تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
به طور کلي بايد گفت در مورد آثار دنيوي و يا اخروي اعمال، عقل ساکت است و نمي تواند اظهار نظر کند، چرا که راهي به عالم بالا و آخرت ندارد، لذا در اين موارد بايد پاي وحي نشست و از کساني که با وحي در ارتباط اند و يا با منبع شريعت و علم لا يزال الهي متصل هستند يعني ائمه اطهار ـ عليهم السلام ـ ، پرسيد و بيان آثار اعمال متوقف بر بيان ايشان است. حال در مورد ذبح حيوانات بايد گفت: در روايات زيادي نقل شده از معصومين ـ عليهم السلام ـ از اين کار نهي شده است و اين کار در اسلام مکروه دانسته شده است امّا در مورد اين که آيا قصاب مرگ سختي خواهد داشت يا خير؟ ما چيزي در روايات پيدا نکرديم، لذا نمي توان در اين رابطه اظهار نظر کرد، اگر چه اين مطلب بعيد به نظر مي رسد، چرا که قصاب با رعايت دستورات شريعت در مورد قصابي، عمل حرامي مرتکب نشده است تا مستحق عقاب خاصي باشد. البته اين مطلب (نهي اهل بيت ـ عليهم السلام ـ از آن) هرگز به اين معنا نيست که هر کس که به قصابي مشغول شد، لزوما انسان بد و گناهکاري است و مورد تنفر شرع و اسلام. بلکه بايد گفت چون در غالب افراد اين عمل سبب قساوت قلب و سختي دل، مي گردد از آن نهي شده است. چرا که همين عمل اگر نياز جامعه باشد و تبديل به اضطرار گردد، واجب کفائي مي باشد و بر تمامي مسلمين واجب است و اگر تعدادي به اين کار مشغول شوند از ديگران ساقط مي شود. .
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.