تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَکُمْ مِنْ تُرابٍ ثُمَّ إِذا أَنْتُمْ بَشَرٌ تَنْتَشِرُونَ (روم-20) ترجمه:20- از نشانه هاى او این است که شما را از خاک آفرید، سپس انسانهایى شدید و در روى زمین انتشار یافتید.آدم اسم خاص برای آدم ابوالبشر است .کاربرد و استعمال انسان در قرآن در موردی است که باطن و نهاد و استعداد و انسانیت و عواطف او در نظر است مثل : ان الانسان لظلوم کفار ( ابراهیم -34) و کان الانسان عجولا ( اسراء- 11) و لیس للانسان الا ما سعی ( نجم- 39 ) اما کاربرد لفظ بشر در مواردی است که جسد ظاهری و صورت محسوس و شکل ظاهری او مراد است مثل : و هو الدی خلق من الماء بشرا (فرقان – 54) و: انی خالق بشرا من طین ( ص-71) .راغب اصفهانی در مفردات می گوید : بشره ظاهر پوست انسان و ادمه باطن آن است و به انسان از این جهت بشر گفته اند که پوستش از میان مو آشکار و نمودار است بر خلاف حیواناتی که پشم و مو و کرک ، پوستبدنشان را مستور کرده است . مرحوم طبرسی در مجمع البیان می فرماید : بشر جمع بشره و آن ظاهر پوست است . انسان را از آن نظر بشر نامیده اند که پوستش ظاهر است و مانند حیوانات از پشم و مو و کرک پوشیده نیست . ر. ک : قاموس قرآن ماده( ب ش ر ) .
پرسمان دانشگاهیان
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.