقی بهتر از تو نیافریدم]. تو را در کسی کامل می کنم که دوستش دارم. همانا توجه امر و نهی من فقط به توست و کیفر و پاداشم نییز فقط بر توست. شافعی: «محمد رسول الله، خیر خلق رب العالمین.[2]»- بهترین مخلوق پروردگار حضرت محمد صلوات الله است. اشرف مخلوقات خدا رسول الله است یا عقل بشر؟ قضاوت با شما.[3]


یکی از شبهات مطرح شده از سوی وهابیت این است که می گویند در کتاب کافی برترین مخلوق در نزد خداوند عقل معرفی شده در حالی که شافعی گفته بهترین خلق خدا رسول خدا (ص) است. از این شبهه سه نوع پاسخ داده شده: یکی نقد روشی که شبهه کننده باید معارض روایت مورد استناد از کتاب کافی را از منابع شیعی بیاورد، نه از منابع اهل تسنن؛ دیگری جواب نقضی که معرفی شدن عقل به عنوان برترین مخلوق خداوند، در منابع روایی اهل تسنّن نیز آمده است؛ سومی جواب حلّی و آن این است که اثبات برتری برای عقل، منافی با اثبات برتری برای رسول خدا (ع) نیست و به اصطلاح مانعة الجمع نمی باشند؛ چنانکه در برخی از منابع روایی شیعه، طبق برخی از روایات، رسول خدا (ص) بهترین مخلوق خداوند معرفی شده است. اگر گفته شود که این دو دسته از روایات با هم تعارض دارند، جواب این است که این تعارض بدوی است و قابل رفع می باشد؛ زیرا روایت معرفی کننده ی عقل به عنوان برترین مخلوق خداوند، از این جهت است که عقل حجت درونی برای انسان می باشد و روایات معرفی کننده ی انبیاء و رسولان و ائمه (ع) به عنوان برترین مخلوق خدا، از این جهت است که حجت ظاهری می باشند. .

پایگاه اطلاع رسانی حوزه

مرجع:

ایجاد شده در 1401/04/17



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image