تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه
مراد از وحدت وجود این نیست که شما با آن لباسی که تن شماست خدا هستید، بلکه «وجود همه معلولات نسبت به علل ایجاد کننده و سرانجام نسبت به ذات مقدس الهی که افاضه کننده وجود به ماسوای خودش میباشد، عین وابستگی و ربط است و همه مخلوقات در واقع جلوههایی از وجود الهی میباشد که بر حسب مراتب خودشان دارای شدت و ضعفها و تقدم و تاخرهایی هستند و بعضی نسبت به بعضی دیگر استقلال نسبی دارند ولی استقلال مطلق مخصوص به ذات مقدس الهی است. بدین ترتیب سراسر هستی را سلسلهای از وجودهای عینی تشکیل میدهد که قوام هر حلقهای به حلقه بالاتر (میباشد) و از نظر مرتبه وجودی نسبت به آن محدودتر و ضعیفتر است و همین ضعف و محدودیت ملاک معلولیت آن میباشد تا برسد به مبدا هستی که از نظر شدت وجودی، نامتناهی و محیط بر همه مراتب امکانی و مقوم وجودی آنها میباشد و هیچ موجودی از هیچ جهت و حیثیتی، مستقل و بی نیاز از او نخواهد بود، بلکه همگی عین فقر و نیاز و وابستگی به او خواهند بود. این ارتباط وجودی که استقلال را از هر موجودی غیر از وجود مقدس الهی نفی میکند، به معنای وحدتی خاص است که تنها در وجود عینی و طبعا بر اساس اصالت وجود، مفهوم پیدا میکند و هنگامی که "هستی استقلالی" مورد نظر باشد، مصداقی جز ذات نامتناهی الهی نخواهد داشت و از این روی باید "هستی مستقل" را واحد دانست، آن هم واحدی که قابل تعدد نیست و از این روی به نام "وحدت حقه" نامیده میشود و هنگامی که مراتب وجود و جلوههای بیشمار وی مورد توجه قرار گیرند، متصف به کثرت میشوند، ولی در عین حال باید میان آنها نوعی اتحاد قائل شد، زیرا با وجود اینکه معلول عین ذات علت نیست، نمیتوان آن را ثانی او شمرد، بلکه باید آن را قائم به علت و شانی از شؤون و جلوهای از جلوههای وی به حساب آورد و منظور از اتحاد آنها همین است که یکی نسبت به دیگری هیچ استقلالی در متن هستی خودش ندارد، گر چه این تعبیر اتحاد، تعبیر متشابه نارسایی است که به حسب متفاهم عرفی، معنای منظور را افاده نمیکند و موجب برداشتهای نادرستی میشود. ناگفته پیدا است که این بیان، کثرت وجودهای هم رتبه در بعضی از حلقات سلسله، مانند جهان طبیعت را نفی نمیکند و مقتضای آن این نیست که افراد یک یا چند ماهیت هم درجه نیز، دارای اختلاف تشکیکی با یکدیگر باشند، بلکه باید اختلاف آنها را تباین به تمام وجود بسیط آنها دانست.» [1] .
پایگاه اطلاع رسانی حوزه
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.