تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
ابتدا باید عرض کنیم که در روایاتی آمده است که به طور مطلق گفته اند هرگاه به توحید و رسالت پیامبر اکرم (ص) گواهی و شهادت دادید به ولایت علی بن ابی طالب هم شهادت بدهید[1]؛ به همین خاطر جمله اشهد ان علیا ولی الله در اذان آورده شد.
اما در این مورد دو نظریه وجود دارد:
1. بعضی گفته اند که از لابلای تاریخ بر می آید که نقطه آغاز این شعار به عهد رسول خدا صلی الله علیه و آله برمی گردد و گروهی از اصحاب پیامبر (ص) مثل سلمان و ابوذر در اذان و اقامه به آن مداومت داشتند و پیامبر(ص) نیز عمل آنها را تایید نمود.[2]
2. نظریه ی دیگری هم به نقل از مرحوم صدوق آمده است که به روایت مذکور خدشه وارد کرده؛ می فرماید:
نباید اشهد ان علیا ولی الله را اضافه کرد[3].
در پایان لازم است ذکر کنیم که علمای شیعه «شهادت به ولایت علی(ع)» را جزء اذان و اقامه نمی دانند و ذکر آن را از باب استحباب یا به قصد رجاء (امیدواری) می دانند. موفق باشید
و اتفقوا جمیعا علی أن قول: «أشهد أن علیا ولی اللّه» لیس من فصول الأذان، و أجزائه، و ان من أتی به بنیة أنّه من الأذان فقد أبدع فی الدین، و أدخل فیه ما هو خارج عنه، و من أحب أن یطلع علی أقوال کبار العلماء، و إنکارهم ذلک، فعلیه بالجزء الرابع من مستمسک الحکیم «فصل الأذان و الإقامة» فإنه نقل منها طرفا غیر یسیر، و نکتفی نحن بما جاء فی اللمعة الدمشقیة و شرحها للشهیدین، و هذا هو بنصه الحرفی:
«لا یجوز اعتقاد شرعیة غیر هذه الفصول فی الأذان و الإقامة، کالشهادة بالولایة لعلی علیه السّلام، و ان محمدا و آله خیر البریة، أو خیر البشر، و ان کان الواقع کذلک، فما کل واقع حقا یجوز إدخاله فی العبادات الموظفة شرعا المحدودة من اللّه تعالی، فیکون إدخال ذلک بدعة و تشریعا، کما لو زاد فی الصلاة رکعة، أو تشهدا، و نحو ذلک من العبادات، و بالجملة فذلک من أحکام الایمان، لا من فصول الأذان، قال الصدوق: ان ذلک من وضع المفوضة، و هم طائفة من الغلاة». .
پایگاه اطلاع رسانی حوزه
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.