احکام / استفتاء / آیت الله وحید خراسانی / احکام بانوان / احکام حیض / استفتائات حیض /

تخمین زمان مطالعه: 10 دقیقه

زن های حائض چه اقسامی دارند؟


زن های حائض بر شش قسمند: الف- زن صاحب عادت: 1-وقتیه و عددیه. 2-وقتیه. 3-عددیه. ب- زن بدون عادت: 4-مبتدئه. 5-مضطربه. 6-ناسیه. زنهایی که عادت وقتیه و عددیه دارند دو دسته اند: (اول) زنی که دو ماه پشت سر هم در وقت معین خون حیض ببیند، و شماره روزهای حیض او هم در هر دو ماه یک اندازه باشد، مثل آن که دو ماه پشت سر هم از دهم ماه تا شانزدهم خون ببیند. (دوم) زنی که دو ماه پشت سر هم در وقت معین خون حیض ببیند، و بعد از آن که سه روز یا بیشتر خون دید یک روز یا بیشتر پاک شود و دوباره خون ببیند و تمام روزهایی که خون دیده با روزهایی که در وسط پاک بوده از ده روز بیشتر نشود، و در هر دو ماه همه روزهایی که خون دیده و در وسط پاک بوده روی هم یک اندازه باشد، که عادت او به اندازه تمام روزهایی است که خون دیده و در وسط پاک بوده است، و لازم نیست روزهایی که در وسط پاک بوده در هر دو ماه به یک اندازه باشند، مثل آنکه از دهم تا دوازدهم ماه خون ببیند و سه روز پاک شود و دوباره سه روز خون ببیند، و در ماه دوم بعد از آن که سه روز خون دید، کمتر از سه روز یا بیشتر پاک شود و دوباره خون ببیند و روی هم نُه روز شود، در این صورت همه نُه روز حیض است و عادت این زن نُه روز می شود. 2- صاحب عادت وقتیه زن هایی که عادت وقتیه دارند دو دسته اند: (اول) زنی که دو ماه پشت سر هم در وقت معین خون حیض ببیند و بعد از چند روز پاک شود، ولی شماره روزهای آن در هر دو ماه یک اندازه نباشد، مثل آن که دو ماه پشت سر هم روز دهم ماه خون ببیند، ولی ماه اول روز پانزدهم و ماه دوم روز شانزدهم از خون پاک شود، که این زن باید دهم ماه را عادت حیض خود قرار دهد. (دوم) زنی که دو ماه پشت سر هم در وقت معین سه روز یا بیشتر خون حیض ببیند و بعد پاک شود و دو مرتبه خون ببیند، و تمام روزهایی که خون دیده با روزهایی که در وسط پاک بوده از ده روز بیشتر نشود، ولی در ماه دوم کمتر یا بیشتر از ماه اول باشد، مثل آن که در ماه اول هشت روز و در ماه دوم نُه روز باشد، که این زن هم باید روز دهم ماه را روز اول عادت حیض خود قرار دهد. 3- صاحب عادت عددیه زنهایی که عادت عددیه دارند دو دسته اند: (اول) زنی که شماره روزهای حیض او در دو ماه پشت سر هم یک اندازه باشد، ولی وقت خون دیدن او یکی نباشد که در این صورت هرچند روزی که خون دیده عادت او میشود. مثلاً اگر ماه اول از دهم تا شانزدهم، و ماه دوم از روز بیستم تا بیست و ششم خون ببیند، عادت او هفت روز می شود. (دوم) زنی که دو ماه پشت سر هم سه روز یا بیشتر خون حیض ببیند و یک روز یا بیشتر پاک شود و دو مرتبه خون ببیند و وقت دیدن خون در ماه اول با ماه دوم فرق داشته باشد، که اگر تمام روزهایی که خون دیده و روزهایی که در وسط پاک بوده از ده روز بیشتر نشود و شماره روزهای آن هم در دو ماه به یک اندازه باشد، تمام روزهایی که خون دیده با روزهای وسط که پاک بوده عادت حیض او می شود. و لازم نیست روزهایی که در وسط پاک بوده در هر دو ماه یک اندازه باشند، مثلاً اگر ماه اول از روز دهم تا دوازدهم خون ببیند و دو روز پاک شود و دوباره سه روز خون ببیند، و ماه دوم از بیستم تا بیست و دوم خون ببیند و دو روز یا کمتر یا بیشتر پاک شود و دوباره خون ببیند و روی هم هشت روز شود، عادت او هشت روز می شود. و اگر در یک ماه هشت روز خون ببیند و در ماه دوم چهار روز خون دیده و پاک شود و دوباره خون ببیند و مجموع ایام خون با پاکی وسط هشت روز باشد، عادت او هشت روز خواهد بود. 4- مضطربه؛ یعنی زنی که چند ماه خون دیده ولی عادت معینی پیدا نکرده، یا عادتش به هم خورده و عادت دیگری پیدا نکرده است. این زن اگر بیشتر از ده روز خون ببیند دو صورت دارد: صورت اول: همه خونها دارای نشانه های حیض است، در این صورت اگر عادت خویشان او شش یا هفت روز است، همان را حیض و بقیه را استحاضه قرار دهد. و اگر عادت خویشان او کمتر از شش روز است - مثلا پنج روز - همان را حیض قرار دهد، و بنابر احتیاط واجب در تفاوت بین شماره عادت آنان و شش یا هفت روز - که یک یا دو روز است - کارهایی که بر حائض حرام است ترک نماید و کارهای استحاضه را به جا آورد. و اگر عادت خویشانش بیشتر از هفت روز - مثلاً نُه روزاست - شش یا هفت روز را حیض قرار دهد، و بنابر احتیاط واجب در تفاوت بین شش یا هفت و عادت آنان - که دو یا سه روز است - کارهایی را که بر حائض حرام است ترک نماید و کارهای استحاضه را به جا آورد. صورت دوم: چند روز از آن خون دارای نشانه های حیض و چند روز دیگر دارای نشانه های استحاضه است، در این صورت اگر خونی که نشانه حیض دارد کمتر از سه روز و بیشتر از ده روز نباشد، همه آن حیض است. و اگر همه آن را که نشانه حیض دارد نشود حیض قرار دهد، مثل آن که پنج روز به نشانه های حیض و پنج روز به نشانه های استحاضه و پنج روز دوباره به نشانه های حیض ببیند، پس اگر آن چه به نشانه های حیض است، بشود هر یک را حیض قرار دهد - به این که هر یک کمتر از سه روز و بیشتر از ده روز نباشد - باید در هر دو خون احتیاط کند به جمع بین تروک حائض و اعمال مستحاضه، و آنچه در وسط است و به نشانه های حیض نیست استحاضه قرار دهد. و اگر فقط یکی از آنها را بشود حیض قرار دهد - مثلا یکی از دو خون کمتر از سه روز است - همان را حیض و بقیه را استحاضه قرار دهد. 5- مبتدئه؛ یعنی زنی که دفعه اول خون دیدن اوست. اگر این زن بیشتر از ده روز خون ببیندو همه خونهایی که دیده دارای نشانه های حیض باشد، باید عادت خویشان خود را حیض و بقیه را استحاضه قرار دهد. و اگر خویشی نداشته یا عادت خویشانش مختلف باشد، بنابر احتیاط واجب سه روز را حیض قرار دهد، و در ماه اول تا ده روز و در ماههای بعد تا شش یا هفت روز جمع کند بین تروک حائض و اعمال مستحاضه. و اگر چند روز آن نشانه حیض و چند روز دیگر نشانه استحاضه داشته باشد، چنانچه خونی که نشانه حیض دارد کمتر از سه روز و بیشتر از ده روز نباشد، همه آنها حیض است. ولی اگر پیش از گذشتن ده روز از خونی که نشانه حیض دارد، دوباره خونی ببیند که آن هم نشانه خون حیض داشته باشد، مثل آن که پنج روز خون سیاه و نُه روز خون زرد و دوباره پنج روز خون سیاه ببیند، باید خون وسط را استحاضه قرار دهد و در خون اول و آخر احتیاط کند به جمع بین تروک حائض و اعمال مستحاضه. و اگر خونی که نشانه حیض دارد از سه روز کمتر باشد همه خونهایی که دیده استحاضه است. 6- ناسیه؛ ناسیه بر سه قسم است: 1- آن که فقط عادت عددیه داشته و فراموش کرده که در این صورت اگر خونی ببیند دارای صفات حیض و از سه روز کمتر و از ده روز بیشتر نباشد تمام آن حیض است. و اگر از ده روز بیشتر باشد تا مقداری که احتمال عادت میدهد باید حیض قرار دهد. و اگر آن مقدار کمتر از شش یا بیشتر از هفت روز باشد بنابر احتیاط واجب در تفاوت آن مقدار و شش یا هفت روز - که اختیار میکند - جمع کند بین تروک حائض و افعال مستحاضه. 2- آن که فقط عادت وقتیه داشته و فراموش کرده، که در این صورت اگر خونی ببیند دارای صفات حیض و از سه روز کمتر و از ده روز بیشتر نباشد تمام آن حیض است. و اگر از ده روز بیشتر باشد اگر بداند بعض آن خون مصادف با عادت است باید در تمام آن خون جمع کند بین تروک حائض و اعمال مستحاضه، هرچند تمام یا بعض آن خون به صفات حیض نباشد، و همچنین در فرضی که نداند ولی احتمال تصادف آن ایام را بدهد. و اگر احتمال تصادف ندهد در صورتی که بعض آن خون دارای صفات حیض و بعضی دارای صفات استحاضه باشد، آنچه دارای صفات حیض است اگر کمتر از سه روز و بیشتر از ده روز نباشد حیض و باقی استحاضه است. و در صورتی که تمام آن خون دارای صفات حیض باشد یا آنچه صفات حیض دارد بیشتر از ده روز باشد، شش یا هفت روز آن را حیض قرار داده و باقی استحاضه است. 3- آن که عادت وقتیه و عددیه هر دو را داشته، و این سه صورت دارد: الف - آن که فقط وقت را فراموش کرده، و وظیفه او همان است که در قسم دوم گذشت، مگر این که خون دارای صفات بوده و بداند مصادف با ایام عادت نیست و از ده روز بیشتر باشد، که در این صورت اگر عادت او شش یا هفت روز است همان را حیض قرار میدهد. و اگر عادت او کمتر از شش یا بیشتر از هفت روز است، بنابر احتیاط واجب در تفاوت آن مقدار و شش یا هفت روز - که اختیار میکند - جمع کند بین تروک حائض و اعمال مستحاضه، و بقیه را استحاضه قرار دهد. ب - آن که فقط عدد را فراموش کرده، در این صورت آن چه در وقت دیده تا مقداری که یقین دارد از عادت کمتر نیست حیض است هرچند نشانه های حیض را نداشته باشد، و در زاید از آن اگر با نشانه های حیض بوده و با خون قبل بیشتر از ده روز نباشد هم حیض است. و اگر مقدار زاید با خون قبل بیشتر از ده روز باشد، چنانچه مقداری که احتمال میدهد عادت به آن مقدار باشد کمتر از شش روز است، آن مقدار را حیض و تا روز ششم یا هفتم - که اختیار می کند - جمع کند بین تروک حائض و اعمال مستحاضه. و اگر مقداری که احتمال میدهد عادت باشد بیشتر از هفت روز است، تا روز ششم یا هفتم - که اختیار میکند - حیض، و از آنچه اختیار کرده تا آن مقدار که از ده روز نگذرد، همان احتیاط مراعات شود. ج - آن که وقت و عدد هر دو را فراموش کرده، در این صورت اگر خونی که دیده با صفات بوده و از سه روز کمتر و از ده روز بیشتر نبوده تمام آن حیض است. و اگر بیشتر از ده روز باشد و بداند مصادف با ایام عادت نیست، چنانچه مقداری که احتمال عادت میدهد، شش یا هفت روز است، آن را حیض و بقیه را استحاضه قرار دهد. و اگر (مقدار احتمال عادت) کمتر از شش روز باشد آن مقدار را حیض و تا روز ششم یا هفتم - که اختیار میکند - احتیاط واجب مراعات وظایف حائض و مستحاضه است. و اگر (مقدار احتمال عادت) بیشتراز هفت روز باشد تا روز ششم یا هفتم - که اختیار میکند - حیض، و از آنچه اختیار کرده تا آن مقدار که از ده روز نگذرد، همان احتیاط مراعات شود. و اگر صفات خون مختلف باشد - یعنی بعضی به صفت حیض و بعضی به صفت استحاضه باشد - خونی را که به صفت حیض دیده و از سه روز کمتر و از ده روز بیشتر نبوده حیض، و خونی را که به صفت استحاضه دیده اگر بداند مصادف با عادت نبوده استحاضه است. و اگر احتمال تصادف آن را بدهد باید احتیاط کند به ترتیب آثار حیض و استحاضه. منبع: دفتر آیت الله العظمی وحید خراسانی (دام ظله) .

راسخون

مرجع:

ایجاد شده در سه روز پیش



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image